Like: Facebook-update. Of toch niet?

Gister heeft eigenaar Marc Zuckerberg in het Amerikaanse programma 60 Minutes een update aangekondigd voor de kern van zijn bedrijf Facebook: de profiel-pagina. Het grootste sociale netwerk ter wereld heeft besloten zijn gebruikers-profielen een facelift te geven.

Op zijn zolderkamer op Harvard University begon Zuckerberg in 2004 Facebook met een duidelijk doel: de Harvard-ervaring ook online delen. Hij wilde een pagina creëren waarop alle medestudenten terecht konden. Niet alleen iedereen op zijn eigen sociëteit-pagina, maar de hele universiteit op één pagina. Nu de pagina is uitgegroeid tot een internationaal sociaal netwerk met meer dan 500 miljoen gebruikers, ondergaat het een update waardoor de focus meer komt te liggen op het delen van foto’s in plaats van ervaringen.

Door de jaren heen hebben ze bij Facebook namelijk wel ontdekt dat het delen van foto’s erg geliefd is onder de gebruikers. Door de  100 miljoen foto’s die dagelijks geüpload was dat natuurlijk moeilijk te missen voor de developers bij Facebook. Een handvol designers en programmeurs is enkele weken druk geweest met het herontwerpen van de pagina waar het allemaal om begon. De profiel-pagina is namelijk de pagina waar men de interesses deelt en (in den beginne) ‘de Harvard-experience’ deelde.

Over de komende periode wordt de pagina langzaam uitgerold onder alle gebruikers, hoewel na de aankondiging van gister iedereen zelf kan overstappen naar de nieuwe pagina.Een rondleiding door het nieuwe design leert ons dat Facebook een vijftal zaken heeft wat ze extra willen uitlichten in het nieuwe ontwerp

Bio
Een korte samenvatting van wie je bent en wat je interesses en historie zijn. Op het eerste gezicht een rommelige opeenstapeling van schijnbaar willekeurige details. Details die je door de nieuwe prominente plek wel up-to-date moet houden. Dat is natuurlijk interessant voor Facebooks ‘targeted advertising’, waarbij het dus de vraag is of de gebruiker hierbij als belangrijkste uitgangspunt is genomen.

Photos
Direct onder de Bio staat een korte rij met meest recente foto’s. Afbeeldingen uit je eigen profiel of uit de albums van je vrienden waarin je ‘getaged’ bent. In 60 minutes werd het beschreven als ‘a ticker-tape of your life’. Door het idee dat de foto’s een filmrol vormen kun je inderdaad op deze manier een overzicht krijgen. Foto’s kunnen eenvoudig gemarkeerd worden om niet te worden weergegeven. Zo houd je ondanks dat anderen je kunnen aanwijzen altijd zelf de regie.

Navigation
Ook de navigatie binnen de profiel-pagina’s heeft een update gekregen. In plaats van de bekende tabbladen, staan ze nu in een menuutje. Oftewel: opnieuw leren waar je bekende pagina’s kan terug vinden. Aan de andere kant wordt het menu zo vaak herhaald op de paigna en zijn de links op zoveel verschillende plekken terug te vinden dat je ze altijd wel in beeld hebt staan.

Education and Work
Terug naar de Harvard-experience, alleen dan wereldwijd. Voeg opleidingen toe, plaats hier projecten bij en koppel tot slot je vrienden hieraan. Hetzelfde kun je doen met werk en andere professionele zaken. Oftewel een aantal van de belangrijkste functionaliteiten van LinkedIn.

Interests
Tot slot de nieuwe vormgeving van de Interests-functionaliteit. Zaken die je als interessant heb aangemerkt worden hier weergegeven. Het nieuwe design is veel visueler ingesteld en verdeeld je interesses in subgroepen.

Het nieuwe ontwerp van Facebook heeft zijn voor- en nadelen. Belangrijkste punt is duidelijk dat ze geluisterd hebben naar de gebruikers en daarom de foto’s centraler heeft neergezet. Naast Education and Work zien we voornamelijk plastische aanpassingen, die qua functionaliteit niet heel veel toevoegen. De update wordt de komende tijd subtiel uitgerold en zal geleidelijk gaan waardoor de gebruikers amper overlast hebben. Bovendien slaan de veranderingen alleen op de profiel-pagina’s en dus niet de rest zoals bijvoorbeeld onze Invest Online-Facebookpagina.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.