Lokaal vindbaar worden met je website?

Als lokale onderneming doe je er verstandig aan om alle lokale aspecten te integreren in je online marketing strategie. Zeker wanneer je aan de slag bent gegaan met content marketing is het verstandig om deze te optimaliseren om lokaal gevonden te worden. In dit blogartikel beschrijf ik: een aantal tips om gemakkelijk lokaal vindbaar te worden met je content, het vinden van relevante onderwerpen om over te schrijven en ideeën voor het promoten van je content.

Van telefoongids naar zoekmachine

De tijd dat we contactgegevens van een persoon of onderneming gingen zoeken in de telefoongids ligt al ver achter ons. Die zoektocht begint namelijk tegenwoordig bij de zoekgigant Google. Daarbij komt kijken dat de zoekresultaten (SERP’s) van Google steeds vaker lokale resultaten laten zien van onder andere Google Places. Lokale vindbaarheid wordt dus steeds belangrijker.

Ook de explosieve groei van mobiele apparaten heeft ervoor gezorgd dat mensen tegenwoordig overal waar ze zijn op zoek kunnen naar lokale informatie, bijvoorbeeld naar winkels of evenementen in de buurt. De locatie waar mensen zoeken speelt dus een belangrijke rol in de zoekresultaten die getoond worden. Zie bijvoorbeeld de onderstaande zoekresultaten op het zoekwoord “Fietsenmaker”. Het linker voorbeeld is het zoekresultaat dat in Amsterdam vertoont wordt en het rechter in Apeldoorn. Zoals je kan zien zijn deze resultaten totaal verschillend van elkaar.

fietsenmaker_amsterdam  fietsenmaker apeldoorn

Google Venice Update – Hoe komen deze lokale zoekresultaten tot stand?

Door de uitrol van de Venice Update door Google, in de zomer van 2012, hebben de lokale resultaten in Nederland een groter aandeel gekregen in de zoekresultaten. Deze update is door Google in een blog van eind februari als volgt beschreven:panda-update

“Improvements to ranking for local search results. [launch codename “Venice”] This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal.”

Met deze update wil Google meer lokale resultaten tonen, ook als je misschien helemaal niet op zoek bent naar de fietsenmaker op de hoek. Door de update wordt local search dus ook toegepast op zoekopdrachten waarbij je het misschien niet zou snel zal verwachten. Het maakt overigens niet uit of je wel of niet bent ingelogd met een Google account en of cookies aan of uit staan.

Tips om je website te optimaliseren voor lokale vindbaarheid

Onderstaan een aantal tips om je website beter vindbaar te maken voor de lokale zoekresultaten in Google.

  • Maak pagina’s aan met je locatie(s);
  • Plaats alle mogelijke NAW-gegevens op je website;
  • Gebruik Markup Addresses in Schema.org and hCard; (uitleg)
  • Upload een Geositemap en KML; (opmaaktaal voor geografische data)
  • Vul meta data in met je locatie gegevens;
  • Koppel Google+ Local aan je website;
  • Verkrijg lokale reviews bij Google+ of op je website;
  • Vergoot het aantal bedrijfsvermeldingen in de lokale gidsen;
  • Doe aan lokale linkbuilding;
  • Doe aan lokale marketing op Facebook.

Lokale unieke content creëren

Naast de bovenstaande tips om de website te optimaliseren voor lokale vindbaarheid. Is het ook aan te raden om de content op de website te optimaliseren voor de lokale resultaten. Dit kan bijvoorbeeld door content op de blog te plaatsen, bijvoorbeeld over lokale evenementen of een nieuwsbericht over een sponsoring van een lokaal evenement.

Onderstaand enkele tips voor het creëren van lokale content op je blog of nieuwssectie op de website.

