Kwaliteitsscore van Google Adwords

De kwaliteitsscore van Google AdWords wordt automatisch op basis van een aantal factoren berekend. De kwaliteitsscore vertaalt de relevantie van het zoekwoord. Hoe hoger de kwaliteitsscore, des te gerelateerder jouw advertentie is voor de zoekopdracht waar je voor wilt adverteren. Google beloont een hogere kwaliteitsscore over het algemeen met een hogere positie in de AdWords rankings en een lagere prijs per klik (CPC). Zo stimuleert Google relevant aanbod in de resultaten.

Hoe beïnvloedt je de kwaliteitsscore van Google AdWords?

De kwaliteitsscore van Google AdWords wordt door verschillende factoren beïnvloedt. Google acht relevantie erg belangrijk in hun resultaten. Feitelijk is een klein gedeelte van het grote algoritme voor de organische resultaten van Google ook van toepassing voor AdWords. Een aantal belangrijke aspecten staan hieronder opgesomd:

  • Uiteraard is het doorklikratio van de advertenties erg belangrijk. Hoe hoger het percentage klikkers, des te relevanter Google jouw aanbod acht. Immers, waarom zouden bezoekers anders op jouw advertentie klikken?
  • Niet alleen klikfrequentie van die ene advertentie wordt meegenomen. Ook van het gehele account. Hoe relevant ben je aan het adverteren in je gehele account?
  • De kwaliteit van uw bestemmingspagina is ook erg belangrijk. Is deze rijkelijk gevuld met content en leesbare aanduidingen voor de Google Bot om te bepalen of de pagina waar je de bezoeker naar toe stuurt gerelateerd is aan de zoekopdracht? Denk hierbij aan URL-structuur, Title, Headings, Metatags maar vooral ook je content op je pagina.
  • Zorg er ook voor dat de advertenties waar je mee adverteert ook relevant zijn aan het zoekwoord waar je op adverteert. Ga niet adverteren op ‘schoenveters’ als je online dj apparatuur verkoopt.

Belang van een goede landingspagina

De kwaliteitsscore van Google AdWords wordt steeds meer bepaald door de kwaliteit van de landingspagina waar je de bezoeker heen stuurt vanuit AdWords. Zorg er daarom niet alleen voor dat je een goed opgebouwd AdWords account hebt, maar ook dat je een goede pagina hebt waar je de bezoekers heen stuurt. Zorg ervoor dat voor de zoektermen waarop je adverteert deze ook terug komen in de belangrijkste factoren om een pagina SEO-matig goed op te bouwen: URL-structuur, title, metatags, headings en content.

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore van Google AdWords?

Is je kwaliteitsscore lager dan 7, ga je dan vragen stellen waarom dit zou kunnen. Bekijk of je doorklikratio van je advertenties wel goed is (en was). Want niet alleen de prestaties van nu tellen mee, ook de prestaties uit het verleden bepalen je kwaliteitsscore. Waar stuur je je bezoekers heen en hoe is die pagina opgebouwd? Kun je daar nog iets aan verbeteren? Beter nog: kun je niet een optimaal ingerichte landingspagina maken voor je advertentiegroepen/campagnes?

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.