Het succesvol managen van
een affiliate campagne (3/3)

Het succesvol managen van een affiliate campagne (3/3)

In mijn vorige 2 blogdelen beschreef ik hoe je besluit of affiliate marketing iets voor jou is en hoe je vervolgens een netwerk kiest en de vergoeding vaststelt. Als je beide stappen succesvol hebt afgerond dan is het tijd om de campagne te lanceren. Voordat de campagne echt gelanceerd kan worden moeten er nog wel een aantal technische zaken geregeld worden. Deze, en de daarbij horende valkuilen, zal ik eerst bespreken. Als de campagne eenmaal gelanceerd is komt het aan op het management van de campagne waar ik een aantal tips voor zal geven.

De plaatsing en het vullen van de bedankpagina pixel

Om de affiliate die jouw website promoot te kunnen belonen volgens het CPS-model is er een zogenaamde bedankpagina pixel nodig. Deze pixel dient geplaatst te worden op ELKE zogenaamde bedankpagina; de pagina waar de klant bedankt wordt voor zijn bestelling/inschrijving. Dit is al direct de eerste valkuil, zorg er voor dat de pixel op de juiste pagina staat:

  • Plaats de pixel niet op elke pagina, of al in de 1e stap van de winkelwagen. Het komt niet heel vaak voor, maar ik heb wel meegemaakt dat een ijverige webbouwer de pixel op elke productpagina had gezet en invulde met de gegevens van dat product. Dit valt natuurlijk direct op bij het keuren van de transacties, maar levert een hoop extra werk op. Hetzelfde geldt voor het plaatsen van deze pixel in bijvoorbeeld stap 1 van de winkelwagen, mensen kunnen daarna nog afhaken, dus plaats de pixel pas echt op de laatste pagina van het proces, nadat er betaald is.

Een niet werkende bedankpagina pixel zorgt er voor dat de affiliate niet kan worden beloond en dus geen omzet voor jou zal genereren!

  • Rekenen veel van jouw klanten af via IDEAL? Dan is het afhankelijk van hoe dit proces bij jullie is vormgegeven om te bepalen waar de pixel het beste kan worden geïmplementeerd. Als aan het einde van het betaalproces de bezoeker automatisch weer op jouw website uitkomt, dan kan de pixel op die pagina binnen jouw website komen. Is het echter zo dat de bezoeker niet meer terug zal keren op de website, zet dan de pixel al op de pagina die bezoeker doorstuurt naar het IDEAL betaalproces. Dat laatste zorgt er wel voor dat er meer werk gaat zitten in het keuren van de transacties, immers lang niet alle orders waar het betaalproces voor opgestart is zullen ook echt afgerekend worden. Het is wel de meest eerlijke manier voor de affiliates, want de order is al wel akkoord, alleen de betaling moet nog volgen. Als je er wel voor kiest om de pixel pas op de pagina te tonen die moet volgen NA het betaalproces van IDEAL, dan bestaat er de kans dat de bezoeker al is afgehaakt voor die pagina wordt geladen. De affiliate loopt zo zijn commissie over die order mis.
  • Los van de plaatsing van de pixel is het ook van belang om de juiste data er in op te nemen. De standaard data vormt meestal geen probleem, denk hierbij aan het ordernummer. Wat veel partijen niet goed instellen is het totale bedrag waarover de commissie berekend wordt. Zeker als er volgens een percentage op CPS basis beloond wordt. Als het totale bedrag van de bestelling wordt meegegeven dan zit hier vaak BTW en/of verzendkosten bij in. Bij reispartijen zitten er vaak verzekeringen, bijdrage aan het calamiteitenfonds en/of reserveringskosten bij in. Let dus goed op dat er een bruto order bedrag meegegeven wordt, zodat de affiliate daar de commissie over krijgt. Een korte rekensom leert dat het wel 21,5% kan besparen. Stel er wordt een aankoop van 121 euro inclusief 21% BTW en 5 euro verzendkosten gedaan. Bij verkeerde instellingen en een commissiepercentage van 10% kost dit dus 12,10 euro aan commissie. Als het wel goed ingesteld staat zou dit 9,50 euro zijn (100 euro ex BTW – 5 euro verzendkosten = 95 euro). Toch een besparing van 2,60 euro, oftewel een besparing van 21,5%. Uiteraard geldt dit niet als de affiliate met een vast bedrag per sale, klik of inschrijving beloond wordt.

Vul de pixel met de juiste data en betaal zo niet teveel commissie!

Testen

keepcalm

Vergeet niet goed te testen. In veel gevallen wil een partij sneller dan snel alles geïmplementeerd hebben en wordt er gemakshalve voorbij gegaan aan het goed testen. Vaak heeft een website meerdere betaalmethodes en kennen al deze methodes verschillende bedankpagina’s. Het is dan ook zorg om elke methode goed te testen. Een van de vervelendste dingen voor een affiliate is dat hij niet beloond kan worden voor zijn werk, omdat de tracking niet goed werkt.