  • Schrijf je in op nieuwsbrieven of abonneer je op RSS feeds van de lokale nieuwswebsites. Door het inschrijven op nieuwsbrieven en/of het abonneren op RSS feeds blijf je altijd op de hoogte van het laatste lokale nieuws. Indien er een relevant bericht voor jouw bedrijf verschijnt, kan je hier op in te spelen.
  • Volg lokale bloggers. Vertrouw niet alleen op de lokale nieuwsbronnen. Wellicht zijn er ook bloggers uit de regio die relevant en interessant nieuws publiceren.
  • Volg de lokale media via Twitter en Facebook. Naast het inschrijven en abonneren bij de lokale nieuwsbronnen is het ook een mogelijkheid om lokale media te volgen via de verschillende social media kanalen. Wellicht doe je via social media interessante onderwerpen op voor een blog.
  • Volg (lokale) concurrenten. Als je ziet wat je lokale concurrenten delen via hun blog en social media kanalen, kom je wellicht ook op interessante blogonderwerpen.
  • Creëer Google Alerts voor lokale evenementen. Er zijn tal van lokale evenementen  die (maandelijks) worden gehouden. Je kan lang niet altijd overal van af weten maar door Google Alerts in te stellen. Met de Alerts kom je te weten wanneer iets over een lokaal evenement op het internet geplaatst wordt. Op die manier wordt je toch op de hoogte gehouden en krijg je wellicht inspiratie om nieuwe content te creëren.

Lokale content optimaliseren

Wanneer je ideeën hebt om lokale content te gaan creëren is het aan te raden deze content ook te optimaliseren. Met het optimaliseren zal deze namelijk beter gevonden door de lokale doelgroep. Onderstaand een aantal tips om de content te optimaliseren.

  • Voeg de locatie toe aan de titel van de content en de meta description. Wanneer je bijvoorbeeld schrijft over een lokaal evenement is het aan te raden om de plaats en/of locatie mee te nemen in de titel en omschrijving van de pagina. Wanneer mensen zoeken naar evenementen in combinatie met de plaats is de kans groot dat jouw resultaat zal verschijnen en de locatie dan vetgedrukt wordt. De kans dat de zoeker op jouw resultaat zal klikken is daarmee groter en heeft dus een positieve invloed op de CTR van het zoekresultaat.
  • Voeg foto’s toe aan de content. Zorg ervoor dat de foto’s ook van een alt attribuut voorzien zijn en verwerk hierin ook de locatie van het evenement. Geef ook in de bestandsnaam van de afbeelding de locatie mee.
  • Plaats interne links met lokale anchor teksten (het woord wat je meegeeft aan een link). Doe dit niet te overmatig zodat het op spam lijkt!  Maar wanneer het relevant is voor je bezoekers en lezer is het zeker een toevoeging. Wanneer het een relevante link is voor de bezoeker doe je er zeker verstandig aan om deze link te plaatsen.
  • Koppel je Google+ profiel aan de website. Wanneer je als auteur beschikt over een Google+ profiel, en je hebt deze gekoppeld aan de website waar je voor schrijft, is het verstandig om de Author tag te plaatsen bij het artikel. Op deze manier verschijnt de foto van de auteur in de zoekresultaten van Google, waardoor jouw resultaat meer opvalt en de CTR zal beinvloeden.

Voorbeeld profielfoto G+ in zoekresulaten

Lokale content verspreiden

Als de lokale content er eenmaal is, is het van belang dat de content gepromoot wordt bij de doelgroep.  Denk daarbij aan het publiek die het meest geïnteresseerd zullen zijn; het lokaal publiek. Onderstaand een aantal tips hoe jij je content kan promoten:

  • Volg mensen uit de regio op social media. Wanneer je met content je doelgroep lokaal wilt bereiken zijn in dit geval Twitter en Facebook handige netwerken om in contact te komen met de doelgroep. Gebruik om regionale mensen op Twitter te vinden bijvoorbeeld Followerwonk. Daarmee kan je namelijk Twitterbio’s doorzoeken op verschillende termen, bijvoorbeeld Apeldoorn. Leg contact met deze mensen en wellicht willen zij jouw lokale content wel verspreiden onder hun volgers.
  • Vind lokale fora, groepen en communities. Afhankelijk van de branche waar je in zit zijn er misschien verschillende fora, communities of groepen waar je de lokale content kan verspreiden. Meng je in de discussies en zoek de interactie op. Voorkom dat je gaat spammen en alleen maar jouw content wilt verspreiden. Bied daarom toegevoegde waarde zodat de volgers het ook waarderen dat je je mengt in de discussie.
  • Maak gebruik van offline marketing. Wanneer het gaat om een lokaal evenement is het ook een mogelijkheid om je content offline te verspreiden. Op die manier is het mogelijk om een zoekvraag te creëren of mensen aan te zetten tot actie. Het inzetten van het offline kanaal blijft natuurlijk wel altijd afhankelijk van in welke branche je opereert en welke mogelijkheden daarin zijn.

Heb jij nog andere tips om lokaal beter vindbaar te worden? Of vragen over een specifiek geval? Dan lezen we die graag in de reacties hieronder.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.