Google verbetert de mobiele conversieratio met 15%

Terwijl onze smartphone en tablets een steeds groter schermoppervlak krijgen, blijkt het voor de gemiddelde gebruiker toch moeilijk om overal met de vingers vanaf te blijven. Een veel voorkomende handeling én misschien zelfs een persoonlijke ergernis zorgt voor absurd veel valse klikken. Waar komt dit vandaan? Dit komt onder andere doordat de gebruiker per ongeluk met de vingers op de advertentie klikt terwijl deze de bedoeling had om over het scherm te scrollen.

Google geeft aan dat recente studies schatten dat tot 50% van de klikken per ongeluk worden uitgevoerd, als het gaat om mobiele advertentieklikken. Voor adverteerders kunnen deze onbedoelde klikken de CTR kunstmatig opblazen en tegelijkertijd onnodig de kosten enorm verhogen.

Google blijft bezig met het verbeteren van de advertentieformaten, om het voor de gebruiker zo boeiend en relevant mogelijk te maken. Vandaar dat deze onbedoelde klikken een doorn in het oog zijn in de policy van Google. Zij streeft namelijk naar de beste gebruikerservaring. Sinds 2012 zijn er al diverse updates doorgevoerd om dit probleem te tackelen. Zo werden er extra verificaties ingesteld en zijn er in sommige gevallen zelfs automatische blokkades toegepast om ongewenste klikken te voorkomen.

Swipe om de advertentie te activeren

De onderstaande ‘swipe’ update zorgt sinds 2012 al voor een betere ervaring voor zowel de gebruiker, als adverteerder.  De oplossing was dat de gebruiker werd gevraagd of het inderdaad de bedoeling was om op de desbetreffende advertentie te klikken.Voor aanbieder van de app en website is het gebruiksvriendelijker, omdat de bezoeker niet van de ene naar de andere pagina wordt (door)gestuurd en in een soort van pinball omgeving terecht is gekomen. Dit staat natuurlijk ook inherent aan de ervaring van de bezoeker, aangezien deze ook geen behoefte heeft aan dit zogenaamde pinball effect.

foto 2 blog frank

De oplossingen van Google

Naast deze aanpassingen die in het verleden zijn doorgevoerd om de gebruikerservaring te verbeteren zijn onlangs de onderstaande punten doorgevoerd. Deze moeten gaan bijdragen aan een nog betere gebruikerservaring voor zowel de gebruiker als de adverteerder.

  • Blokkeren van de klikken die dicht bij de rand van de afbeelding van de mobiele advertentie plaatsvinden: Google heeft vastgesteld dat de grens van de afbeelding/advertentie als gebied naar voren komt waarop veelvuldig onbedoeld wordt geklikt. Deze klikken vinden voornamelijk plaats wanneer de gebruiker op aangrenzende content aan het klikken of scrollen is. Met deze update is dit probleem verholpen, omdat de gebruiker verplicht is om op het centrale deel van de advertentie te klikken.

foto 1 blog frank

Links: buitenrand van mobiele beeldadvertentie is niet klikbaar
Rechts: app-pictogram van interstitial-advertentie in de app is niet klikbaar

  •  Sluiten advertenties: Normaliter kwam de gebruiker als deze de desbetreffende advertentie wilde sluiten, terecht bij het alom bekende kruisje. Echter kwam dan vaak alsnog de advertentie naar voren, omdat de gebruiker ‘per ongeluk’ op de advertentie klikte. Google geeft aan dat deze gebruiksvriendelijke ‘bug’ is aangepast. De gebruiker dient écht op de call to action button te klikken. Het gebied rondom het ‘kruisje’ van de advertentie is vergrendeld, waardoor de advertentie niet wordt geactiveerd.
  •  App vertraging in App store: Er is in de app store-pagina en voor de installeer apps een vertraging toegevoegd. Advertenties zijn pas klikbaar nadat ze voor een korte periode onscreen zijn geweest. Hiermee geeft Google de gebruikers voldoende tijd om de inhoud van de advertentie te onderzoeken alvorens de gebruiker besluit door te klikken. Deze update moet het aantal onbedoelde klikken van gebruikers die niet een advertentie hadden verwacht elimineren.

Prestaties updates

Dit zijn echter niet de enige voordelen voor de adverteerders. Google geeft aan dat er inderdaad een verlaging plaatsvindt op basis van de kosten die voortkwamen uit de onbedoelde klikken en er is een verbetering zichtbaar van de conversieratio. Tot op heden, geeft Google aan dat sinds de doorgevoerde updates de gemiddelde conversieratio met 15% is toegenomen. Dit komt voor uit het feit dat het kwalitatieve verkeer is toegenomen. Op de lange termijn, kunnen adverteerders de prestaties verbeteren door het bespaarde geld op incidentele klikken te herinvesteren in de display campagnes.

Bron: http://adwords.blogspot.co.uk/2015/06/better-click-quality-on-display-ads.html
Invest Online
Frank van de Streek
Auteur: Frank van de Streek, Online Marketeer

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.