Instant Preview

Bij Google zijn ze de laatste tijd druk bezig om de gebruikerservaring te optimaliseren. Ze bieden steeds meer nieuwe features aan die de gebruiker in staat stellen sneller tot de juiste informatie te helpen. Zo is er sinds enkele dagen de Instant Preview, een functie waarbij de gebruiker een screenshot van de pagina te zien krijgt zodra hij met zijn muis over het zoekresultaat gaat. Het is zo eenvoudig als het klinkt, maar kan wel een behoorlijke indruk gaan maken op hoeveel mensen doorklikken naar een bepaalde site.

Wanneer deze functie aan gaat slaan bij het grote publiek zullen webdesigners zich opnieuw moeten afvragen of het design van hun pagina aantrekkelijk genoeg is. Het risico bestaat namelijk dat mensen niet meer doorklikken naar een pagina op basis van de informatie die ze er op verwachten, maar liever eerst even verder kijken naar een aantrekkelijk design. De pagina-elementen worden allemaal uiteraard verkleind in de preview. Het design moet wellicht versimpeld worden voor een optimaler preview-beeld. Bovendien moet er goed worden nagedacht over het gebruikvan Flash-elementen op een pagina. Deze worden namelijk niet ondersteund door de preview-functie waardoor er grote grijze vlakken ontstaan.

Daarnaast moet door de tekstschrijvers goed worden nagedacht over de hoeveelheid en opbouw van de tekst op de pagina. In de preview is natuurlijk niet te lezen wat er in de tekst staat, maar bezoekers kunnen wel zien of een tekst overzichtelijk en niet onnodig veel is.

Ook moet er rekening gehouden worden met het feit dat het niet alleen de homepagina is die geïndexeerd wordt. Het kan zijn dat gebruikers één van de andere pagina’s op Google’s resultatenpagina tegenkomt, ook deze pagina’s moeten geoptimaliseerd zijn voor Instant Preview.

Dat websites de komende tijd ‘vereenvoudigd’ moeten worden was al wel bekend. De trend van mobiel internet gebruik is hier om te blijven en vraagt om simpelere en schaalbare websites. Google lijkt nu met Instant Preview deze trend nog een extra boost te geven; de previews zijn klein en moeten een duidelijk beeld geven wat de pagina aanbiedt. Ook bij Invest Online zijn we ons bewust van deze trend en zullen in de komende periode extra rekening houden met de designs van onze pagina. Ook als we uw website optimaliseren voor de zoekmachines (in dit geval specifiek Google) zullen we er rekening mee houden.

Bekijk hier een demonstratie van de nieuwe Instant Preview van Google.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.