Hoe lever je een e-mailcampagne correct af?

Een tijdje geleden schreef ik over de deliverability van e-mail campagnes. De basis principes voor het goed afleveren van een e-mailing zijn nog steeds van belang. Dus optimaliseer je HTML, verwerk je bounces, mutaties en abuses correct en zorg voor een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen. Blijf dit ook vooral doen! Echter zijn er ook een aantal technische aspecten waar rekening mee gehouden moet worden. Wat moet je instellen, waar doe je dit en hoe doe je dit precies? Dat lees je in dit blog!

E-mailmarketing heeft eigenlijk maar één echt nadeel. Het wordt vaak in verband gebracht met spam. En dat verband klopt helaas, want er wordt dagelijks nog steeds ontzettend veel spam verstuurd. Daarom is het des te belangrijker dat je als afzender de technische aspecten goed op orde hebt. Dagelijks zie ik e-mails van de één op andere dag in de spambox verdwijnen. Zonde! Maar het ligt niet altijd aan de afzender. Mailservers hebben namelijk tegenwoordig een grote invloed op het ontvangen van e-mails. Authenticatie is de eerste controle die mailservers en spamfilters uitvoeren bij het ontvangen van e-mails. Het correct instellen van je authenticatiegegevens is dus een belangrijk aandachtspunt wanneer de aflevering van je e-mails niet optimaal is.

Om je e-mailcampagne correct af te leveren zijn de volgende onderdelen van belang.

DNS gegevens
Het correct instellen van de authenticatiegegevens begint bij het nakijken van je DNS-instellingen. Hier staat welke servers e-mailings mogen verzenden vanuit jouw domeinnaam. Indien je met externe marketing software e-mailings verstuurd is het belangrijk dat de verzendende servers zijn opgenomen via een c-name of a-record binnen je DNS-instellingen. Komen deze niet overeen? Dan zal de aflevering van je e-mailings significant dalen.

SPF record
Het SPF record is een regel binnen je DNS records waarin staat welke IP-adressen of hosts toestemming hebben vanuit jouw domeinnaam e-mails te mogen versturen. De ontvangende mailserver controleert het SPF record op de DNS server van de verzendende partij. Als deze niet is opgegeven wordt de inhoud van de e-mail gemarkeerd als spam of niet doorgelaten. Dus als iemand e-mail wil versturen uit naam van info@investonline.nl, zal in de SPF record van investonline.nl het IP-adres of host-adres moeten staan die hiervoor toestemming heeft. Dit is een voorbeeld spf record:

“v=spf1 include:_senderspf.[jouwdomein.nl] a mx ~all”

SenderID
Sender ID wordt gebruikt door een groeiend aantal e-mail service providers (ESP’s) zoals Microsoft Live en Yahoo Mail. Zij verifiëren of de e-mails ook daadwerkelijk door de afzender worden verstuurd. Hiertoe wordt de server waar vanaf een e-mail afkomstig is vergeleken met een lijst van geregistreerde servers die  toestemming hebben gekregen voor het versturen van e-mails van de domein eigenaar. Het verschil tussen Sender ID en SPF is het veld dat gecontroleerd wordt. Bij SPF is dit het mail-from veld, bij Sender ID is dit een combinatie van de velden: mail-from, sender, resent-from en resent-sender.

DKIM
Een DKIM (DomainKeys Identified Mail) zorgt voor een unieke handtekening in jouw e-mail die je bestempelt als daadwerkelijke afzender. Zo kunnen ontvangende mailservers zien dat jij de mailing hebt verstuurd, en niet een andere partij (bijvoorbeeld Invest Online als partner). Het aanmaken van een DKIM sleutel vereist enige domein- en systeemkennis. DKIM wordt nog niet door alle e-mail partijen ondersteund, momenteel wel door Windows Live Mail en Gmail.

Afzendadres
Last, but not least. Een afzendadres komt prominent in beeld. Niet alleen bij de ontvanger, maar ook bij de ontvangende mailserver. Zij controleren immers jouw e-mailings. Zorg er dus voor dat dit een herkenbaar e-mailadres is, bijvoorbeeld ‘nieuwsbrief@invest-online.nl’. Niet geheel onbelangrijk is dat dit ook een bestaand en werkend e-mailadres is. Dus geen ‘noreply@’ e-mailadres. Dit is wettelijk gezien verboden om als afzendadres te gebruiken.

Het is allemaal wat technisch, maar steeds meer ESP’s zoals Yahoo, Gmail en Hotmail maken gebruik van bovengenoemde controlefuncties om spam te filteren voor hun gebruikers. Het juist (laten) instellen van je DNS gegevens kan je dus een hoop ellende besparen. Of misschien wel belangrijker; het kan je een hoop (niet afgeleverde) mails besparen.

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Teamlead E-mail Marketing & Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.