Staar je niet alleen blind op de tracking, maar denk ook aan het testen van de productfeed, de banners en eventueel ander promotiemateriaal dat je voor de affiliates beschikbaar stelt. Het is wel belangrijk dat zij ook de mogelijkheden krijgen om voor jou promotie te gaan maken. Mocht er voor jouw website eerst e.e.a. geïmplementeerd worden in een testomgeving, let er dan goed op dat het niet 100% zeker is dat als het live gezet wordt het dan ook werkt. Test na livegang nogmaals alles wat je op de testomgeving ook al hebt bekeken. Niets is zo vervelend om als nieuwkomer een valse start te maken doordat de tracking of bijvoorbeeld de productfeed niet werkt.

De campagne staat live en nu?

Op het moment dat alles goed staat en uitvoerig getest is en ook het netwerk aangeeft dat je er klaar voor bent dan kan de campagne live. Waar moet je vanaf dan aan denken?

Contact met de affiliates. Ga niet met hagel schieten in je zoektocht naar de juiste affiliates. Uiteraard laat je het netwerk melden dat jouw campagne gaat draaien, maar stel vervolgens elke week je tot doel om een aantal grote partijen aan te sluiten. Vraag het netwerk welke partijen het meeste traffic voor jouw site kunnen leveren en begin met die te benaderen. De ervaring leert dat een uur tijd steken in het aansluiten van de grote partijen je veel meer oplevert dan een uur lang mails sturen aan de ‘kleinere’ partijen. Start met de grote en na verloop van tijd zijn de kleinere of zelf al aangehaakt, of kan je ze altijd alsnog benaderen.

Zoek de juiste affiliates, wees eerlijk tegen hen, biedt hen de informatie die ze vragen en monitor continu de campagne!

Wees ALTIJD eerlijk en open. Er is al veel geschreven over fraude door affiliates, ik heb hier vorig jaar zelf ook een blogpost over geschreven. Maar niet minder vaak gebeurt dit ook door de merchant. Op zondag even de bedankpixel offline zetten; een dagje geen sales merkt geen affiliate. De kosten zijn deze maand toch wat hoog; ik keur gewoon volledig willekeurig minimaal 50% van de gemaakt transacties af. Ik keur gewoon 80% van de transacties af en noem het ontdubbeling; dat pikken ze vast wel. Als een affiliate ergens scherp op is, is het op wat hij per doorgestuurde klik kan verdienen. Ga je als merchant proberen de kosten te drukken of andere trucs uit halen, dan zal je door de affiliates niet meer gepromoot worden. Immers kan hij beter zijn bezoekers doorsturen naar een ‘eerlijke’ concurrent. Naast het eerlijk omgaan met de tracking op de website moet je er zeker ook voor zorgen dat je altijd open bent richting de affiliates. Als een affiliate inhoudelijke vragen heeft over een afgekeurde transactie of vraagtekens zet bij de tracking op jouw website, beantwoord deze dan eerlijk en het liefst zo snel mogelijk. Ga de dialoog aan met jouw partners, want bedenk wel: de affiliates zijn van grote waarde en kunnen jouw omzet laten stijgen!

Continue monitoring. Dit klinkt niet iedereen als muziek in de oren, maar is wel heel erg belangrijk. Denk niet: de 1e week zal het wel goed gaan, we hebben immers uitvoerig getest. Bij een van mijn klanten had ik alle 5 de betaalmethodes getest en het werkte perfect. De volgende dag ging de campagne live en de affiliate sales bleven uit, terwijl er in Google Analytics wel sales gemeten werden. Wat bleek? De website was die nacht nog overgegaan naar een https omgeving, maar een aantal pixels stond hierdoor niet goed. Internet Explorer opende daardoor de pagina niet helemaal en daarom werd de bedankpixel niet geladen. Van belang is dus om dagelijks te kijken naar hoe het met de campagne gaat om dit soort fouten er direct uit te kunnen halen. Daarnaast zijn er altijd affiliates die het voor de goede ‘verzieken’ en frauderen met je campagne. Inkopen via Google AdWords op jouw merknaam of ongeldige nieuwsbrief inschrijvingen genereren zijn slechts 2 voorbeelden van de manier waarop affiliates fraude plegen. Als een affiliate door heeft dat de campagne niet goed of slecht gemonitord wordt, denk hierbij aan het niet keuren van de transacties, dan bestaat de kans dat hij besluit om fictieve aankopen te doen. Immers als jij niet controleert of de sales wel valide zijn kan hij zo een aantal nep transacties doen waar hij vervolgens wel voor betaald wordt.

Mijn conclusie is dat een affiliate campagne zeker van meerwaarde kan zijn, mits er ook voldoende tijd in gestoken wordt. Mocht je na mijn 3 blogposts denken; affiliate marketing is zeker iets voor mij? Bel me gerust even en dan bespreken we wat voor jouw bedrijf de mogelijkheden zijn om optimaal te profiteren van deze mooie manier van no cure no pay adverteren.

Invest Online
Jeroen Steunenberg
Auteur: Jeroen Steunenberg, Financieel Manager

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.