Mediagebruik: de jeugd van tegenwoordig

Jongeren bereiken? Denk mobiel en blijf niet achter!

Binnen online marketing dien je rekening te houden met verschillende doelgroepen. Wij zijn in gesprek gegaan met de doelgroep ‘ jongeren’ over het onderwerp mediagebruik. Samen met middelbare scholieren hebben wij een panelsessie gehouden om erachter te komen wat er speelt onder deze doelgroep. De focus van deze sessie lag op: voorkeuren binnen online diensten en het gebruik van apps en social media.

Niet mobielvriendelijk maar wel jongeren aanspreken?

De eerste en belangrijkste conclusie die wij uit deze sessie kunnen trekken is: wanneer jij jongeren wil bereiken, leg de focus op mobiel. Zorg ervoor dat je op de juiste social media kanalen aanwezig bent en up-to-date blijft wat betreft nieuwe kanalen. Denk ook aan een goed functionerende app. Een prachtige website bouwen kan zelfs zonde van je tijd en geld zijn; helemaal als deze niet mobielvriendelijk is.

Geen mobielvriendelijke website, maar wel jongeren aanspreken? Dat gaat niet meer lukken. Praktisch alles wordt met de smartphone gedaan, het is een verlengstuk in het leven van jongeren. Zelfs op school begint de mobiele telefoon onderdeel van de lessen te worden.

Welke voorkeuren hebben jongeren op online gebied?

Het eerste wat wij hierover kunnen zeggen is dat het social media kanaal Twitter officieel ‘uit’ is. Scholieren hadden het volgende hierover te zeggen: “Twitter is oud geworden, ze zijn niet vernieuwend en hebben geen updates zoals Snapchat. Op Snapchat heb je elke week wel een update en vernieuwende features.” Hieruit kunnen wij afleiden dat de tijd snel gaat. Om jongeren niet te vervelen moet je als merk vernieuwend blijven en snel inspelen op trends. Het moet interessant blijven, anders gaan de jongeren op zoek naar iets anders. Snapchat is een veel gebruikt medium onder deze jongeren. Via dit medium sturen zij filmpjes en foto’s naar hun vrienden en vriendinnen. Deze filmpjes en foto’s kunnen maximaal 10 seconden bekeken worden.

Overige kanalen en apps die veel gebruikt worden zijn Instagram, Facebook, nieuws-feeds en YouTube. Maar ook Facebook Messenger werd benoemd als belangrijk middel. Meer dan 9 miljoen Nederlanders maken gebruik van WhatsApp. Ook deze middelbare scholieren maken veel gebruik van WhatsApp, maar Facebook Messenger wordt een steeds belangrijkere app. De middelbare scholieren geven aan dat Facebook Messenger vaak handiger is, omdat je hier geen telefoonnummers voor nodig hebt. Wanneer je namelijk met iemand bevriend bent op Facebook, kun je via Messenger met deze vrienden chatten.

Kijken jongeren nog televisie?

“Ik kijk alleen tv als mijn ouders het doen.” Dit is veelzeggend. Jongeren bepalen tegenwoordig zelf wat zij kijken, wanneer zij kijken, en op welk platform zij kijken. Zelfs een populair programma van de zender BNN werd niet live op tv gekeken, ook niet terug gekeken via de NPO app, maar via YouTube.

Hoeveel geld geven jongeren uit aan diensten op hun telefoon?

Deze jongeren geven geen geld uit aan diensten op de telefoon. De spelletjes en apps die zij downloaden zijn gratis. Ook voor bekende streamingdiensten zoals Netflix en Spotify geven de jongeren geen geld uit. Als zij gebruik maken van deze apps, dan heeft iemand in de omgeving (bijvoorbeeld ouders) een abonnement. Zij kunnen vervolgens gebruik maken van deze diensten.

Klikken jongeren op online advertenties?

De tip vanuit deze jongeren is om een bekend persoon in reclames en advertenties te plaatsen. De middelbare scholieren geven aan dat zij advertenties negeren en wegklikken wanneer mogelijk. Alleen als zij het product nodig hebben of wanneer het vernieuwend is, klikken zij op de advertentie. Ook vertellen deze jongeren een reclame beter te onthouden en meer interesse in het merk te hebben als er een bekend persoon in de reclame voor komt.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.