Is e-mailmarketing wel iets voor mij?

Bedrijven zijn gevoelig voor trends en ontwikkelingen. Iedereen wil wel met Facebook en Twitter starten. Het liefst tuigen ze dan ook nog even een Google+ en Pinterest account op. Want het is momenteel hot, en mijn buurman doet het ook. 

Ik mag dan wel met enige regelmaat over prachtige mogelijkheden binnen e-mailmarketing schrijven. Maar wat als je nog helemaal niet aan e-mailmarketing doet? E-mailmarketing blijkt vandaag de dag nog steeds een beetje een ondergeschoven kindje. Waarom eigenlijk? Vinden bedrijven het ouderwets? Of weten ze niet hoe ze het moeten inzetten? 

Effectief

E-mailmarketing is perfect voor echte 1 op 1 communicatie. De personalisatie en segmentatie mogelijkheden maakt het mogelijk om direct in contact te komen met de doelgroep. Maar ook het versturen van een generieke nieuwsbrief, eenmalige actiemailing of een transactionele mailing is nog steeds zeer effectief én efficiënt. Let wel, je kunt het zo mooi maken als je zelf wilt, maar maak het jezelf niet te moeilijk.

Gepersonaliseerde afbeelding speciaal voor de man
Gepersonaliseerde afbeelding speciaal voor de man
Segmentatie_vrouwen
Gepersonaliseerde afbeelding speciaal voor de vrouw

Is e-mail dan niet achterhaald?

Nee, e-mail is juist in opkomst. Slimmere personalisatie- en segmentatiemogelijkheden in combinatie met betere software maken het kanaal e-mailmarketing steeds interessanter. Daarnaast zijn subscribers binnen dit kanaal ontvankelijk voor merkuitingen. E-mailmarketing komt dus eigenlijk best dicht in de buurt van de traditionele folder, nog steeds de best gewaardeerde reclamevorm in Nederland. Een groot voordeel is dat de kosten een stuk lager liggen en de respons van een e-mail nauwkeurig meetbaar is. E-mail maakt het ook makkelijker om verworven klantgegevens automatisch op te slaan in een centrale klantendatabase. Enkele voordelen van e-mailmarketing op een rij:

  • Direct, e-mailcampagnes zijn relatief snel en gemakkelijk op te stellen en te versturen. Daarnaast is de responstijd van e-mail erg kort. Door middel van opvolgacties kun je vervolgens weer snel inspelen op deze respons.
  • Meetbaar, de respons van een e-mailcampagne is nauwkeurig te meten. Zo kun je gemakkelijk terugzien hoeveel mensen de e-mail goed hebben ontvangen, hoeveel keer jouw e-mail is geopend, hoeveel foutmeldingen er waren etc.
  • Laagdrempelig, websitebezoekers zijn vaak bereid hun e-mailadres te geven wanneer zij interesse hebben in jouw product of dienst. Helemaal als hier bijv. een cadeautje tegenover staat. Houd de drempel laag door enkel naar het e-mailadres te vragen.

Subscribe_field

Nog niet overtuigd?

E-mailcampagnes worden normaal gesproken alleen verstuurd aan mensen die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw aanbod. Een e-maildatabase staat vaak gewoon klaar om gebruikt te worden. Ik ben dan ook oprecht verbijsterd als ik hoor dat bedrijf X nog wel ergens 40.000 e-mailadressen heeft liggen, maar nog he-le-maal niks met e-mailmarketing doet. Zonde! Want als ik enkele kerngetallen opnoem dan moeten de meesten toch wel even slikken.

  • 91% van de consumenten leest of stuurt dagelijks e-mail
  • 66% heeft wel eens een aankoop gedaan naar aanleiding van een ontvangen e-mail
  • 44% zoekt in e-mails naar aanbiedingen, vergeleken met 43% via de bedrijfswebsite, 6% via zoekmachines en 4% via Facebook
  • 63% deelt content het liefst via e-mail, 33% via Facebook en 29% via de telefoon
  • 61% van de smartphone bezitters leest en stuurt dagelijks e-mail

Bron: http://email-benchmark.nl/

Kortom

E-mail is niet dood. E-mail is springlevend. De effectiviteit en efficiëntie van e-mail als marketingkanaal wordt te vaak onderschat en dat is zonde. Laat je niet afschrikken door verhalen over hele ingewikkelde campagnes, strategieën of complexe integraties. In veel gevallen is dit helemaal niet nodig en kan een relatief simpele database al flink bijdragen aan een omzetboost of, misschien nog wel belangrijker, klantbehoud!

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie