Linkbuilding technieken waar je vandaag mee aan de slag kan

Linkbuilding is misschien wel de meest gebruikte term in “SEO-land”. Het is daarnaast ook gelijk een woord waar heel veel over geschreven wordt en waar veel verschillende meningen over zijn. Rondom linkbuilding hangt een sfeer van trucjes en spam om hoger in de zoekresultaten te komen. Hier zijn ook zeker genoeg voorbeelden van, toch wil ik in deze blog laten zien hoe linkbuilding kan worden ingezet en waarom het zo belangrijk is voor je prestatie van je website. Dan heb ik het niet alleen over de ranking in de zoekmachines maar vooral over het relevante verkeer naar de website krijgen door middel van links.

Waarom zijn links zo belangrijk voor SEO?

Er zijn ongeveer 200 factoren die het algoritme van Google beïnvloeden. Elke factor heeft weer tal van variaties, daardoor zijn er duizenden dingen die bepalen wat de ranking op een zoekwoord is. Toch maken links meestal het verschil tussen een goede ranking of een ranking op pagina twee of verder. Zelfs perfecte websites met top content zullen het lastig krijgen in de zoekresultaten zonder enige inkomende links.

Waarom is dat eigenlijk?

Zou Google niet gewoon aan de content moeten kunnen zien dat die top is voor de gebruikers? Normaliter wel ja, alleen in de praktijk is dat nog niet zo. De definitie van goede content is namelijk heel subjectief. Er zijn zoveel mensen met verschillende meningen over content. Hoe zou Google dit dan objectief moeten beoordelen? Het blijft immers maar een zoekrobot.

Voor het maken van de beslissing welke pagina’s het verdienen om de beste ranking te krijgen gebruikt Google de gegevens van websites die worden gecrawld. De links op het web worden gecrawld zodat Google kan zien welke pagina linkt naar een andere pagina. Google kijkt dus eigenlijk naar de content die de meeste stemmen (links) krijgt.

Elke keer dat iemand naar je linkt, ziet Google dit als een aanbeveling. De websites zullen waarschijnlijk niet naar je linken als je content/website slecht is (uitzondering daar gelaten). Vertaal dit maar eens naar de offline wereld. Als iemand heel veel positieve aanbevelingen krijgt voor zijn werkzaamheden zullen veel mensen dat vertrouwen en ook een beroep doen op die werkzaamheden. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een goede timmerman en een vriend beveelt iemand aan die goed werk voor hem heeft gedaan, zal je waarschijnlijk op die aanbeveling vertrouwen en ook gebruik gaan maken van die timmerman.

Terug naar de online wereld. De zoekmachines willen dat de gebruikers zo snel mogelijk de beste resultaten voorgeschoteld krijgen. De beste resultaten zijn normaal gesproken de resultaten die tot stand komen door aanbevelingen van andere. Links zijn daar dus een belangrijk onderdeel in. Als een website nergens een link vandaan krijgt, dan is de kans groot dat de content niet echt aansprekend is.

Wanneer feitelijk alle website qua content aan elkaar gelijk zijn, zullen de inkomende links het dus gaan uitmaken welke site beter rankt in de zoekmachines. Daarom is linkbuilding zo belangrijk voor je website. Uit verschillende onderzoeken onder mensen die dagelijks actief met SEO bezig zijn komt elk jaar weer het belang van links naar voren als een belangrijke ranking factor.

search ranking factors, linkbuilding blijft belangrijk

Wat houdt linkbuilding eigenlijk in?

Zakelijk gezegd kan je linkbuilding als volgt verwoorden: “Het is een proces van het werven van links naar een bepaalde pagina van een andere (externe) pagina door middel van een (opzettelijke) activiteit.” Dat klinkt misschien wel heel stijf en is een hele mond vol, toch is deze benaming niet helemaal correct.

De beste links zijn namelijk meestal degenen die je niet hoeft te vragen!

Deze links laten namelijk zien dat er geen opzet in het spel is. Dit is alleen een ideaal beeld waar veel mensen op hopen. Uit de praktijk blijkt dat linkbuilding technieken als links kopen en comment spam vandaag de dag nog steeds werken. Toch probeert Google aan de hand van de ‘Pinquin update’ en andere algoritme aanpassingen dit te bestrijden, helaas slaagt Google hier nog niet volledig in.

