Haal meer uit
prijsvergelijkers

Haal meer uit prijsvergelijkers

Iedereen kent ze wel: de online prijsvergelijkers. Er zijn veel verschillende soorten vergelijkers. Dit artikel zal zich vooral richten op de populairste. Dit zijn op dit moment o.a.: Beslist.nl, kieskeurig.nl, vergelijk.nl en TweakersPricewatch. Daarnaast zijn er nog tal van ‘kleinere’ vergelijkers die bij het grote publiek bekend zijn en kunnen een prima (extra) bron van traffic zijn voor jouw webshop.

De werking 

Het gros van de vergelijkers werkt op vrijwel dezelfde wijze: de adverteerder levert een productfeed aan (csv of xml) en de prijsvergelijker zal deze gaan indexeren.

De vergelijker zal deze producten gaan matchen in de bij haar bestaande categorieën. Ook zullen elektrische apparaten (voorzien van SKU en EAN) code gematched worden aan reeds bestaande producten met dezelfde codes. Zo weten de vergelijkers dat ze dezelfde producten vergelijken.

Voorbeeld: Beslist

Laten we als voorbeeld de grootste vergelijkingssite van dit moment pakken: Beslist.  Bekend van de schaatsploeg en de tv-commercials is Beslist marktleider op vergelijkingsgebied met zo’n (na schatting) 30 miljoen pageviews per maand.

Beslist maakt onderscheidt tussen twee vormen van accounts: de gratis versie (basic) en de betaalde versie (pro). Iedereen met een webshop en een goede productfeed kan een gratis account aanmaken. De producten zullen dan verwerkt en getoond worden op de website. Deze zullen veelal te zien zijn op pagina’s welke ‘dieper’ liggen. Hier zit relatief minder bezoek op, en ook blijkt de conversieratio  van deze bezoekers uiteindelijk lager te liggen.

Er kan bij een basic account niet geboden worden via cpc, dus posities zullen automatisch door Beslist worden bepaald.

Het pro account.
Bij een pro account is de gebruiker wel in staat om een CPC bod te plaatsen, maar het is niet noodzakelijk. Het is ook mogelijk om categorieën en subcategorieën op ‘basic’ te laten staan. Hierbij betaal je dus geen klik kosten, maar zul je niet snel in de resultaten voorkomen.

CPC biedingen

Laten we even wat dieper in de CPC instellingen duiken. Als we mode als voorbeeld nemen kunnen de hoofdcategorieën waarin de producten staan opgedeeld zijn in bijvoorbeeld:

Kleding
Schoenen
Zwemkleding

Binnen deze categorieën, vallen ook (indien aanwezig) subcategorieën. Bijvoorbeeld zoals binnen kleding:

Broeken
Jurken
Polo’s
Rokken
Vesten

Bieden op subcategorie is het diepste niveau om biedingen uit te brengen. Hier zit ook meteen één van de grootste bottlenecks van prijsvergelijkers: het specifiek bieden van CPC op producten. Je kunt je voorstellen dat Broek A minder populair en/of minder marge heeft dan een Broek B. Je zal hierbij dus een gulden middenweg moeten vinden waarbij je de balans zoekt in kosten en opbrengsten. Wanneer je wil bieden op een aantal spijkerbroeken, zal je automatisch het minimum bod betalen op alle artikelen binnen die categorie. Houdt hier dus rekening mee.

Om het kanaal rendabel te maken is het aan te raden om na een langere tijd (zodat een goede nul meting kan worden gedaan) producten uit te gaan sluiten. Beslist heeft hier geen optie voor, we zullen dus zelf in de feed aan de slag moeten.

Meten = Weten

Probeer te achterhalen hoe artikelgroepen renderen binnen jouw website. Dit klinkt gemakkelijk, maar dit is het niet. Beslist geeft namelijk geen productgroep mee in de url, of informatie waaraan je dit kan herleiden. Je zal dus zelf hier mee aan de slag moeten gaan.
Om een indruk te krijgen van hoe goed productcategorieën presteren in de eigen webshop, kun je in Google Analytics gaan naar:

Conversies -> E-commerce -> Product Performance.

Wanneer je hier bij Secundaire dimensie als bron “Beslist.nl” in vult (of een eigen gekozen source in de utm codering) dan zul je per categorie het aantal sales zien. Helaas matchen de categorieën van de website vaak niet 1 op 1 met die van Beslist.

Om de traffic in Beslist categorieën om te zetten is het zelf taggen van de deeplinks in de feed een mogelijke oplossing. Gebruik hier voor bijvoorbeeld utm_content. Filteren op deze manier stelt je in staat om naast de sales, ook het bezoek vanuit deze categorieën te bekijken. Wanneer je deze twee datasets combineert kun je hier eigen berekeningen op los laten om de best renderende en presterende categorieën eruit te halen.

Aanpassingen aan productfeed maken

Het is wellicht niet altijd mogelijk om directe aanpassingen op de productfeed te maken. Een oplossing hier voor kunnen verschillende online tools zijn, welke de huidige feed in lezen, en hier bewerkingen (filtering) op kunnen maken.

Online tools zoals Shop2Market en DataFeedWatch bieden hiervoor een oplossing. Deze software stelt je in staat om producten uit je feed te filteren wanneer je niet direct de toegang of kennis hebt om dit zelf te doen. Wanneer je wel kennis en toegang hebt, is het verstandig om de goed converteren en populaire producten in de feed te behouden. Zo kun je bijvoorbeeld producten met een erg lage prijs uit de feed halen, omdat deze jouw omzet (en hiermee marge) vaak onderuit halen. Controleer hiervoor wel in Google Analytics of dit product vaak verkocht is.

Overige optimalisatie slagen:

  • Zorg voor goede beoordelingen van jouw webshop bij de prijsvergelijker. Stuur bijvoorbeeld klanten die een aankoop deden via een prijsvergelijker een mail met daarin een verzoek tot beoordeling van jouw webshop
  • Vul zo veel mogelijk informatie in over jouw webshop. Vermeld ook keurmerken en betalingswijzen.
  • Zorg voor een actueel aanbod en speel tijdig in op trends binnen jouw markt.
  • Verlaag voor een periode jouw verzendkosten, en voer dit ook door in de prijsvergelijkers. Veelal laat dit een verhoging van de clicks en conversies zien.

Shop2Market

Invest Online maakt voor onze klanten onder andere gebruik van Shop2Market software. Hiermee zijn wij in staat om feeds voor prijsvergelijkers te optimaliseren en monitoren. Voor meer informatie over Shop2Market kan je contact op nemen met ons.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Er zijn 5 reacties op dit artikel

john schreef:

Hi, ik heb een vraagje.Wat als ik voor de gratis account ga en ik bied mijn product als goedkoopste aan. Als de bezoekers filteren op prijs dan kom ik alsnog boven aan te staan of werkt dat niet zo bij de vergelijking sites?
bij voorbaat dank

Simon van de Kempe schreef:

Hallo John,

Bedankt voor uw vraag. De stelling klopt inderdaad (ik ga er van uit dat u een account op Beslist.nl bedoeld).
Echter zijn er toch opvallend weinig bezoekers welke filteren op prijs, aangezien er vaak nog een specifiek product wordt gezocht.
Het totale bereik op de sites is veel kleiner omdat u met een gratis account een lagere positie hebt.

Veelal zal u het dan moeten hebben van de mensen die binnen een productgroep of product de prijzen gaan vergelijken. Nogmaals: dit is slechts een klein deel van de totale traffic en ook nog afhankelijk van de categorie.

