Laatste week om over te stappen op de geoptimaliseerde AdWords campagnes

Nog slechts een paar dagen te gaan en dan is het 22 juli. Vanaf die dag bestaan er alleen nog maar geoptimaliseerde AdWords campagnes (Enhanced Campaigns). Zijn de campagnes nog niet overgezet naar deze nieuwe campagnes? Dan zal Google deze automatisch overzetten vanaf 22 juli. De deadline is dus inzicht voor alle AdWords beheerders!

Als je de afgelopen weken ingelogd hebt in een AdWords account dan is het haast onmogelijk om niet op de hoogte te zijn van de geoptimaliseerde campagnes en de aankomende ‘deadline’. Gezien de meldingen je om de oren vliegen, is het niet in AdWords zelf dan is het wel in de e-mail.

Adwords waarschuwing

Adwords waarschuwing 1

In de eerste drie delen van dit vierluik over de geoptimaliseerde campagnes ben ik al ingegaan op alle nieuwe opties en mogelijk heden van deze campagnes. Nu is het dus tijd, als dat nog niet gebeurd was, om over te stappen!

Heb je de andere delen nog niet gelezen? Lees deze dan hier:
Geoptimaliseerde AdWords campagnes, wat is er allemaal aangepast? (deel 1)
Nieuwe advertentie en extensie opties binnen de geoptimaliseerde AdWords campagnes (deel 2)
Geoptimaliseerde AdWords campagnes voor het Display Netwerk & PLA (deel 3)

Overstappen naar de geoptimaliseerde campagnes

Of het overzetten van de huidige campagnes naar de geoptimaliseerde campagnes gemakkelijk gaat of niet ligt erg aan de huidige opzet. Heb je bijvoorbeeld een aparte mobiele campagne en is deze identiek aan de desktop/laptop/tablet campagne? Dan is het een kwestie van samenvoegen. Maar heb je een mobiele campagne die niet 1-op-1 gelijk is aan de campagne op een ander apparaat dan zal het wat puzzelwerk worden. Je kan daar het beste de Google Editor voor gebruiken, gezien je daarin kan slepen / kopiëren & plakken van advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties. Voor het samenvoegen van campagnes die alleen op andere apparaten getarget zijn kan je gebruikmaken van het Upgradecentrum dat je in AdWords kan vinden.

Heb je momenteel geen aparte mobiele of tablet campagne dan zal je snel klaar zijn met overzetten en is het een kwestie van de campagne omzetten. Vergeet niet om het bod voor mobiele apparaten op -100% te zetten om er voor te zorgen dat je campagnes niet ineens op mobiele apparaten vertoont worden.

Update je niet zelf de campagnes maar laat je dit over aan Google. Dan zullen na de 22ste alle campagnes op alle apparaten vertoond worden en zal er een bodaanpassing voor mobiel gedaan worden op basis van vergelijkbare adverteerders.

AdWords Editor

Sinds versie 10.0 van de Google AdWords Editor worden de geoptimaliseerde campagnes ook ondersteund. De Editor kan dus ook gebruikt worden voor het overzetten van de campagnes, dit vind ik zelf de makkelijkste manier als er geen campagnes samengevoegd hoeven te worden.

In het tabblad campagne is het een kwestie van inschakelen van de geoptimaliseerde campagnes, alle apparaten te selecteren en een bodaanpassing te doen voor de mobiele apparaten. Wil je op advertentiegroep niveau een bodaanpassing doen voor mobiele apparaten dan kan dit onder het tabblad advertentiegroepen.

Adwords campagne omzetten in de Google Editor

Heb je een aparte mobiele website of landingspagina’s zorg er dan voor dat je voor mobiele apparaten per advertentiegroep een advertentie met mobiele voorkeur instelt. Zo landen de mobiele bezoekers op de juiste pagina.

Helaas is het momenteel nog steeds niet mogelijk om bijgewerkte extensies (bijvoorbeeld sitelinks) in te stellen en te beheren in de AdWords Editor. Het instellen van bijgewerkte sitelinks, sitelinks per advertentiegroep en omschrijvingen toevoegen aan sitelinks zal dus in de interface moeten gebeuren. Google wanneer komt nu eindelijk die update die dit wel mogelijk maakt?

Gelukkig zal Google de advertentie-extensies niet op 22 juli automatisch bijwerken. Dit zal pas op 23 september van dit jaar gebeuren. Het beheren van de niet bijgewerkte sitelinks kan na 22 juli dus nog in de Editor.

CPC verhoging

De geoptimaliseerde campagnes zijn al vanaf februari dit jaar in AdWords beschikbaar en daarom zijn er al een aantal inzichten in de gevolgen van de nieuwe campagnes. Uit onderzoek van zowel iProspect als Adobe blijkt dat de CPC op alle apparaten gestegen is.

Stijging van de cpc door geoptimaliseerde campagnesBron: Adobe

Dit is het gevolg van het samenvoegen van desktop/laptop en tablets als targetting en het standaard aanstaan van targetting op mobiel. Het aantal bieders op de verschillende apparaten is al toegenomen en zal na 22 juli zeker meer worden. Daarnaast is het bieden op mobiele apparaten alleen mogelijk met een percentage ipv een specifieke CPC bod.

Conclusie: wat is de invloed op mijn campagnes?

De geoptimaliseerde campagnes moeten het mogelijk maken om beter de doelgroep te bereiken tijdens de ‘customer journey’ ongeacht het apparaat dat gebruikt wordt. Daar ligt dan ook gelijk het grootste punt van de nieuwe campagnes. Er zal niet meer gedacht moeten worden in biedingen op apparaten in aparte campagnes maar in procentuele bodaanpassingen voor de touchpoints op basis locatie, apparaat en tijdstip. Een andere manier van denken dus.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie