Google Shopping updates vanaf september 2015

Google is nog altijd continue bezig met het optimaliseren van de gebruikerservaring van Google Shopping. Ze willen de consument namelijk zo goed mogelijk kunnen voorzien van de juiste informatie. Precies om deze reden zit er in september 2015 weer een update aan te komen. Het is dan ook noodzakelijk om voor 15 september even goed te kijken naar zowel de vereiste feedspecificaties als de producttaxonomie.

De meest belangrijke veranderingen die Google door zal voeren, zetten we hieronder even op een rijtje. Vergeet dus niet om dit aandachtig door te lezen en vervolgens ook te bekijken wat er aangepast moet worden.

De Google Shopping-feedspecificatie

Om gebruik te kunnen maken van Google Shopping is het altijd al het geval geweest dat jouw productdatafeed moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Deze moeten altijd goed nagelopen worden, want anders worden de producten die je wilt vertonen simpelweg afgekeurd door Google. Inmiddels is er dus aangekondigd dat hier een aantal wijzigingen in doorgevoerd zullen worden.

  • Zo zal het in de Verenigde Staten mogelijk worden om kenmerken als eenheden en hoeveelheden toe te voegen aan producten. Dit is interessant voor producten die veelal in grotere hoeveelheden worden verkocht zoals vloertegels.
  • Daarnaast zullen een goede [GTIN] en [ID] steeds belangrijker worden. Over het algemeen moesten producten (waar mogelijk) al over minimaal twee van de drie kenmerken beschikken als merk, mpn en dus ook gtin. Deze worden nóg belangrijker aangezien Google nu aangeeft hier beter op te willen sturen. Neem je deze kenmerken op in jouw productdatafeed dan zal Google meer informatie tot haar beschikking hebben en dus ook beter in staat zijn om gebruikers gemakkelijk jouw product terug te laten vinden. Kijk daarnaast ook goed naar het [ID], want ook voor dit kenmerk zullen de regels verscherpt worden.
  • Dan bestaan er nog de gedetailleerde productkenmerken en artikelgroeperingen. Dit zijn productvereisten die jouw beter in staat zullen stellen om uitgebreide informatie toe te voegen aan de producten. Hierbij moet je dan denken aan kenmerken als [gender], [color], [size], etc. Voor de Nederlandse markt waren deze velden al beschikbaar en van grote toegevoegde waarde wanneer deze ook daadwerkelijk worden opgenomen in de productdatafeed. Straks zijn ze ook beschikbaar voor de Braziliaanse markt. Deze kenmerken zijn dus veelal niet verplicht, maar ook hiervoor geldt dat het – voor optimale zichtbaarheid – goed is om deze wel op te nemen.
  • Ook de [google_product_category] is ietwat aangepast. Naast de standaard categorieën die al ingevuld konden worden vanuit de Google-producttaxonomie, is het nu ook mogelijk om te kiezen voor een categorie ID in plaats van de complete uitgewerkte tekst.
  • Ten slotte zal er een wijziging doorgevoerd worden in de vereisten voor de verzendkosten. Dit is voor de gebruikers van Google Shopping in Nederland hoogstwaarschijnlijk de belangrijkste wijziging. Google zelf geeft aan dat deze update van belang is om zo aan de gebruiker een goede totaalprijs te kunnen tonen. Zij zullen zo dus inzicht krijgen in de volledige kosten van een product.

Wil je nou meer weten over de kenmerken waar jouw productfeed aan moet voldoen? Kijk dan dus even naar de voorwaarden van Google en uiteraard kunnen wij daarbij de juiste ondersteuning bieden.

De Google-producttaxonomie

Eerst even wat meer duidelijkheid over deze Google-producttaxonomie, want wat is dit nou precies? Gelukkig gemakkelijk uit te leggen, want in principe is het niet meer dan een hulpmiddel voor Google om producten in te delen. Door de juiste categorieën uit deze producttaxonomie te koppelen aan jouw producten, weet Google beter  wanneer een product het beste kan worden weergegeven. In de productdatafeed beter bekend als het veld [google_product_category]. Echt grote wijzigingen zijn hier overigens niet in doorgevoerd, desalniettemin nog steeds goed om even na te lopen.

  • Zo zijn bepaalde paden vereenvoudigd door categorieën samen te voegen.
  • Daarnaast zijn er juist ook categorieën toegevoegd. Deze hebben betrekking op de branches Eten, drinken en tabak en Volwassen.
  • Ook zijn bepaalde branches nog gewijzigd en zijn de categorieën voor “Kleding voor actieve bezigheden” ingedeeld in de gewone “Kleding” categorie.

Meer informatie over het categoriseren van jouw producten kun je hier terugvinden. Welke categorieën je precies kunt gebruiken, vind je terug bij de Google-producttaxonomie.

Maar wat moet ik hier nou mee?

Zoals gezegd zal Google bovenstaande wijzigingen doorvoeren vanaf 15 september. Het is dus ook belangrijk om jouw productdatafeed goed na te lopen en te kijken of deze nog over alle juiste data beschikt. Uiteraard kunnen wij bij vragen of onduidelijkheden altijd ondersteuning bieden. Neem dan even contact met ons op.

De wijzigingen die doorgevoerd zullen worden wat betreft de verzendkosten kunnen nog iets later doorgevoerd worden. Deze zullen beschikbaar moeten zijn vanaf 1 februari 2016. In het artikel vind je al een aantal links naar verschillende locaties waar je de benodigde informatie terug kunt vinden. Neem deze dus eens rustig door. Zo vind je hier de bijgewerkt feedspecificaties , staat hier de volledige lijst van vereiste kenmerken en lees je hier ten slotte meer over de Google-producttaxonomie.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie