Affiliate marketing (2/3)
hoe kies ik het juiste netwerk?

Affiliate marketing: hoe kies ik het juiste netwerk? (2/3)

We zijn 1,5 maand verder en ik hoop dat je inmiddels de 4 vragen uit mijn vorige blogbericht: Affiliate marketing: waar moet ik beginnen? (1/3) positief kan beantwoorden, want dan kunnen we verder met de keuze van het netwerk en het bepalen van de vergoeding(en).

Keuze van het netwerk

Zoals ik al schreef is een van de belangrijkste partners in de samenwerking het affiliate netwerk. Zij zorgen er immers voor dat alles technisch gezien gemeten wordt en dat de affiliates vervolgens ook hun geld krijgen. Alleen in Nederland zijn er al meer dan tien verschillende netwerken. Ik focus mij meestal op de grote 4: Zanox-M4N, Daisycon, TradeTracker en TradeDoubler (Bron: Affiliateblog). Als de doelgroep van de klant enkel jonge gezinnen betreft dan neem ik het daarin gespecialiseerde netwerk Affiliate4You hier ook in mee.

Hoe bepaal je welk netwerk het meest geschikt is voor jouw website of webshop? Dit zijn de punten waar ik voor mijn klanten een netwerk op selecteer:

  • Raakvlak. Ik inventariseer altijd eerst bij de netwerken welke affiliates voor mijn klant interessant zijn. Naast het contact met het netwerk zoek ik ook zelf in Google naar relevante affiliates op de voor mijn klant belangrijke zoekwoorden. Vervolgens kan het te kiezen netwerk aangeven of die affiliates ook bij hen actief zijn. Er zijn veel affiliates met een voorkeursnetwerk en er zijn er zelfs, al zijn het er heel weinig, die exclusief met 1 netwerk samenwerken. Let dus goed op dat je het netwerk kiest met het grootste raakvlak.

Elk netwerk is in staat wat extra’s voor jou te doen. De vraag is alleen hoeveel precies en wat geef jij hen er voor terug?

  • Financieel. Een mooi cliche; voor niets gaat de zon op. Ook hier geldt dat het netwerk niet zomaar haar software, de database aan affiliates en haar kennis beschikbaar stelt. Naast een fee voor het gebruik van de software rekent het netwerk nog een fee per transactie. De meeste netwerken rekenen dan af volgens de 70/30 regel, kortom als jij totaal 10% van het orderbedrag weg kan geven gaat er 7% naar de affiliate en blijft er 3% achter bij het netwerk. Gaat het echter om een grote campagne? Of kies je ervoor om exclusief met 1 netwerk samen te gaan werken? Dan is netwerk wel degelijk bereid om wat van haar marge in te leveren, zodat er meer geld richting de affiliates gaat.
  • Accountmanagement. Een goede affiliate campagne staat of valt met de inzet en tijd die er ingestoken wordt. Een gedeelte hiervan verzorg je zelf, maar minstens zo belangrijk is de inzet van de accountmanager van de campagne. Beschikt hij/zij over voldoende kennis van de markt? Is hij/zij voldoende communicatief vaardig? Is hij/zij creatief, m.a.w. denkt hij/zij mee over mogelijke acties? Komt hij/zij met voorstellen vanuit zichzelf, zonder dat je er elke keer naar moet vragen? Punten die lastig vooraf in te schatten zijn, maar wel belangrijk om je hier een beeld bij te vormen. Dedicated accountmanagement vanuit het netwerk wordt vaak bij grote partijen of exclusieve campagnes standaard toegezegd. Dit is heel mooi, maar een onbekwame accountmanager kan wel dedicated aan jouw campagne werken, een succes zal het dan bijna zeker niet worden.
  • Extra’s. De meeste netwerken zullen wel bereid zijn met hun marge te schuiven en dedicated accountmanagement te bieden. Als het raakvlak dan bij 2 (of zelfs alle 4) netwerken goed is, kan het verschil gemaakt worden met de extra’s. Hoe gaat jouw campagne gelanceerd worden? Krijg je voldoende kans om jouw campagne onder de aandacht te brengen door nieuwsupdates te mogen versturen? Komt de accountmanager wellicht op locatie werken? Krijg je de kans om jouw campagne te pitchen op een door het netwerk georganiseerde themadag? Kortom probeer er bij de onderhandelingen het maximale uit te halen!
  • Gevoel. Als je het idee hebt dat het allemaal weinig verschil maakt wat de netwerken aanbieden, ga dan op je gevoel af. Klinkt een beetje makkelijk als laatste graadmeter, maar een goed gevoel bij de partner waar je mee gaat samenwerken is erg belangrijk.

