Lokaal zoeken: Google Places

Al sinds enige tijd kennen we in de zoekresultaten van Google de functie Local Search. Zodra Google dacht dat je een plaatsgebonden zoekopdracht deed (vaak door een plaatsnaam in de zoekopdracht te gebruiken) gaf het een kaartje weer met daarin de bedrijven die relevant waren aan de zoekopdracht op een kaart weer.

Het was een onderdeel van de organische zoekresultaten en besloeg maar een deel van je resultatenpagina. Een aantal lokale zoekresultaten op de kaart met een pijl waar deze bedrijven zich bevonden. De gevonden resultaten waren erg summier: een titel van de pagina met het webadres en soms een telefoonnummer.

Sinds gister heeft Google echter Places geïntroduceerd. Het lijkt de uitgebreide versie van Local Search waarbij Google gebruik maakt van de uitgebreide database met bedrijfsnamen en -details. Wanneer je nu een plaatsgebonden zoekopdracht doet wordt je automatisch geschakeld naar de speciale Places pagina. Als dat niet gebeurt kan dat altijd nog handmatig. Je krijgt dan direct een overzichtskaart met niet alleen de titel van de pagina maar ook een omschrijving, adres, foto of logo en een beoordeling.

Google heeft zich gerealiseerd dat veel lokale zoekopdrachten verband houden met horeca-gelegenheden. In de Nederlandse versie, ‘Google Plaatsen’, verwijst het dan ook direct naar recensies op websites van Iens, eet.nu en Smulweb, indien die er zijn.

Google Places

Bij Invest Online zijn we heel nieuwsgierig hoe deze nieuwe ontwikkeling invloed zal hebben op de zoekresultaten. Bij Google zelf zijn ze erg zeker  van hun zaak: “With Place Search, we’re dynamically connecting hundreds of millions of websites with more than 50 million real-world locations.” Wij zijn heel benieuwd hoe goed het zal werken op algemene zoekopdrachten waar plaatsnamen in voorkomen. We gaan uitzoeken wanneer Google besluit dat het om een plaatsgebonden zoekopdracht zal gaan of niet en zullen daar uiteraard ons voordeel mee doen.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!