De nieuwste
Instagram-functie

Het antwoord van Instagram op YouTube: IGTV

Op 20 juni lanceerde Instagram een nieuwe feature: Instagram TV ofwel IGTV. Via IGTV krijgen gebruikers de mogelijkheid om video’s met een lengte tot één uur te plaatsen op Instagram. In IGTV ligt de focus op mobiel gebruik; daarom zijn de video’s alleen in Portrait Mode te uploaden en te bekijken. Via de huidige Instagram-app heb je toegang tot IGTV, maar je kunt IGTV ook als losse app downloaden. Het grootste verschil met YouTube is dat er (voorlopig) geen advertenties voor of tijdens de video’s worden vertoond.


Highlights:

  • IGTV is gemaakt voor hoe je je telefoon gebruikt, dus video’s zijn volledig schermvullend en verticaal. Je hoeft je telefoon niet te draaien om de video’s te bekijken.
  • Elke video kan maximaal een uur lang zijn. Een kanttekening: reguliere gebruikers kunnen een video van maximaal 10 minuten delen, grotere accounts zoals influencers tot maximaal 1 uur. Uiteindelijk zullen deze limieten verdwijnen.
  • Net zoals bij het inschakelen van je televisie, begint IGTV te spelen, zodra je de app opent of als je op het icoontje klikt in de gewone Instagram-app.
  • Je kunt video’s bekijken van mensen die je al volgt op Instagram en anderen die je misschien leuk vindt op basis van jouw interesses. Dit doe je door te schakelen tussen de volgende tabs – “Voor jou” (gebaseerd op jouw interesses), “Volgen” (gebaseerd op de accounts die je volgt), “Populair” (gebaseerd op viral content).
  • Je kunt video’s ook leuk vinden, commentaar geven en delen met je vrienden via Instagram Direct.
  • Als je iemand op IGTV besluit te volgen, volg je diegene automatisch ook via zijn of haar ‘gewone’ Instagram-account.
  • Voor betere vindbaarheid voeg een titel en omschrijving toe aan je video. Ook kun je in de omschrijving linkjes plaatsen naar bijvoorbeeld je website.

Op den duur wordt het voor adverteerders mogelijk om te adverteren in dit videoplatform. Als dit beschikbaar is, zullen we dit zeker via ons blog met jullie delen. Tot die tijd kun je IGTV inzetten door bijvoorbeeld een samenwerking met een Influencer aan te gaan of zelf video’s te posten via jouw eigen IGTV-kanaal.

Wil jij met Instagram starten?

Benieuwd of Instagram iets voor jouw bedrijf is? Of zet je dit kanaal al in en wil je kijken naar de mogelijkheden voor shoppen of adverteren? Wij helpen je daar graag bij.

Ja, dit wil ik!

Invest Online
Pascale Nusselder
Auteur: Pascale Nusselder, Online Marketeer

Plaats een reactie