Hoe kun je met Online Advertising
inspelen op Seasonality?

Hoe kun je met Online Advertising inspelen op Seasonality?

Als we het over seasonality hebben wordt er naast de vier seizoenen ook gedacht aan de standaard feestdagen en Black Friday. Maar er zijn veel meer momenten in het jaar waarop je strategisch kunt inhaken met campagnes bij jouw doelgroep. Denk aan bepaalde thema’s of periodes zoals de zomervakantie en het bijbehorende vakantiegeld. Terug naar werk of school. Hoe je hierop kunt inspelen met Online Advertising, lees je in dit blog.

Op welke momenten zou je kunnen inspelen?

Ieder jaar hebben we te maken met seasonality invloeden welke zowel positief als negatief kunnen zijn voor jouw business. Door slim in te spelen op seasonality kun je het betaalde verkeer en de conversies hieruit boosten. Wanneer je bijvoorbeeld grasmaaiers verkoopt is het belangrijk dat je begin Q1 al begint met branding. Wanneer het gras gaat groeien en men massaal op zoek is naar grasmaaiers van bijvoorbeeld Husqvarna, ben je al top-of-mind met jouw merken. Als je sleeën verkoopt zorg je ervoor dat je eind Q3 al begint met branding, aangezien het naast een goed cadeau ook een seizoensproduct is als de eerste sneeuwvlokjes uit de lucht komen vallen.

Daarnaast kun je ook inspelen op gebeurtenissen of landelijke evenementen die zorgen voor een piek in de zoekopdrachten, zoals het “Songfestival 2019”. Hier was op donderdag 16 mei al een enorme piek te zien van maar liefst 500K+ zoekopdrachten volgens Google Trends. Op zaterdag 18 mei zochten ruim 1 mln. + mensen naar “Duncan Laurence” naar aanleiding van de “Eurovision 2019 finale”. En nog meer songfestival gerelateerde zoekopdrachten voerden verleden week de boventoon in de zoekopdrachten. Afhankelijk van jouw product(en) en/of diensten kun je hier ook campagnematig op inspelen met een actie en/of uitingen.

Google Trends zoekopdracht Songfestival 2019

Hoe kun je hier in de praktijk mee aan de slag?

Nadat je in kaart hebt gebracht welke feestdagen, seizoensinvloeden, inhaakmomenten belangrijk zijn voor jouw business, maak je een marketingkalender. Hiermee zorg je ervoor dat je alles op tijd gereed hebt. Afhankelijk van het doel van jouw actie, doelgroep en doelstellingen kies je de mix van kanalen die je wilt gebruiken om jouw actie te promoten. Gebruik hiervoor het See-Think-Do-Care model van Google. Met dit model kun je de customer journey goed in kaart brengen. En per fase in de aankoopfunnel goed inspelen met het juiste (online advertising) kanaal & boodschap. Zorg er wel voor wanneer je start met een actie dat je tijdig je landingspagina(’s) en promotiemateriaal gereed hebt.

See Think Do Care Model

Inzoomend op online advertising kun je starten in de See-fase met een (smart)display campagne of video welke gericht is op branding. Dit verkeer kun je opvangen via remarketinglijsten en vervolgens in de Think-fase wederom benaderen wanneer ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar informatie over jouw product/dienst in Search en/of Shopping. En dit verkeer kun je vervolgens in de Do-fase middels een (dynamische)remarketingcampagne of searchcampagne (longtail) naar een aankoop/ lead sturen.

Doordat we in Google Ads maximaal 540 dagen bezoekers op onze remarketinglijst kunnen laten staan, kunnen we gemakkelijk geconverteerd verkeer herbenaderen in de Care-fase. Nadat ze bijvoorbeeld initieel een nagellak kit hebben gekocht kunnen we ze vervolgens herbenaderen met een nieuwe collectie kleurtjes. En eventueel kun je deze groep een speciale korting geven of punten laten sparen. Want als je éénmaal klanten hebt, wil je graag dat ze loyaal aan jouw bedrijf of merk zijn. Ook is het mogelijk om klantenlijsten (customer match) voorzien van (e-mail)adressen toe te voegen. Met een remarketing campagne of RLSA lijsten aan jouw Search of Shopping campagnes, kun je hierop inspelen. Evalueer vervolgens de actie om het volgende keer (nóg) beter te kunnen doen.

Wil jij weten hoe jij specifiek voor jouw business kunt inspelen op seasonality?

Online Advertising biedt veel mogelijkheden om slim in te kunnen spelen op seasonality campagnes, waaronder automation en scripting. Daarnaast is het belangrijk om naast Online Advertising ook te kijken naar jouw full-funnel strategie. Zo speel jij optimaal in op seasonality invloeden. Onze consultants kunnen je hier meer over vertellen. Neem contact met ons op!

Invest Online
Nicole
Auteur: Nicole, Teamlead Online Advertising

Plaats een reactie

Invest Online is verkozen tot hét beste full-service internetbureau van Nederland