Het effect van … timing bij E-mail Marketing

Regelmatig komt het discussiepunt voorbij wat nou eigenlijk het beste verzendtijdstip is. Laat ik voorop stellen dat dag en tijdstip van groot belang kunnen zijn, maar dat het onderwerp van de e-mail nieuwsbrief en de verzender met stip op de eerste plaats staan als het gaat om het behalen van een hoge openratio.

Het beste verzendmoment is per geval verschillend. Je kan het beste alle boeken over e-mail marketing erbij pakken en de nieuwsbrief sturen op momenten dat zij adviseren het niet te doen. Of bestudeer wanneer alle concurrenten hun nieuwsbrief versturen. Immers, anders kom je terecht in een stortvloed aan commerciële email en is de kans dat precies jouw mail geopend wordt kleiner. Het is niet vreemd dat veel commerciële mail op hetzelfde moment binnenkomt, omdat iedereen dezelfde regels lijkt te volgen.

Waar moet ik dan wel rekening mee houden?

Enkele aandachtspunten die invloed kunnen hebben op je e-mail campagnes:

  • Tijdens slecht weer lezen mensen de mail aandachtiger dan tijdens goed weer.
  • Mail wordt aan het begin en einde van de werkdag relatief goed gelezen.
  • Op vrijdag is de openratio meestal relatief laag, maar daarentegen worden er op vrijdag (om die reden) weinig commerciële e-mails verstuurd. Dat biedt kansen!
  • In het weekend wordt relatief weinig e-mail gelezen, maar desondanks is zondagmiddag vaak een goed moment voor verzending omdat veel mensen op zondagavond hun “internetzaken” regelen en vooruitkijken op de werkweek.
  • Woensdag worden e-mailings het best geopend.

Een eigen test

De laatste weken hebben wij zelf gekeken wat verschillende verzendtijdstippen doet met de opens en conversies van een wekelijkse nieuwsbrief.

Impressies per uur
Maandag 8 oktober 10:00

De bovenstaande resultaten zijn van maandag 8 oktober. Deze mailing is om 10:00 ’s morgens verzonden. Dit leverde een totaal aantal opens op van 41.842. De week daarop hebben we dezelfde wekelijkse nieuwsbrief om 17:00 verstuurd. Dit leverde totaal 48.065 opens op. Beide versie hadden wel andere content en een andere subjectline, maar dezelfde vergelijking 2 weken eerder vrijwel dezelfde cijfers. De grafiek hieronder geeft versie A van een A/B test weer. De resultaten van versie A en versie B waren vrijwel identiek waardoor dit goed vergelijkingsmateriaal is.

Impressies per uur
Maandag 15 oktober 17:00 (versie A)

Het verschil in beide grafieken is goed te zien. In de mailing die om 17:00 is gestuurd zijn er 2 duidelijke pieken te zien. Deze 2 pieken zijn ’s avonds en ’s ochtends. Twee gebruikelijke momenten voor mensen om hun e-mail te lezen. Wat nog veel interessanter is, is het verschil in het totaal aantal opens. Een verschil van ruim 6.000 opens (stijging van 14,87%) tussen beide varianten. Het totaal aantal conversies was echter twee keer zo hoog bij de mailing van 10:00 ten opzichte van de (totale) mailing van 17:00.

Kijk verder dan alleen het verzendtijdstip

Verder geldt dat verschillende aspecten binnen de e-mailmarketing afhankelijk zijn van elkaar. Je kunt nog zo’n goede verzenddag hebben uitgekozen voor een spetterende actie. Als bijvoorbeeld de onderwerpregel niet aansluit op het moment dat jij verstuurt, dan is je verzenddag ineens niet meer zo goed. Sterker nog, het kan averechts werken.

Stel, het is een prachtige zomerse dag waarop de zon volop schijnt. Je hebt woensdagmiddag 12:00 p.m. uitgekozen als verzenddag en tijdstip. Als onderwerpregel heb je “Lekker naar de zon”. Wat hier een betere onderwerpregel zou zijn is “Blijvend genieten van de zon?”.

Tenslotte blijft het verschil tussen verzendtijdstip en aankomsttijd altijd een issue. Het verschil tussen deze twee kan bij grote databases soms wel enkele uren in beslag nemen. Houd dus rekening met het feit dat een e-mail pas 2 uur later nadat hij is verzonden kan aankomen. Dit heeft invloed op de onderzoeksresultaten. Zo zou 74% meer invloed willen hebben over de aankomsttijd van hun e-mail campagnes. (Bron: het Email Delivery Performance Survey van Strongmail)

Segmenteren op basis van verzendtijdstip

Als je een product aanbiedt dat heel interessant is voor een bepaalde doelgroep, probeer dan te achterhalen wanneer deze groep het beste bereikbaar is. Moeders van (jonge) kinderen zijn ’s ochtends vroeg en aan het eind van de middag vaak druk met hollen van A naar B. Vaak hebben ze tijd als de kinderen naar de opvang of naar school zijn. Dit zijn dan ook de momenten om even hun e-mail te lezen. En wat is er nou mooier dan als je achter je computer zit en je ziet de e-mail binnen komen. Vergroot de kans om je doelgroep te bereiken door de verzendtijdstippen aan te passen op je ontvangers.

E-mail pop-up

Zorg ook voor consistentie

Wanneer je begint met een nieuwsbrief campagne of e-mail marketing, zul je in gedachten moeten houden dat lange termijn relaties met de klant het meest belangrijk zijn. De e-mail marketing timing van een nieuwsbrief die je verstuurd zal een verschil uitmaken in het type relatie dat je hiermee bereikt. Zorg voor consistentie met het versturen van nieuwsbrieven. Als je wekelijks je nieuwsbrief op woensdagmiddag om 12:00 verstuurt, dan houden mensen daar rekening mee. Wanneer je hier geen structuur in hebt of vaak test met andere verzendtijdstippen kan dit vragen gaan oproepen.

Learnings:

  • Test vooral zelf wanneer voor jou de beste verzenddag en / of tijdstip is.
  • Zorg dat alle aspecten samenhangend met elkaar zijn.
  • Achterhaal wanneer jouw doelgroep het beste bereikbaar is.
  • Speel in op externe omstandigheden zoals bijvoorbeeld het weer en seizoenen.

Heb je het idee dat je niet het optimale haalt uit je e-mail campagnes? Of beschik je niet over de mogelijkheden om te testen waar de beste mogelijkheden liggen? Wij kijken graag eens met je mee!

 

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Teamlead E-mail Marketing & Online Marketeer

Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.