Google Webmaster Tools koppelen met Google Analytics

Al die verschillende tools om een website mee te kunnen analyseren en te kunnen optimaliseren zijn van onschatbare waarde. Alleen het kan frustrerend werken om data uit verschillende tools tegelijk te bekijken. Veelal moet je op verschillende locaties inloggen om alle benodigde informatie te zien te krijgen en te kunnen analyseren.

Google denkt ook hierin mee en zit zich in voor de ontwikkeling om tools vanuit 1 omgeving inzichtelijk te krijgen. Het is sinds een aantal maanden ook mogelijk je Google Webmaster tools te koppelen met Google Analytics. Wel heb je hier de nieuwe versie van Google Analytics voor nodig.

Het juist instellen van de koppeling tussen De Webmaster Tools & Google Analytics

Start: Inloggen Google Analytics.

Ga naar Google Analytics, log hier in en ga in het linker menu naar verkeersbronnen. Er verschijnt in beeld de mogelijkheid dit in te gaan stellen, zie afbeelding.

 

Figuur 1.1: Google Webmaster Tools koppelen met Google Analytics.

 

Finish: Het maken van de koppeling.

In dit scherm moet er op “bewerken” worden geklikt. In het volgende scherm. Hier vink je het juiste domein aan en druk op opslaan. Je kunt er voor kiezen voor welke profielen je de verschillende data wilt koppelen. Het kan geen kwaad om hier alle profielen te selecteren.

Figuur 1.2: Google Webmaster Tools koppelen met Google Analytics.

De Google Webmaster Tools zijn nu gekoppeld aan Googla analytics. De nieuwe gegevens zijn terug te vinden in het submenu van Google Analytics, genaamd “zoekmachine optimalisatie”. Deze rubriek is terug te vinden de categorie “Verkeersbronnen”. De zelfde locatie als waar je de koppeling tussen de Google Webmaster tool met Google Analytics bent begonnen.

 

Welke extra functionaliteiten krijg ik als ik Google Webmaster Tools ga koppelen met Google Analytics?

Allereerst is nu verschillende data terug te vinden onder één dak! Wat uiteraard een stuk prettiger werken is. Nu kan je vanuit Google Analytics data terugvinden over de scores in de zoekmachine. Hier worden namelijk het aantal vertoningen per zoekopdracht in de zoekresultaten getoond. Centraal staat hier dus niet  het aantal keren dat er geklikt is op je website, maar de aantal keren dat je website te zien is geweest bij de verschillende zoekopdrachten. Tevens kun je zien wat je gemiddelde positie op dat zoekwoord is en het CTR percentage (aantal x dat er daadwerkelijk op je website geklikt is).

Let op: Het zijn afgeronde en indicatieve cijfers, dus neem ze met een korreltje zout!

 

Wat kun je in de Google Analytics omgeving wat je eerder niet kon in de omgeving van de Google Webmaster Tools?

In een overzicht:

  • Toevoegen van een 2e dimensie aan de rapportages.
  • De rapportages tonen in .PDF
  • Het langer bewaren van de Webmaster Tools data.
  • Deze rapportages aan je Dashboard toevoegen.
  • Data omzetten naar grafiekvorm (Motion chart).
  • Het toepassen van geavanceerde filters.
Kortom, Google werkt hard aan de optimalisatie van alle tools die zij ontwikkelen. Door de nieuwe versie van Google wordt het eenvoudiger om tools met elkaar in verbinding te brengen en zullen zij hier de aankomende tijd verder in gaan ontwikkelen. Onze online marketing specialisten houden u hierover graag op de hoogte!

 

 

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.