Instagram Stories
vs. Snapchat

Instagram Stories vs. Snapchat

Instagram stories; maak een aantal filmpjes en/of foto’s. Deze worden vervolgens gebundeld in een album dat 24 uur te bekijken is! Geniaal idee van Snapchat, dat nu ook is verwerkt in Instagram.

Social media platform Instagram heeft begin augustus Instagram stories geïntroduceerd. Sinds 4 augustus is deze nieuwe functie beschikbaar in Nederland. Wanneer je instagram opent op je telefoon zijn de stories bijna niet te missen. Ze staan namelijk bovenin je tijdlijn. Met stories kun je naast het plaatsen van je reguliere foto’s en video’s, een aantal video’s of foto’s maken die worden gebundeld in een album. Bij het bekijken van de stories worden deze foto’s en video’s als een diashow weergegeven op je telefoon. Het is ook mogelijk om emoticons en tekst toe te voegen aan een foto. Daarnaast is het mogelijk om te tekenen op een foto. Hetgeen vergelijkbaar is met mogelijkheden van Snapchat.

Instagram Stories beter dan Snapchat?

Instagram stories is overduidelijk afgekeken van Snapchat en dat laat Kevin Systrom, mede-oprichten en CEO van Instagram, ook gerust weten. Moeten we dan nu massaal Instagram gaan gebruiken voor onze dagelijkse updates, zodat we kunnen zien wat iedereen eet, drinkt, waar ze zijn en wat ze doen? Dat antwoord heb ik niet. Wat ik wel zie is een aantal duidelijke verbeteringen qua gebruikersinterface in Instagram Stories ten opzichte van Snapchat.

1. Eerste oogopslag
Als je Instagram opent dan zie je direct de icoontjes van de stories in je beeldscherm. De stories staan prominent bovenin het scherm, waardoor ze gelijk de aandacht trekken. Bij Snapchat opent je camera als eerste en navigeer je daarna naar de stories van je vrienden.

Instagram-Stories
2. Hoe lang duurt het nog?
Ongemerkt let je er toch op. Wanneer iemand een video maakt die misschien iets minder interessant of boeiend is, wil je graag weten of het bijna voorbij is of dat het nog even gaat duren. Of wanneer het juist heel boeiend is… wachten tot het ‘spannende’ gedeelte komt. Bij Snapchat zie je rechtsboven in beeld een klokje die de totale tijd weergeeft van alle fragmenten. De binnenste cirkel is licht grijs en die geeft de duur van een fragment aan. Dit moet je echt even weten. Bij Instagram Stories zie je boven in beeld een balk die soms verdeeld is in meerdere balkjes (de afzonderlijke fragmenten). Per balk zie je hoe ver je bent in een fragment en hoeveel fragmenten er dan nog volgen. Kan niet missen.

Instagram-Stories-fragmenten
3. Volgende storie aub
Op Instagram staan de stories horizontaal. Als je een story opent en naar links swiped, krijg je de story van de volgend persoon te zien. Wanneer je op het beeld tikt dan ga je naar het volgende fragment van dezelfde persoon (mits deze er is). Bij Snapchat staan de stories in het overzicht onder elkaar, maar moet je ook naar links swipen om de volgende te bekijken. Niet per se heel moeilijk, maar Instagram oogt logischer en je begrijpt ook direct wat je moet doen.

Denk eraan dat wanneer jouw account op privé staat, je stories alleen gezien worden door jouw vrienden. Als je account staat ingesteld op openbaar dan kan iedereen jouw stories zien. Daarnaast is het mogelijk om bij het plaatsen van een nieuwe story aan te geven of je deze openbaar wilt weergeven of juist niet. Stories voor bedrijven

Voor bedrijven zitten zowel voor- als nadelen aan stories.

De Voordelen(+) van Instagram stories

+ Als je Instagram al zakelijk gebruikt, is het makkelijk om stories in te zetten. Je hoeft geen nieuw kanaal aan te maken op Snapchat en te zorgen dat je hier volgers krijgt.

+ Adverteren via Instagram is eenvoudiger en beter in te richten dan op Snapchat. Om te adverteren binnen Snapchat heb je een aanzienlijk budget nodig, denk bijvoorbeeld aan het maken van een speciaal filter waarin jouw nieuwe product verwerkt is. Maar ook een live-channel waar video’s getoond worden van anderen (o.a, Tomorrowland heeft dit ingezet). Instagram advertenties zijn in te regelen via Facebook Business Manager.

+ Instagram stories kunnen een sterke aanvulling zijn op de content van je tijdlijn. Bijvoorbeeld een vooraankondiging van een fotoshoot, een beurs of een ander event. stories kun je dan op de dag zelf gebruiken om je volgers bijna realtime te engagen.

De Nadelen(-) van Instagram stories

Instagram stories kun je alleen inzetten wanneer je een Instagram account hebt. Het inzetten van Instagram kan daardoor meer tijd kosten dan het gebruik van Snapchat. Bij Instagram heb je ook een tijdlijn die je wilt voorzien van updates, zodat je top-of-mind blijft bij je fans en volgers. Deze updates kunnen relatief makkelijk geplaatst worden maar er gaat wederom wel tijd en energie inzitten.

Wanneer je nog geen Instagram gebruikt of wanneer je nog geen gebruik maakt van Instagram stories is het verstandig om eerst een goede strategie te ontwikkelen. Vooral voor bedrijven is het van belang dat zij weten waarom ze gebruik maken van Instagram en wat ze willen bereiken. Het vormen van een goede strategie kost tijd. Er kan dus wat tijd in het uitwerken van een goede strategie gaan zitten, vooral wanneer jouw bedrijf nog geen Instagram inzet.

Kortom;

Snapchat heeft de afgelopen jaren laten zien dat het delen van (korte) video’s en/of foto’s een groot succes is onder met name kinderen en jongvolwassenen. Het is dan ook niet voor niks dat Instagram al eerder probeerde de populaire app op te kopen, zonder succes. Met de introductie van Instagram Stories is Instagram nog uitgebreider geworden én bezit Instagram nu wel deze populaire functionaliteit. Ten opzichte van Snapchat is Instagram Stories qua interface gebruiksvriendelijker én zie ik in Instagram Stories meer mogelijkheden voor inzet door bedrijven.

Wil jij met Instagram en/of Stories starten?

Benieuwd of Instagram iets voor jouw bedrijf is? Of zet je dit kanaal al in en wil je kijken naar de mogelijkheden voor Stories of adverteren? Wij helpen je daar graag bij.

Ja, dit wil ik!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.