L.Facebook.com en Lm.facebook.com
wat is dat?

L.Facebook.com en Lm.facebook.com wat is dat?

L.facebook en lm.facebook

In Google Analytics verschijnen sinds 5 april twee nieuwe bronnen, l.facebook.com en lm.facebook.com. Opvallend is dat het verkeer via deze bronnen hoger wordt en het verkeer van de traditionele facebook.com en m.facebook.com afneemt. Dit vraagt om een verklaring. 

Er is één ding voor de hand liggend.

– L.facebook.com = Bezoekers via desktop
– Lm.facebook.com = bezoekers via mobiel

(Net als bij facebook.com en m.facebook.com)

Dit zien we ook terug in Analytics:

l.facebook.com apparaat gebruik

Link Shim

Belangrijk is om ‘Link Shim’ te begrijpen. Link Shim is een programma van Facebook om haar gebruikers te beschermen tegen kwaadaardige websites en de privacy van Facebook gebruikers te waarborgen. Link Shim is niet iets nieuws en bestaat sinds 2008. Link Shim werkt als volgt:

Elke link waarop geklikt wordt op Facebook wordt gecontroleerd op betrouwbaarheid. Dit doet Facebook aan de hand van een interne lijst met kwaadaardige/verdachte links. Facebook maakt naast het gebruik van de interne lijst ook gebruik van externe partners als: Google, McAfee, Websense en Web of Trust. Als deze link verdacht/kwaadaardig is krijgt de gebruiker een melding dat de opgevraagde pagina verdacht is en schadelijk kan zijn. De bezoeker kan dan kiezen of die naar de website wil gaan of terug naar Facebook. Een voorbeeld van zo’n melding ziet er zo uit:

Waarschuwing Link Shim

Privacy bescherming Link Shim

Link Shim beschermt ook de privacy van de Facebook gebruiker. Normaal gesproken als er op een link geklikt wordt die op het profiel staat van facebook.com/gebruiker, dan zou de webbeheerder van de bestemmingspagina in Analytics kunnen zien dat er iemand via facebook.com/gebruiker op hun website is gekomen. Dit wil Facebook niet en beschermt haar gebruikers door middel van Link Shim. Link Shim stuurt een gebruiker namelijk eerst naar een unieke URL die geen persoonlijke gegevens bevat, om vervolgens door te sturen naar de bestemmingspagina. Deze unieke URL is altijd uniek. Dus ook als er 5 bezoekers vanaf hetzelfde profiel op de website komen zijn dit 5 verschillende URL’s.

Dit klinkt misschien best moeilijk maar het is eigenlijk best logisch. Hieronder wordt dit schematisch weergegeven om het wat begrijpelijker te maken:

Privacy bescherming link shim

 

In de eerste situatie (zonder Link Shim) ziet de webbeheerder van http://www.bestemmingspagina.nl http://www.facebook.com/gebruiker als bron.

In de tweede situatie (Met Link Shim) ziet de webbeheerder van http://www.bestemmingspagina.nl http://www.facebook.com/l/asdasdaksjd als bron.

In de tweede situatie wordt dus de privacy van de Facebook gebruiker beschermd.

Verbeterde statistieken

Link Shim heeft nog meer functies. Link Shim zorgt namelijk er ook voor dat statistieken in programma’s als Analytics nauwkeuriger zijn. Link Shim doet dit op de volgende manier:

Als een gebruiker vanaf een HTTPS-protocool naar een http-verbinding gaat dan herkent de browser het verkeer als ‘onbekende bron’. Door de gebruiker eerst via de Link Shim naar een http-verbinding te sturen krijgt de webbeheerder de juiste statistieken voor de website.

Dit klinkt moeilijker dan het is. Door het schematisch weer te geven wordt het begrijpelijker:

Zonder Link Shim:

https://www.facebook.com/gebruiker  =>  http://www.bestemmingspagina.nl => In Analytics is de bron: ‘Onbekende bron’

Met Link Shim:

https://www.facebook.com/gebruiker  =>  http://www.facebook.com/l/asdasdaksjd =>  http://www.bestemmingspagina.nl => In Analytics is de bron: ‘www.facebook.com’.

