Invest Online toegelaten als
CSS Partner van Google

Invest Online CSS Programma

Google heeft aanpassingen doorgevoerd in hun Shopping-beleid nadat zij een torenhoge boete opgelegd hebben gekregen door de Europese Unie. Als reactie op deze boete heeft Google het partnerprogramma Comparison Shopping Services (CSS) geïntroduceerd. CSS is een partnerprogramma waarbij andere vergelijkers, naast Google zelf, de mogelijkheid krijgen om te adverteren in het Shopping gedeelte van Google op de zoekresultatenpagina (niet in het tabblad Shopping).

We proberen je het nieuwe CSS programma graag uit te leggen. Het programma is alleen een lastig (tekstueel) uit te leggen product, met een aantal voorwaarden, maar vooral hele interessante voordelen én kansen. We begrijpen dat dit een hoop vragen oproept. Bel of mail ons even, dan leggen we het graag uit!

Grote financiële voordelen via CSS (tijdelijk)

Om dit programma aan te jagen biedt Google tijdelijk zeer interessante financiële voordelen voor de adverteerders via een CSS. Zo legt Google zelf 20% commissie op biedingen die via Google zelf gedaan worden in Shopping (dus 20% van je bod gaat rechtstreeks naar Google). Een CSS Partner hoeft dat niet te doen, wat betekent dat je die 20% kunt besparen. Voorbeeld: Als je nu 1 euro via Google Shopping biedt, dan gaat van die 1 euro in totaal 80 cent naar de veiling en 20 cent direct naar Google. Bij een CSS gaat de volledige bieding mee in de veiling. Dat zou dus in de praktijk dus kunnen betekenen dat wij 20% lager kunnen bieden met hetzelfde resultaat.

Daarnaast is er een tijdelijke promotie waarbij, afhankelijk van je adspend, een deel van de adspend wordt teruggestort in het account. En dat kan wel oplopen tot een financieel voordeel van 32.000 euro per maand. Ook dat financiële voordeel geven wij direct door aan onze klanten die gebruikmaken van ons als CSS Partner van Google.

Vanaf 1 november 2018 gelden andere voorwaarden voor SpendMatch:

  • SpendMatch wordt verlaagd naar 5% (geen gradaties meer op basis van hoeveelheid spend)
  • SpendMatch drempel wordt verlaagd naar een maandelijkse spend van $10 per maand
  • Maximumbedrag voor de SpendMatch wordt verhoogd tot $100.000
  • SpendMatch eindigt op 31 december 2018
  • SpendMatch wordt berekend over kalendermaanden in plaats over 30 dagen

Zie ook: https://comparisonshoppingpartners.withgoogle.com/incentive_program/

Aan de slag met Google CSS via Invest Online: hoe werkt het?

Invest Online is onlangs officieel toegelaten als CSS Partner. Wij bieden daarmee de unieke mogelijkheid om gebruik te maken van de promotie van Google en dus korting te krijgen op je klikkosten in Google Shopping. Via ons kun je een apart Google Ads account aan laten maken voor je Google Shopping activiteiten, die we dan laten verlopen via ons CSS partneraccount. Samen kunnen we bepalen wat de strategie wordt om maximaal profijt te halen uit de nieuwe situatie.

De werking van CSS ten opzichte van het bestaande Shopping is vrij complex. Daarom is het prettig dat Google zelf hier een uitgebreide uitlegvideo over heeft gemaakt. Wil je meer weten over de nieuwe werking van Google Shopping met de intrede van CSS Partners, dan raden we aan onderstaande video te bekijken:

 

Waarom testen met CSS?

Allereerst natuurlijk om gebruik te maken van de financiële voordelen die Google nu (tijdelijk) biedt. Dat is een (de) reden op zich om te gaan testen via ons als CSS Partner (een deel van) de Shopping campagnes te laten lopen. En omdat het terugstorten van kliktegoed naar alle waarschijnlijkheid maar van tijdelijk aard is, is het goed om nu direct te gaan testen om gebruik te maken van dit voordeel.

Maar – misschien nog wel belangrijker – het is dus ook een kans om via ons CSS programma een extra kanaal aan te sluiten.

Omdat je als adverteerder de mogelijkheid hebt om zowel te adverteren via een CSS Partner als via Google zelf, kunnen we hier uitstekend mee gaan testen. Het is geen keuze om het óf via ons als CSS te doen óf via Google.  Google CSS is een extra kanaal naast Google Shopping. De veiling is zo aangepast dat als je de veiling wint maar je bent zelf ook de nummer 2, je niet de prijs betaalt van je eigen bieding op plek 2 maar dat de bieding van plek drie (een andere adverteerder) wordt genomen als prijs die je voor je klik moet betalen. Zie hieronder een schematische uitwerking:

Via welk CSS wordt verkoper 3 getoond en welke prijs betaalt verkoper 3

Verkoper 3 wordt getoond via CSS A: verkoper 3 biedt voor dit product het hoogste via CSS A
Verkoper 5 wordt getoond via CSS B: verkoper 5 biedt voor dit product het hoogste via CSS B
Verkoper 1, 2 en 4 worden getoond via Google: verkoper 1,2 en 4 bieden voor dit product het hoogste via Google

Daarmee hebben we de mogelijkheid om naast bestaande Google Shopping campagnes te testen met Shopping campagnes via ons als CSS. En omdat een veiling altijd maar slechts 1 keer gewonnen kan worden en je per klik betaalt, zul je nooit dubbele kosten gaan draaien. Uiteraard meten we de prestaties van de campagnes door en kunnen we ook hier sturen op het behalen van het gewenste rendement. En zoals verwacht, de prijs per klik zal lager komen te liggen vanwege het ontbreken van de 20% marge opslag die Google hanteert en het promotievoordeel van het terugstorten van kliktegoed in het account o.b.v. je adspend.

Ook aan de slag met Shopping campagnes via CSS? Ja, doen!

Wij adviseren onze klanten om te gaan testen met de inzet van Shopping campagnes via ons als CSS Partner. Het kan je namelijk enorme financiële voordelen opleveren:

  • Minder klikkosten door zelfde aantal klikken uit Google Shopping maar voor een lagere prijs per klik vanwege het niet belasten van de CPC-bieding met 20% marge.
    óf
  • Meer klikken uit Google Shopping uit hetzelfde klikbudget vanwege het niet belasten van de CPC-bieding met 20% marge.
  • Tijdelijke promotie die op kan lopen tot het terugstorten van 30% van de gemaakte klikkosten in het advertentieaccount.

 

We geven je graag een advies!

Veel vragen en mogelijke scenario’s? Dat begrijpen wij. Wij leggen het je graag helemaal uit. Neem even contact met ons op via onderstaand formulier om de mogelijkheden te bespreken (een mailtje of belletje mag ook ;-)). Wij komen graag met een advies.