Met een gratis account zal u dus niet bovenaan kunnen komen te staan zonder dat de bezoeker expliciet gaat filteren op prijs. Vaak zijn groepen ook nog ‘vervuild’ met onderdelen waarbij deze onderdelen de laagste prijs hebben (voorbeeld van categorie zandbakken: http://www.beslist.nl/products/speelgoed_spelletjes/speelgoed_spelletjes_482283_861948/?sortby=price_min)
Zo zal uw product/producten ook niet op de eerste pagina’s verschijnen.
Tevens worden producten uit gratis accounts niet opgenomen in de filters aan de linker kant van de pagina.

Aangezien het gratis is, is het altijd wel de moeite waard om een test hier bij te doen. Houdt hierbij wel rekening met de 600 euro ‘prepaid’ welke bij Beslist moet worden gestort om een betaald account te openen en zorg uiteraard voor een goede product feed.

Succes

john schreef:

Bedankt voor je snelle reactie. Waarom zou een bezoeker naar een vergelijkingsite gaan en niet vergelijken op prijzen?Is het uit onderzoek gebleken dat er maar een kleine percentage op de prijsfilter klikt?Zelfs voor de gratis account moet ik 600 euro prepaid betalen?de gratis account is toch oneindig geldig?Hoe zit het met andere vergelijkingsites.Wat zijn daar de prijzen en hebben zij ook een free version van hun programma.Dus als ik het goed begrijp als iemand filtert op prijs en ik heb goedkoopste product dan is de kans groot dat ik bovenaan sta?
Bedankt

Simon van de Kempe schreef:

Hallo John,

Eerst even een correctie op mijn vorige bericht: dit moest zijn 600 euro op een betaald account. Ik heb het inmiddels al aangepast.
Wat betreft uw vraag over het vergelijken van prijzen en de bezoekers die dit doen. Deze informatie komt vanuit de prijsvergelijker zelf en bij klanten van ons met een gratis account (en ook scherpe/laagste prijzen) zien wij dit ook.

We moeten wel even een vergelijking maken tussen sorteren op de productoverzicht pagina en de product pagina. Op de productoverzicht pagina (waar alle artikelen staan opgesomd) staan de meest relevante artikelen bovenaan (van de pro accounts). Hier kunt u dmv het sorteer menu links de producten op prijs sorteren. Hierbij zal u dus kans hebben om bovenaan te komen staan (met wel de opmerking uit de vorige post dat er relatief veel ‘rommel’ in deze rubrieken zit)

Interessanter wordt het wanneer u op een product klikt en vervolgens de prijzen van deze artikelen gaat vergelijken (dit is overigens alleen mogelijk op producten met een EAN code zoals electronica en games)
In dit scherm is ook het sorteren op prijs mogelijk, iets waarmee u vervolgens weer omhoog zal komen.

Het dieper sorteren op prijs is mogelijk op aangegeven categorieën en dus niet op elke categorie.

De gratis account van Beslist is ‘oneindig’ geldig inderdaad. Er wordt momenteel wel gewerkt aan een maximum van clicks. Komt u boven dit aantal per maand, dan zal u een betaald account moeten nemen.
Ook is het niet mogelijk een gratis account te nemen binnen de categorie speelgoed. Deze categorie is volledig omgezet naar een CPS model en hier voor dient u een betaald account te hebben.
Zo zullen er nog wel meer veranderen worden doorgevoerd, en zal de gratis account nog meer naar de achtergrond worden verdrongen.

Wat betreft andere vergelijkingssites. Er zijn zo geen ‘goede’ vergelijkingssites te vinden waar een gratis plaatsing mogelijk is. Veelal alle sites vragen een registratie/opname fee en/of een maandelijkse fee met een eventuele cps of cpc fee.

U heeft inderdaad gelijk dat u bij de goedkoopste prijs van de gekozen categorie bovenaan komt te staan bij het sorteren op prijs. Nogmaals: deze producten zijn vaak wel vervuild met onderdelen etc, waarvan de prijzen lager zijn dan de producten. Door de constante veranderingen bij Beslist.nl is het moeilijk om dan ook aan te geven hoe lang het gratis model nog interessant kan zijn.

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.