Hiybbprqag

Deze term is aanleiding van een hoop moddergooien tussen Google en Microsoft deze week. Het begon allemaal in de zomer van 2010 toen Google bezig was om haar zoekresultaten bij typfouten te corrigeren. Een moeilijke medische term die vaak fout gespeld werd, herstelde Google direct in de organische zoekresultaten, zodat de gebruiker toch de juiste pagina’s kon vinden. Zoals u wellicht weet stelt Google hierbij netjes voor om de spelling te wijzigen. Maar opeens begon Microsoft’s zoekmachine Bing op dezelfde typfouten de juiste resultaten terug te geven. Dit echter zonder te vragen of de bezoeker wellicht de alternatieve spelling bedoelde. Dit wekte de nodige argwaan bij de programmeurs van Google.

Gedurende een paar maanden bleven ze de resultaten uit de verschillende zoekmachines naast elkaar leggen en steeds vaker bleken er significante overeenkomsten te bestaan. Tot eind oktober ze besloten om een experiment uit te halen met Bing. Daar komt de term ‘hiybbprqag’ weer in beeld. Bij Google besloot men om onder deze term één zoekresultaat terug te geven. Namelijk die van een stoelverdeling van een theater in Los Angeles. Er was geen enkele aanleiding om naar die term verwijzen voor Google, er gingen geen links naar de pagina en de term kwam nooit terug op de pagina. Vervolgens werden 20 medewerkers van Google gevraagd met een nieuwe Windows-laptop via de Bing-toolbar op die term te Googlen. Binnen een paar weken kwam via deze (en tal van andere onzintermen) de resultaten terug die Google van te voren bepaald waren. Hetgeen er volgens Google overduidelijk op wijst dat Bing de zoekresultaten via de Bing-toolbar opslaat en gebruikt voor het verbeteren van hun eigen resultaten.

Bing is al een tijdje bezig om marktaandeel van Google af te snoepen. De advertenties langs de zoekmachines is namelijk lucratieve handel op internet. Omdat het allemaal op hun eigen pagina’s staat zijn er amper kosten aan de advertenties die op de pagina’s met eerste zoekresultaten toch het nodige opleveren. Google vindt nu echter dat Bing ‘vals speelt’ aangezien ze de resulaten rechtstreek kopiëren van Google, waardoor ze in het slechtste geval een gelijkwaardige service bieden.

Bij Microsoft ontkennen ze natuurlijk in alle toonaarden: “We use multiple signals and approaches in ranking search results. The overarching goal is to do a better job determining the intent of the search so we can provide the most relevant answer to a given query”, alsdus Stefan Weitz, degene verantwoordelijk voor Bing binnen Microsoft. De vraag is alleen of iemand enig idee of hij nou schuld bekent of juist ontkent? In ieder geval is duidelijk dat in deze slag om de zoekmachines Google reputatiepunten wint ten opzichte van Bing.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.