Google Shopping een bedreiging?

Vorige maand lanceerde Google in Frankrijk Google Shopping, een uitbreiding op Google Product Search. Hierbij kunnen de consumenten niet alleen producten zoeken en vergelijken, maar ook afrekenen. De service loopt ook in de VS en in Nederland zijn ze ermee aan het testen.

Bedrijven kunnen hun producten aanmelden in het zogenaamde Google Merchant Center. De producten worden dan opgenomen in de producten database die de klanten kunnen vinden. Overkoepelende organisatie Thuiswinkel.org geeft aan dat veel van hun leden zich zorgen maken over de macht die Google op deze manier in handen krijgt. Doordat Google alle data gaat beheren en met zijn algoritmes bepaalt welke producten relevant zijn op welke zoekopdrachten krijgt het een dominante positie. De kans bestaat dat kleine webwinkeliers niets meer in te brengen krijgen tegen de webshops met grote Adwords-budgetten.

Vooral de reisbranche, die erg afhankelijk is van zoekmachine-resultaten maakt zich zorgen. Aangezien Google in juli dit jaar bekend maakte dat het een overnamebod van 700 miljoen dollar gedaan heeft op ITA Softeware, de grootste leverancier van vluchtgegevens, is de reissector argwanend. Ondanks dat ze bij Google Travel hebben aangegeven onafhankelijk te willen blijven als zoekmachine vraagt men zich af waarom zo’n grote investering gedaan zou worden. Omdat Google Ventures enkele investeringen heeft gedaan in bepaalde reissites is men bang dat Google zelf reizen wil gaan verkopen. De zoekmachinegigant geeft zelf aan in de sites te investeren vanwege de interessante technologie achter de pagina’s.

Dominantie van Google is natuurlijk niet nieuw. Maar als het op deze manier de (kleine) webwinkelier direct gaat beconcurreren komt deze natuurlijk in een onmogelijke situatie. Thuiswinkel.org wil daarom met Google in gesprek. Ze willen dat Google duidelijkheid schept over zijn onafhankelijkheid.

Bij Invest Online houden we, met projecten als Stedentrip.com en Vakantie.net, de ontwikkelingen dan ook nauwlettend in de gaten.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!