Google+ verandert weer de weergave van de lokale pagina’s. Wat betekent dit voor jouw vindbaarheid?

Google+ heeft weer een wijziging aangebracht in de functionaliteiten, display updates, lay-out en merkpositionering. Sommigen van jullie zullen dit geen verrassing meer vinden. Echter, deze verandering heeft ook gevolgen voor de manier waarop gegevens van lokale bedrijven worden getoond. Deze laatste verandering is 17 november doorgevoerd, zonder vooraankondiging. Maar geen paniek, wij leggen uit wat er precies is gebeurd en welke gevolgen dat wellicht heeft voor jouw vindbaarheid.

Wat is er veranderd?

Als je kijkt op de Google+ local pagina, zie je wat er anders is. Eerder stonden hier altijd blokken met relevante informatie over je bedrijf, contactgegevens en een landkaart. Vanuit Google local search en Google Maps werd er ook gelinkt naar deze pagina’s. Vanaf september werden de links vanuit Search verwijderd en nu is ook de meeste informatie over het bedrijf zelf niet meer direct zichtbaar.

Belangrijk om te weten is dat Google nog steeds informatie geeft over lokale bedrijven aan zoekers en local search uiteraard belangrijk vindt. Alleen is naar hun inzicht Google+ niet de plek om dat te tonen. De nadruk ligt nu op communities en collecties.
Deze lay-out is veel simpeler en, volgens Google, mobielvriendelijker. Dit maakt het nog beter om content te delen. De communities en collecties onderscheiden zich, doordat collecties de focus leggen op niche groepen (bijvoorbeeld een specifieke soort fotografie). Communities bieden de mogelijkheid om alles te weten te komen over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld Online Marketing.

Oud vs nieuw

Hoe zag de oude pagina er ook alweer uit en hoe gaat het nieuwe Google+ eruit zien? Als je zelf inlogt, kun je al voor de optie kiezen om de nieuwe lay-out te bekijken voor je pagina. Hij is nog niet volledig doorgevoerd, dus je kunt de klassieke look nog steeds gebruiken.

Ter voorbeeld onze eigen pagina:

Zo zag het er eerst uit

Google Plus IO

In de nieuwe stijl zullen in ieder geval de volgende punten niet meer worden getoond:

  • Reviews en ratings
  • Bedrijfscategorieën
  • Landkaarten
  • Foto’s
  • Openingstijden (deze staan nu wel in de zoekresultaten van Google Search. Dus zorg er wel voor dat je bedrijfsinformatie* compleet is)
  • Geïntegreerde apps

*Je bedrijfsinformatie vul je in bij Google Mijn Bedrijf. Het is belangrijk om dit up-to date te houden, dus loop het eens in de zoveel tijd ook nog eens na.

Dit houden we over

Google Plus IO nieuwe interface

Waar is dan de informatie over je bedrijf? Die is er nog wel, alleen staat het nu ‘verstopt’. Naast de ‘volgen’-button (rechts onderin op je headerfoto), staat een informatie-icoontje. Als je daarop klikt (zorg dan wel dat je je pagina niet als jezelf bekijkt, maar als openbaar. Lukt dat niet, dan kun je ook even kijken vanuit je persoonlijke Google+ account), wordt er een pop-up getoond met informatie over je bedrijf. Dat ziet er zo uit:

Google Plus IO nieuwe interface info

Wat zijn de gevolgen hiervan voor lokale bedrijven?

Het valt allemaal gelukkig wel mee. Het klinkt als een hele verandering, en zo ziet het er ook uit. Maar in alle eerlijkheid, locale pagina’s van bedrijven werden niet heel erg veel bezocht door gebruikers.
En zoals ik net ook al aangaf, wordt bedrijfsinformatie nog altijd getoond in de zoekresultaten van Google en in Google Maps. Tevens worden er nu suggesties gegeven voor nog meer zoekwoorden, omdat Google weet dat gebruikers lokale bedrijven zoeken. Dus al met al, nog steeds goed nieuws voor de lokale bedrijven!

Google+ toont dan geen bedrijfsinformatie meer, maar Facebook gaat het juist integreren. In deze blog lees je daar alles over.

Bron: Google+, Frankwatching

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.