Google Update: Dynamic Search Ads Categoriseren

Naast de normale search campagnes, geeft Google de gebruiker de mogelijkheid om Dynamic Search Ads (DSA) in te stellen. Wat is het verschil? In je normale search campagnes stel je zelf de advertenties op in combinatie met de zoekwoorden die deze advertenties moeten triggeren. Bij Dynamic Search Ads maak je gebruik van Google haar “web crawling technology“. Zo wordt jouw website geïndexeerd en bepaalt Google, op basis van de content op jouw website, welke advertentie vertoond wordt, en bij welke zoekopdracht.

Voorheen werden deze Dynamic Search Ads bijvoorbeeld gebaseerd op de door jouw ingestelde URL’s die gecrawled moesten worden. Met de nieuwe update van Google is het nu mogelijk om DSA eenvoudig nog specifieker in te stellen. Door de nieuwe update wordt nu automatisch content op de website onderverdeeld in aanbevolen categorieën voor jouw advertenties. Deze categorieën zijn eenvoudig te selecteren als dynamisch advertentietarget.

Hoe werkt het precies?

Zoals gezegd deelt Google nu de content op de website in aan de hand van specifieke categorieën en ook subcategorieën. Daarbij wordt meteen inzicht verschaft in de aanbevolen biedingen, voorbeelden van zoektermen waarop de advertenties mogelijk vertoond kunnen gaan worden, landingspagina’s van de advertenties, en het uiterlijk/de opzet van de advertenties zelf.

Wil je dit doorvoeren en heb je nog geen DSA campagne, dan zal deze opgezet moeten worden. Beschik je eenmaal over een DSA campagne dan zijn deze instellingen eenvoudig toe te passen. Binnen de campagne voor DSA ga je naar het tabblad “Automatisch Targeting”. Binnen dit tabblad kan er een nieuwe “Dynamische advertentietarget” aan worden gemaakt (klik hiervoor op “+dynamische advertentietarget”).  Je wordt vervolgens doorgeleid  naar een soortgelijk scherm zoals hieronder, waarbij je aanbevolen categorieën kan selecteren (meer informatie kun je vinden in het artikel van Google omtrent deze DSA update).

Dynamic Search Ads - instellen

Hier is te zien dat er een mogelijkheid is om de advertenties nog specifieker in te zetten aan de hand van verschillende subcategorieën die nu ook voorgesteld worden. Daarbij wordt er inzicht gegeven in de websitedekking en het aanbevolen bod.

Wanneer in te zetten?

DSA is met name interessant om in te zetten op het moment dat je nog breder wilt adverteren dan de huidige search campagnes. Daarnaast werkt het tijdbesparend aangezien er geen zoekwoorden ingesteld en actief (op zoekwoordniveau) beheerd moeten worden. Let wel, het is sterk aan te raden om de zoekwoord details te raadplegen om onrendabele zoekwoorden uit te sluiten. Aan de andere kant is het met behulp van DSA ook mogelijk om eens te kijken welke producten interessant zijn voor een mogelijke uitbreiding (en waar dus nog niet actief op wordt geadverteerd vanuit de search campagnes).

Meer weten over deze Dynamic Search Ads, de update(s) en de ondersteuning die wij hierbij kunnen bieden? Neem dan contact op!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.