Google Assistant en Online Marketing
Hoe speel je met Online Marketing in op Google Assistant

Hoe speel je met Online Marketing in op Google Assistant

Hoe speel je met Online Marketing in op Google Assistant

 

Allereerst een kleine uitleg: Google Assistant is een spraakgestuurde hulp, aangeboden vanuit Google. Het is een vergelijkbare dienst als Siri, of de spraakgestuurde dienst van Amazon. Je kunt vragen stellen en via beschikbare informatie op het web, zal Google Assistant een antwoord geven. Daarnaast kun je het ook dusdanig instellen, zodat je advies krijgt over de dagelijkse gang van zaken. Denk hierbij aan het vermijden van files, het bestellen van boodschappen en de plotselinge veranderingen in de weersverwachting. Google Assistant is sinds 26 juli 2018 uitgerold bij de eerste gebruikers, geleidelijk zullen meer devices toegang krijgen tot Google Assistant.

De terechte vraag is nu: Wat kun je in Online Marketing met Google Assistant?

Google Assistant bestaat voornamelijk uit twee onderdelen. Het beantwoorden van vragen en het uitvoeren van handelingen. Als bedrijf kun je op allebei onderdelen inspelen. Laten wij ons allereerst richten op de vragen die Google Assistant kan beantwoorden en hoe je daarop in kunt spelen.

 

Google Assistant en SEO – Vragen

 

Google Assistant gaat hand in hand met een goede SEO strategie. Het belangrijkste punt hierbij is: relevante content produceren dat inspeelt op vragen van bezoekers. Pagina’s die hiervoor geschikt zijn, zijn F.A.Q. pagina’s, maar ook blogberichten en/of categoriepagina’s kunnen hier perfect voor ingezet worden.Je kunt de antwoorden van Google Assistant vergelijken met de Featured Snippets. Het zijn vragen die kort en bondig beantwoord moeten kunnen worden. Je kunt voornamelijk inspelen op feiten en tips & trucs. Denk hierbij aan:

  • Hoe beits ik een tuinhuis?
  • Hoe maak ik mijn sneakers schoon?
  • Hoelang bestaat PostNL?

Daarnaast kun je met bijvoorbeeld het optimaal inrichten van je Google My Business ook inspelen op lokale zoekopdrachten. Denk hierbij aan:

  • Boodschappen doen in Apeldoorn
  • Tuinmeubelen kopen in Harderwijk
  • Sneakers kopen in Nijmegen


Door de combinatie tussen goede lokale marketing en kwalitatieve content pagina’s kun je de (lokale) zoeker perfect benaderen. In de testen die wij gedaan hebben, zien wij voornamelijk dat de Featured Snippet gebruikt wordt om antwoord te geven op onze testvragen. Het voorlopige doel om in te spelen met SEO op Google Assistant: Behaal die Featured Snippet.

 

Google Assistant en SEO – Handeling

 

Naast het beantwoorden van vragen, wordt Google Assistant gebruikt voor het uitvoeren van handelingen. Wat kun je hiermee als website? Heel simpel: Zorgen dat de website zo gebruiksvriendelijk is, dat bezoekers en zelfs ‘robots’ ermee uit de voeten kunnen. Het moet op termijn mogelijk kunnen zijn om met een simpele taak aan Google, een handeling uit te voeren:

‘Google, maak een kappersafspraak in Harderwijk voor mij, op zaterdag 1 september om 13.00 uur’. Google Assistant kan dit begrijpen en zal, als er online een reserveringssysteem is, een boeking voor je plaatsen. In het onderstaande filmpje is zelfs te zien dat Google Assistant telefonisch contact opneemt met een kapperszaak, om een afspraak te maken. Zeg nou zelf, zou jij het van echt kunnen onderscheiden? Helaas loopt Amerika hier verder in voor dan Nederland, maar de verwachting is dat wij op termijn ook van deze technologie gebruik kunnen maken.

Met deze handelingen kun je echter meer. Je kunt deze handelingen zelf ontwikkelen en invoeren bij Google Actions. Dit is bijvoorbeeld al gedaan door bedrijven zoals Albert Heijn, Bol.com, Buienradar en ga zo maar door. Voorbeelden van deze handelingen zijn:

  • Wat is er in de bonus bij de Albert Heijn?
  • Wat is een leuk cadeau voor mijn 10 jarige neefje?
  • Hoeveel energie heb ik deze week verbruikt in mijn huis?
  • Voeg aardappelen toe aan mijn Jumbo boodschappenlijstje
  • Wanneer komt mijn bestelling aan?
  • Wat is mijn Saldo?
  • Wanneer wordt mijn salaris gestort?


Je kunt hier dus als E-commerce website perfect op inspelen. Houd je bezoekers op de hoogte van hun interesses, aankopen en blijf in contact met de klant. Het is een ideale mogelijkheid om vernieuwend te zijn en om een stukje ‘uniekheid’ toe te voegen, in de alsmaar voller wordende webwereld.

 

Google Assistant en Online Marketing: Conclusie

Vrijwel elke ondernemer kan inspelen op Google Assistant. De mogelijkheden worden steeds breder uitgerold binnen Nederland. De vraag is en blijft echter: in hoeverre gaan consumenten er gebruik van maken? Waar in Amerika het gebruik van spraakopdrachten al meer in het systeem geïntegreerd is, is het in Nederland nog een beetje zoekende. De basis voor online marketeers blijft gelukkig hetzelfde: relevante, kwalitatieve content maken die inspeelt op de vraag van de bezoeker’. Of dit nu via desktop, mobile of spraakgestuurd is, je wilt de bezoeker overhalen om naar jouw website te gaan. Of Google Assistant binnen afzienbare tijd een prominente plek binnen onze zoekopdrachten gaat krijgen, vraag ik mij af, maar het inspelen op nieuwe technologieën is altijd een must voor ondernemers die uniek willen zijn binnen alle beschikbare informatie online.

Invest Online
Tim
Auteur: Tim

Plaats een reactie