Link Shim helpt dus om het aantal vermeldingen ‘Onbekende bron’ te verminderen door een gebruiker van een HTTPS-verbinding eerst door te sturen naar een unieke URL met HTTP-verbinding. Op deze manier ziet Analytics dat de bezoeker van Facebook af komt en zijn de statistieken nauwkeuriger.

L.facebook.com is een waarschuwingspagina

In eerste instantie werd gedacht dat het verkeer via l.facebook.com en lm.facebook.com eerst op een waarschuwingspagina terecht is gekomen. Het groeiende aantal l.facebook.com gebruikers zou dus een probleem betekenen. De website zou dan volgens Facebook of één van haar partners als verdacht worden omschreven.

Om dit verder uit te zoeken hebben verschillende webbeheerders zelf onderzoek gedaan. Zo hebben ze vrienden en familie gevraagd om op links te klikken op hun Facebook pagina. Op deze manier werd er op allerlei verschillende manieren gemeten. (Wel lid van pagina, geen lid van pagina, veschillende IP’s etc.)

De uitslag van de test:

Niemand kreeg de waarschuwingspagina te zien van Facebook, terwijl alle links zijn onderzocht. Het aantal bezoekers van l.facebook.com en lm.facebook.com groeide mee met het bezoek. Dit betekent dus dat l.facebook.com en lm.facebook.com gebruikers niet alleen gebruikers zijn die een waarschuwingspagina hebben gezien.

Een geruststelling voor menig webbeheerder!

Is l.facebook.com gevaarlijk?

Facebook heeft waarschijnlijk een nieuwe parameter toegevoegd aan het al bestaande Link Shim. Door deze parameter wordt dit in de statistieken weergegeven als l.facebook.com of lm.facebook.com. Dit betekent dus niet dat de gebruikers altijd een waarschuwingspagina hebben gezien.

Je hoeft dus niet bij voorbaat zorgen te maken over het l.facebook.com. Het is echter wel verstandig om te kijken of het verkeer na het invoeren van de nieuwe parameter op 5 april 2014 is veranderd. Mocht het verkeer aanzienlijk zijn gedaald dan ben je waarschijnlijk geraakt door deze nieuwe parameter!

Aangepaste rapporten

Deze verandering heeft ook invloed op aangepaste rapporten die ingesteld zijn in Analytics om het verkeer van Facebook te bekijken. Stel: Je hebt een rapport opgesteld waarbij je alleen het verkeer van Social Media/Facebook bekijkt. Nu l.facebook.com en lm.facebook.com erbij zijn gekomen is het van belang dat deze worden toegevoegd aan deze aangepaste rapporten. Doe je dit niet dan is jouw rapport niet compleet. Voeg daarom l.facebook.com en lm.facebook.com toe aan deze rapporten om weer een volledig overzicht te krijgen.

Invest Online
Sven Molenaar
Auteur: Sven Molenaar, SEO Consultant Samen met de klant zorgen voor de beste SEO resultaten is mijn passie. De combinatie van productkennis (klant) en onze kennis van zoekmachine optimalisatie zorgen keer op keer voor fantastische resultaten!

Er zijn 2 reacties op dit artikel

Reeya Anders schreef:

Sven, wat een heldere blog en een pak van mijn hart. Er zijn nu net de afgelopen twee dagen veel verwijzingen naar blogs op mijn website openrelatie.nu via m.facebook.com en l.facebook.com. Ik was bang dat het om een virus ging. Niet dus. Het ligt gewoon aan mijn blogs :-). Ik kan zeker niet achterhalen vanaf welke pagina/persoon/groep binnen facebook deze verwijzing plaatsvindt of wel?

Sven Molenaar schreef:

Beste Reeya,

Fijn dat je opgelucht bent dankzij dit blogbericht! Het is inderdaad niet mogelijk om te achterhalen vanaf welke pagina/persoon/groep deze verwijzing komt. Je kan alleen gebruik maken van je ‘standaard’ Analytics data. Je kan bijvoorbeeld wel zien uit welke regio de bezoekers komen.

Plaats een reactie