Linkbuilding strategieën

Er zijn heel veel verschillende manieren en strategieën om links te verkrijgen. Wat de beste manier voor jouw website is hangt af van de concurrentie in de markt en welke middelen je tot de beschikking hebt. Je moet dus gaan nadenken over hoeveel tijd je hebt en of je beschikking hebt tot goede schrijvers, ontwerpers, ontwikkelaars, gezaghebbende mensen in het bedrijf, etc.
Belangrijk om te weten voor het begin van het maken van een linkbuildstrategie is om te weten hoe je er op dit moment voor staat met je website en bedrijf.

Onderstaande vragen kunnen je wellicht helpen bij het invullen van een linkbuildstrategie:

  1. Wat zijn de doelstellingen van de website?
  2. Wie wil je met je website bereiken?
  3. Welke middelen heb je tot je beschikking? Denk bijvoorbeeld aan: designers, content schrijvers, etc.
  4. Wat voor een soorten links denk je nodig te hebben voor je eigen linkprofiel?
  5. Wat voor een soorten links denk je nodig te hebben om het linkprofiel van de concurrent te kunnen verslaan?
  6. Hoeveel tijd heb je en hoeveel wil je erin steken?

Een goede linkbuilding strategie staat en valt bij de technieken die je gaat inzetten. Zoals aangegeven zijn er heel veel verschillende manieren te bedenken. Toch blijft de concurrentie en de branche waarin je bevind een van de belangrijkste pijlers. Om inspiratie op te doen over goede, creatieve en soms hele simpele linkbuilding strategieën lees dan eens het artikel van Jon Cooper over linkbuild technieken.

Simpele en snel uit te voeren linkbuilding strategieën:

Onderstaand een aantal simpele strategieën die je vandaag nog kan oppakken mocht je dit nog niet gedaan hebben.

Krijg links die je concurrenten ook hebben

Inzicht krijgen in het linkprofiel van je concurrenten is sowieso goed om te achterhalen waar zij links vandaan krijgen en hoeveel waarde je linkprofiel heeft ten opzichten van de concurrentie. Tools die je hier voor kan gebruiken zijn: opensiteexplorer.org, ahref.com en majesticseo.com.

Het linkprofiel zal in veel gevallen links bevatten van verzamelpagina’s, bijvoorbeeld startpagina.nl en soortgelijke sites. Vroeger was het aanmelden van websites bij dergelijke sites een belangrijke manier van linkbuilding. Tegenwoordig is Google niet zo blij meer met kwalitatief lage verzamelsites. Sluit je daarom alleen bij de juiste directories aan.

Mocht je op een van deze verzamelsites nog niet met je eigen website staan, en als je jouw website relevant acht aan een dergelijke verzamelsite, kan je hier vrij gemakkelijk een aanvraag indienen.
Maar naast de startpagina’s is het ook heel goed mogelijk dat de concurrentie een link krijgt vanaf een domein waar jij misschien ook wel een link vandaan zou kunnen krijgen, dus zeker de moeite waard om erachter aan te gaan.

Krijg links van je klanten

Een goede klantrelantie is goud waard zeggen ze wel eens. Zeker in het geval wanneer je een goede link van je klant kan krijgen. Dit kan op heel veel verschillende manieren en er zullen ook genoeg klantrelaties zijn waar dit helemaal niet mogelijk is. Maar mocht je klanten hebben met een eigen website is het misschien wel mogelijk dat zij jou een relevante link kunnen geven. Zorg er wel voor dat je dit samen met je klant bespreekt. Vaak genoeg zie je dat bedrijven (bijvoorbeeld internetbureaus) in de footer van de website van de klant een geoptimaliseerde link naar hun eigen website zetten. Persoonlijk vind ik het totaal geen relevante link voor de gebruiker (voor designers en websitebouwers is dit een ander verhaal) en wordt er via de rug van de (meestal onwetende klant) waarde verkregen. Houd het dus netjes en overleg altijd met de klant naar de mogelijkheden.

Kijk naar branded meldingen zonder link

Soms wordt er op internet over je gepraat terwijl je het zelf niet eens weet. In sommige gevallen had hier zelfs een link naar je website bij kunnen staan, een gemiste kan dus! Benader de auteur van de pagina om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor een link.

Hoe weet je of je ergens staat zonder een link? Dit kan met Google vrij gemakkelijk.

Zoek in Google op “intext:”bedrijfsnaam” -site:”websiteurl”.

Voor ons zal dat er als volgt uit zien: intext:”invest online” -site:investonline.nl. Zo zie je alle resultaten waar je staat vermeld en misschien zijn er nog een aantal pagina’s zonder link.

In de toekomst kan het natuurlijk voorkomen dat mensen over je praten. Om er voor te zorgen dat je niet steeds de zoekqueries van Google hoeft af te struinen, kan je Google Alerts in te stellen. Stel de Google Alert in op je naam en zodra Google je naam dan ergens tegenkomt zal je een mail ontvangen. Vanuit hier kan je de auteur of webmaster benaderen voor een link, mits relevant uiteraard.

Plaats links op profielpagina’s

Iedereen heeft tegenwoordig wel een social media profiel. Zowel personen als bedrijven geven daar aan wie ze zijn, wat ze doen en alles wat er maar over ze verteld kan worden. Een link naar je website hoort hier dus ook bij. De waarde van een link vanf een social media profiel zal niet heel hoog zijn, maar hier geldt alle beetjes helpen.

Het ‘nadeel’ van deze technieken is dat bijna iedereen ze wel kent! Zodoende zal de waarde dus ook dalen wanneer iedereen hetzelfde doet. Daarom is het ook belangrijk om op zoek te gaan naar technieken die niet voor de hand liggen en nog niet bekend zijn bij de concurrentie zodat je ze een stapje voor bent.

Lastige en tijdsintensieve linkbuilding strategieën:

Laat je interviewen

Met deze techniek ga je op zoek naar mensen die je willen interviewen voor bijvoorbeeld hun blog. Het beste is natuurlijk als je zelf wordt benaderd voor een interview. Dit kan bijvoorbeeld een website zijn uit de branche waarin je actief bent en in ruil voor het interview krijg je een link. Dit werkt vooral goed als jij, of iemand uit de organisatie, een prominent figuur in de branche bent.

Gastbloggen

Gastbloggen is een trend die je de laatste tijd steeds vaker hoort. Gastbloggen is een proces waarin je een blogbericht schrijft, die vervolgens op andere website wordt geplaatst, vaak met een link naar je eigen website. Dit kan in de vorm van een bio-box of soms met een link vanuit de content de inhoud zelf. Belangrijk is wel dat de blogberichten op een kwalitatieve blog geplaatst wordt en niet zomaar overal geplaatst wordt voor een link. Zorg ervoor dat het bericht goed aansluit bij de doelgroep van de blog.

Zoals wij bijvoorbeeld laats verschillende gastartikelen hadden op: Twinklemagazine en Marketingfacts

Eind 2012 geeft Matt Cutts (hoofd van het webspam team bij Google) in een video aan hoe Google met gastbloggen omgaat. Matt Cutts over gasbloggen voor links:

Matt Cutts over het afstraffen van spam gastblogging:

Gebroken links opsporen

Er zijn twee kleine variaties van deze techniek. Ten eerste kan je enkele analyses uitvoeren naar links die je als website krijgt. Indien daar links tussen zitten die op een 404 pagina landen, kan er gekeken worden of de gebroken link vervangen kan worden door een werkende link.
De tweede variant is het zoeken naar gebroken links die verwijzen naar vergelijkbare websites. Bijvoorbeeld die naar de concurrentie linken. Je kan dan contact opnemen met de website waar de link staat en zo de mensen wijzen op de gebroken link. Daarbij attendeer je ze natuurlijk op jouw soortgelijke pagina die de link misschien beter kan verdienen.

(Interactive) Infographics

Infographics zijn eigenlijk een soort van linkbait. Een infographic is een informatieve illustratie die informatie geeft in een visuele weergave door verschillende objecten van tekst en beeld. In veel gevallen wordt er op een grafische manier bepaalde gegevens en voornamelijk feiten gevisualiseerd.

Het idee achter de infographic is dat andere websites de infographic gaan plaatsen als afbeelding op hun eigen website. Belangrijk hierin is natuurlijk dat er een link terug gaat naar de oorspronkelijke bron van de website. Bij een infographic wordt meestal een embed code geleverd. Toch maken veel mensen geen gebruik van de volledige embed code en zullen soms gewoon naar je linken met ondersteuning van de infographic zelf.

Interne linkbuilding strategieën

Naast externe links zijn interne links ook belangrijk. De kracht van interne links wordt vaak nog onderschat. Onderstaand enkele simpele tips om meer uit je interne links te halen.

