Google straft slechte service af

Van de week verscheen er artikel in de New York Times over een ‘slimme’ ondernemer die een manier had bedacht om zijn website hoog in Google te krijgen. Traditionele linkbuilding leek hem teveel werk, dus hij besloot een slaatje te slaan uit zijn ontevreden klanten. Mensen die niet tevreden waren met de ondernemer konden de wind van voren krijgen.

Deze klanten zouden namelijk over hem schrijven en dit zou allemaal links naar zijn website opleveren. Hierdoor merkte Google zijn pagina op als belangrijk en dus relevant op bepaalde zoektermen. Hij besloot daarom een stapje verder te gaan en boze klanten uit te schelden en te bedreigen:  “Listen, bitch, I know your address. I’m one bridge over”. Vervolgens heeft hij haar een foto van haar huis toegestuurd om aan te geven dat hij wist waar ze woonde.  Het resultaat van dergelijke tirades was volgens hem direct terug te zien in zijn zoekresultaten in Google.

Ook Google heeft kennelijk de New York Times gelezen, want die reageerde deze week direct. Ze toonden sympathie voor het slachtoffer in bovenstaand geval kwamen met volgend statement: “Even though our initial analysis pointed to this being an edge case and not a widespread problem in our search results, we immediately convened a team that looked carefully at the issue.” Ze geven aan dergelijk gedrag niet te accepteren en willen dat bestraffen. Een nieuw zoek-algoritme zal er toe moeten leiden dat bedrijven die slechte service verlenen, lager scoren in de zoekresultaten.

De eerste gedachte bij de zoekmachine-gigant was om de webshop in kwestie uit de zoekresultaten verwijderen. “That would be easy and might solve the immediate problem for that specific business, but it wouldn’t solve the larger issue in a general way.”

Vervolgens wilden ze sentimenten van de gebruikers meten op ranking-sites. Aan de links die van deze pagina’s komen kan een waardeoordeel worden gehangen. De conclusie was echter dat veel van deze pagina’s hun uitgaande links bewust niet laten indexeren door Google. Waarschijnlijk om de slechte sites geen extra links te geven in de zoekmachines.

De meeste links kreeg de eigenaar van Decor My Eyes nadat hij de krant had gehaald na eerder beschreven tirade. Veel nieuwspagina’s schrijven echter objectieve stukken, zonder waardeoordeel waarop Google deze links een eventuele positieve of negatieve beoordeling kan geven. Bovendien zouden bepaalde politici of historische gebeurtenissen uit alle zoekresultaten verdwijnen zodra negatieve waardeoordelen mee zouden gaan tellen.

Daarom hebben ze bij Google uiteindelijk een algoritme ontwikkeld wat bedrijven met een extreem slechte service voor hun klanten ontdekt. Deze negatieve stempel wordt meegenomen in de zoekresultaten. Dit heeft al veel reacties opgeroepen op internet. Men zegt dat Google op deze manier nog meer invloed uit te kunnen oefenen op de resultaten en nog miinder objectief wordt als dat het al is.

Wij denken daar echter anders over. Dat de zoekresultaten hierdoor steeds meer beïnvloed worden, is absoluut waar; maar in onze ogen op een positieve manier. De gebruiker krijgt namelijk veel meer de mogelijkheid om zijn of haar invloed uit te oefenen. Je stem en mening over een bedrijf wordt op deze manier gehoord en meegenomen in de zoekmachine. Het afstraffen van slechte service kan nooit een slechte zaak zijn, mits de algoritmen om dit te ontdekken maar fair zijn. Ze hebben het bij Google niet voor niets over “an extremely poor user experience”. Niet elk bedrijf zal zomaar op deze lijst verschijnen en is dat wel het geval zal het terecht moeten zijn. Daarbij is de vraag hoeveel het nieuwe algoritme wat per direct van kracht is invloed heeft op de zoekresultaten. Bij de juiste (doch specifieke) zoekresultaten staat de veelbesproken ondernemer nog steeds bovenaan in de zoekresultaten.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.