Praktische online marketing tips
voor Koningsdag

Inspelen op Koningsdag

Op donderdag 27 april vieren we voor de 3e keer Koningsdag en kleurt Nederland voor 1 dag off- en online oranje. Dit is uiteraard een goed moment om op de oranjegekte in te haken. Je bent deze dag helaas niet de enige met dit idee. Om tussen al het marketing-geweld op te vallen zul je  wel met een creatieve uitspatting moeten komen. Maar gelukkig gaan we jou helpen door het geven van een paar concrete tips. De eerste en belangrijkste tip is om je  in te leven in je doelgroep. Wat doen mensen met Koningsdag? Ze gaan naar buiten, bezoeken kleedjesmarkten, zijn exposant of varen met een bootje. Neem deze informatie mee bij het bedenken van creatieve marketingacties. Op de dag zelf zal er niet heel veel online geshopt worden, maar in de aanloop ernaartoe des te meer!

Social media kanalenHeineken-koningsdag-2015
Wees creatief en probeer in te spelen op de actualiteiten. Het is belangrijk dat jouw post een sterke emotionele reactie oproept bij jouw publiek, waardoor men eerder geneigd is  te delen of te liken. Doe iets wat nog niet eerder is gedaan.

Kondig jouw kortingen en acties ook aan op jouw social media kanalen. Via deze kanalen kun je een groot bereik creëren en zorg je voor traffic naar jouw website. Maak aansprekende banners zodat duidelijk  te zien is welke actie je hebt. Maak een heldere planning van berichten voor en tijdens deze dag. Op die manier benut je je kanalen optimaal en is de kans groter dat jouw webshop bezoekers krijgt in de aanloop naar Koningsdag.

E-mailmarketing

E-mail is een efficiënte manier om al jouw klanten ervan op de hoogte te brengen dat jij een speciale koningsdagactie hebt. In de aanloop naar deze dag zal er veel gestunt worden met kortingen. Dit kun jij via een actiematige nieuwsbrief snel bij jouw klanten onder de aandacht brengen.

Tip: Gebruik humor, houd het luchtig. Een grapje, een spreekwoord of gezegde: het ontwapent de kritische lezer.

Pas in ieder geval de volgende tips toe:

Maak een plan met inzicht in wat jou onderscheidt van de rest. Honderden, duizenden concurrenten laten ook van zich horen.
Schrijf een tiental verschillende onderwerpregels (en wellicht afzendnamen) alvast uit voordat je start met de campagnes
Optimaliseer je e-mail template én landingspagina voor mobiele ontvangers
Bepaal het optimale verzendtijdstip. Kijk naar je historische data of vraag ons om eens mee te kijken
Stuur je mailcampagnes naar een actieve lijst en filter je inactieve leden dus uit je lijst
+ Maak gebruik van gifjes


Je eigen webshop

Binnen 10 seconden beslist een consument of hij/zij op een website blijft of wegklikt. Het is dan ook cruciaal om binnen dit tijdsbestek aandacht te trekken en te zorgen dat deze consument blijft. Zorg er dus voor dat het direct duidelijk is wat jouw actie zo speciaal maakt. Doe dit door middel van duidelijke banners, die in lijn liggen qua styling met de uitingen op al je andere kanalen (e-mail, social, AdWords, etc.)

Maak gebruik van een countdown-timer
Maak landingspagina’s die aansluiten op je andere marketinguitingen
Optimaliseer voor mobiel!

AdWords
Mocht je van plan zijn om een speciale korting aan te bieden, dan is het belangrijk om deze zowel in de ad tekst als op de landingspagina terug te laten komen. Zo kun je bijvoorbeeld ad groups creëren die alleen gericht zijn op Koningsdag met advertenties die relevant zijn en/of met de keywords die jij graag target.

Optimaal profiteren van Koningsdag?

Wil je dat wij meedenken over de opzet van bepaalde marketingacties of wil je specifieke tips? Laat het ons weten, dan lopen we er samen eens doorheen!

Ja, ik kan hulp gebruiken

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.