Navigatiemenu

Het navigatiemenu van een website is een essentieel onderdeel van een site. Het menu zorgt ervoor dat de bezoeker in de website navigeert. Ook de Googlebot doorzoekt de website doormiddel van het menu. Het is dus van belang dat de links toegankelijk zijn voor de Googlebot. Zorg er ook voor dat aan de links een geoptimaliseerde anchor tekst meegegeven wordt.

Maak gebruik van een kruimelpad

Een kruimelpad is een manier om een bezoeker van de website duidelijk te maken waar hij zich precies bevindt in de hiërarchie van de website. Naast het feit dat de bezoeker kan zien waar die is, is het kruimelpad voor Google een goede interne linkingtool. Zeker wanneer er goede acnhor teksten worden meegegeven.

Plaats links vanuit de content

Google waardeert links vanuit de content vaak beter dan vanuit een menu of footer. Daarnaast geeft de context om de link ook een bepaalde waarde mee aan de links. Daarnaast klikken veel mensen op links die in de content staan, het is dus ook voor de bezoeker relevant. Linken vanuit de content is dus een goede manier om (met geoptimaliseerde acnhor teksten) dieper de website in te linken.

Wat werkt nu het beste?

Naast alle bovengenoemde strategieën en linkmethodes zijn er nog vele andere mogelijkheden om links te verkrijgen, dit is nog maar een kleine selectie. Ook zijn er strategieën met een zwart/grijs randje die volgens de richtlijnen van Google niet mogen. Denk aan links kopen, comment spam of andere vormen van linkspam. Zoals eerder in dit artikel aangegeven is Google nog niet in staat die goed af te straffen en daarom zie je nog veel sites ranken met een overgeoptimaliseerd linkprofiel en voornamelijk een “betaald linkprofiel”. Wij adviseren altijd om hier niet in mee te gaan. Je kan beter je geld, tijd en energie steken in het opbouwen van een sterk linkprofiel en voornamelijk een kwalitatieve organisatie/website die de links verdient!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Er zijn 4 reacties op dit artikel

Louis Jansen schreef:

Leuk stuk. Vreemdgenoeg geeft diezelfde Matt Cutts op 3 juni jl. Aan dat je minder tijd zou moeten spenderen aan link building en je tijd beter zou kunnen besteden: http://youtu.be/K2mv1KSktLo

Uit eigen ervaring deel ik die opvatting eigen al jaren. Link building kost veel tijd die niet in verhouding staat tot de benefits.

Jelle Bokma schreef:

Hallo Louis, bedankt voor je reactie!
Linkbuilding is zeker een tijdrovende klus. Het is alleen wel afhankelijk van hoe je het inzet en of het dan wat kan opleveren.
In de video van Matt Cutts doelt hij in mijn ogen meer op het linkbuilden met kwalitatief lage websites zonder enige toegevoegde waarde zoals een startbewijs.nl, startje.nu etc. Je moet dus niet gaan kijken naar de kwantiteit, maar naar de kwaliteit.
(Al zie je dat het in NL nog steeds werkt, maar dat is een ander verhaal ;))

Linkbuilding gaat natuurlijk veel verder dan het oude verhaal “Mag ik een linkje van jou? Dan krijg jij een linkje van mij”.
Het gaat er makkelijk gezegd om dat je links krijgt van domeinen waar je doelgroep actief is. Neem het linkbuildingproces mee in je gehele online marketing strategie. Als je dus actief bezig bent om je website te optimaliseren voor je doelgroep en aanwezig bent waar de doelgroep ook is ben je indirect al bezig met linkbuilding.

De tips zoals ik ze in mijn blogbericht heb beschreven zijn ook bedoelt als eyeopeners hoe je ook kan ‘linkbuilden’. Links blijven nou eenmaal een belangrijke rankingsfactor, dus ik zou er zeker tijd en energie in blijven steken.

Paul (Admonks) schreef:

Leuk artikel Jelle, met praktische tips die nog waar zijn ook. Je leest immers zo’n hoop “gelul in de ruimte” als het op linkbuilding aankomt.

Ik denk dat linkbaits en “impressive content” in de toekomst veel meer waarde bieden voor je linkbuildinguren dan links aanvragen en plaatsen op open directories. Immers: goede linkbaits kunnen rekenen op veel viraliteit en sociale signalen (tweets, likes, shares) waardoor de link veel meer waarde meegeeft. Ik denk dat de nieuwe “penguin” het belang van virals versterkt…

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.