Veel netwerken bieden je exact hetzelfde aan, vraag je af wie in staat is het hardst voor jouw campagne te werken en zo dus de meeste omzet voor jou weet te genereren.

Als de keuze voor het netwerk gemaakt is zal de implementatiehandleiding van het netwerk naar je verzonden worden en kan de webbouwer aan de slag met het implementeren van alle benodigde technische zaken.

Keuze van de vergoeding

Als het netwerk gekozen is moet de campagne bij het netwerk verder ingericht gaan worden. Naast het toevoegen van een goede campagneomschrijving, de nodige banners (zowel statische als dynamische) en een aantal vooraf gedefinieerde tekstlinks, moet ook de vergoeding bepaald worden.

  1. Bepaal wat de marge van een product of dienst precies is. Als je een hele grote diversiteit in marges hebt is het raadzaam om verschillende productgroepen te definiëren, om zo aparte vergoedingen in te kunnen stellen. Uiteraard wil je niet de volledige marge aan een affiliate uitgeven. Bepaal voor jezelf wat de marketingkosten per sale mogen zijn. Grofweg zijn er twee vormen om de affiliate op deze CPS (cost-per-sale) basis te belonen. Wat het beste is, is afhankelijk van de producten/diensten die je verkoopt:
    1. Bekijk de prijsspreiding van de producten of diensten. Als je goedkoopste product 3 euro kost, maar de duurste 1.000 euro, kom je al snel uit op een procentuele vergoeding. Immers als je 10 euro vaste vergoeding zou geven en je marge die 30% is, verlies je veel (9,10 euro) op dat product van 3 euro en maak je veel winst (290 euro) op die van 1000 euro. Met een procentuele vergoeding van 10% blijft je marge op beide producten in ieder geval 20%.
    2. Als je prijsspreiding heel divers is, maar ook de marge per productgroep heel erg verschilt biedt een vaste vergoeding per sale uitkomst. Dan bepaal je wat een order je gemiddeld mag kosten en stel je dit als vaste vergoeding in. Dit is handig als je bijvoorbeeld technisch gezien niet in staat bent alles in productgroepen in te delen, of als het dan om 100+ productgroepen zou gaan.
  2. Bekijk of jouw product of dienst wel geschikt is voor beloning per sale. Dat wil zeggen, koopt de consument wel jouw product of dienst online? Of wordt er bijvoorbeeld vaak gebeld om de verkoop rond te maken? Is dat laatste het geval, dan is beloning per klik (CPC) een betere optie. Op basis van het gemiddelde orderbedrag (stel 100 euro), de vergoeding (10%) en de conversie (2,5%) kan het bedrag per klik bepaald worden: maximaal €0,25.
  3. Bekijk welke andere mogelijkheden een bezoeker heeft om een ‘actie’ op jouw website te voltooien die voor jou van waarde is. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier of de aanmelding voor een nieuwsbrief. Beide ‘acties’ zijn wellicht wel 20 of 30 euro cent waard. Dit is dan een vergoeding per lead (CPL) die ingesteld kan worden.

Ken je eigen assortiment en marges en bepaal op basis daarvan de vergoeding: CPC, CPL of CPS

Na deze stappen te hebben doorlopen is alles bekend om de vergoeding te gaan bepalen. Ik zelf ben voorstander van het werken met staffelvergoedingen. Op deze manier kan je de affiliates die harder voor jou werken en meer klanten aanbrengen ook direct beter belonen. Daarnaast kan je minder waarde toevoegende partijen, zoals sommige kortingscode websites, in een lagere staffel plaatsen. Bij het lanceren van de campagne kan je er over nadenken om tijdelijk een extra klikvergoeding te geven of iedereen de 1e maand in een hoger segment te plaatsen. Affiliates zijn dan eerder bereid om de nieuwe campagne op te nemen.

In het volgende en tevens laatste deel ga ik in op hoe je een campagne goed moet managen en wat de valkuilen zijn waar je tijdens het hele traject van het opzetten van de campagne in kan vallen.

Invest Online
Jeroen Steunenberg
Auteur: Jeroen Steunenberg, Financieel Manager

Plaats een reactie