Google Ranking Factoren die worden onderschat

Er zijn honderden factoren bekend die van invloed zijn op de ranking binnen de zoekresultaten van Google. Onder deze factoren zijn er bepaalde factoren die flink worden onderschat. Juist deze factoren worden steeds belangrijker of zijn nog niet zo geaccepteerd als dat ze verdienen. Hieronder een korte beschrijving van deze factoren

Laadtijd
De snelheid van een website is een officiële ranking factor. Google is probeert dit al een tijd bekend te maken aan website eigenaren. Ondanks dit, zijn er nog veel sites met een lange laadtijd. Ze laden grote afbeeldingen waar het niet nodig is of pagina’s vol met widgets en andere media die te lang duren om te laden. Zorg er dus voor dat je website snel laadt.

Usability
De bruikbaarheid van een website voor de bezoeker is een factor die ook nog vaak onderschat wordt. Hoe een gebruiker de website ervaart is tevens van belang voor de conversie. Mede met het vooruitzicht op de Google Panda is het van belang de usability van de website onder de loep te nemen. Is de website voor de bezoeker relevant? Test dit aan de hand van verschillende usability testen.

Uitgaande links
Het is al weer twee jaar geleden dat Matt Cutts bekend maakte dat de uitgaande links naar een autoritaire website van positieve invloed zijn op de ranking. Hetzelfde geldt voor links naar lage kwalitatieve websites (bad neighborhoods). Dit heeft negatieve invloeden op de ranking.

Google +1
Tijdens het lanceren van de Google +1 button heeft Google aangegeven dit te kunnen gebruiken voor de rankings. Plaats deze button dus op je website en zorg dat je bezoekers je content “+1’en”. Het plaatsen van een +1 button is gemakkelijker dan bijvoorbeeld een Facebook widget.

Branding
Door de jaren heen is branding uitgegroeid tot een belangrijke ranking factor voor Google. Zorg ervoor dat mensen je naam kennen en sneller op je link klikken dan die van de concurrent. Op deze manier zorg je ervoor dat je wordt neergezet als een merk. Het is zelfs mogelijk dat Google het aantal vermeldingen van je naam of merk die niet naar je verwijzen telt. Hoe meer er over je wordt gesproken, hoe beter het is natuurlijk.

CTR
Click Through Rate (CTR) is een bekend begrip is het land van online marketing. Google kan meten hoeveel mensen daadwerkelijk naar je website klikken in de zoekresultaten. Deze aantallen kan je zelf ook zien in de Google Webmaster Tool en Analytics. Hoe minder mensen er klikken, hoe minder waardevol en logisch het wordt dat je nog een op een hoge positie rankt. Zorg er dus voor dat je een aantrekkelijke meta description en title tag hebt. Zo kan je de bezoeker overtuigen om op jouw link te klikken.

Leesbaarheid
Google kan tegenwoordig goed beoordelen waar de tekst op de website over gaat. Zo kunnen ze beoordelen of het een blogbericht is, een wetenschappelijke tekst of informatieve tekst op een product pagina. Schrijf dus altijd je webteksten voor de bezoeker en niet meer voor een zoekmachine. Google heeft dit door.

Advertenties versus Content-ratio
Wanneer je te veel advertenties op je website hebt kan dit (binnenkort) van slechte invloed zijn op je rankings. Zorg er altijd voor dat er voldoende unieke content op een pagina staat ten opzichte van het aantal advertenties.

Pagina onderwerp
Waar gaat de pagina over? Dat is de grote vraag voor Google als zij een bezoek brengen aan je pagina. Steeds vaker proberen zoekmachines om de betekenis van een query te begrijpen om met het beste resultaat terug te keren. Maak dus altijd bekend met behulp van meta descriptions en headings waar de pagina over gaat. Het beste is om elke pagina als een hoofdstuk in een verslag of documentatie op te bouwen. Zorg dat alle artikelen gelijk zijn als het onderwerp van de website. Dus het plaatsen van een SEO artikel op een site over timmeren zal niet gaan werken in de toekomst.

Pagina leeftijd
Google probeert tegenwoordig steeds vaker relevante en nieuwe data bovenaan de resultaten te plaatsen. De leeftijd van je pagina en de datum van je geplaatste bericht zal hierbij van belang zijn.
Hoewel het nog onduidelijk is of het van invloed is op directe ranking, zal het zeker van invloed zijn op de CTR. Hoe ouder de datum, hoe kleiner de kans dat mensen klikken.

Te snel backlinks
Wanneer een website in een kort tijdsbestek in eens heel veel links krijgt heeft Google iets door. Of er is in een keer heel veel gelinkbuild. Aan de andere kant kan er met een goede virale campagne een groot aantal links worden gerealiseerd in uren of dagen. Hou dus altijd goed in de gaten als je ineens heel veel backlinks krijgt.

Wegvallen van links
Als inhoud ouder wordt kan het zijn dat veel links worden verwijderd of soms zelfs gebroken zijn. Of erger nog, wanneer links worden omgezet naar bad neighborhoods websites. Hou dus ook in dit geval altijd rekening met links van oude pagina’s. Check regelmatig de status van je in en uitgaande links.

Interne anchor teksten
Intern linken is een belangrijke SEO factor. Om dit goed te optimaliseren kan je de linkteksten van interne links zo goed mogelijk optimaliseren. Veel websites voldoen hier nog niet aan. Loop je interne linkprofiel is na en kijk of er linkteksten zijn die beter kunnen.

ALT-teksten
In 2009 is al eens naar voren gekomen dat de alt-tekst een belangrijke rankings factor is. De alt-tekst ie een tekst die je meegeeft aan de afbeeldingen. De alt-tekst (geoptimaliseerd) toevoegen aan alle afbeeldingen wordt nog wel eens verwaarloost. Voornamelijk te wijten aan pure haast en luiheid. Maar naast het feit dat het handig is om belangrijke zoekwoorden in te plaatsen, vergeten veel mensen het belang voor slechtziende. Blinde gebruikers kunnen namelijk aan de hand van tools wel afbeeldingen lezen mits er een alt-tekst is toegevoegd. Loop dus eens alle afbeeldingen na of ze een alt-tekst hebben. .

Positie van de links
Door de jaren heen heeft Google ons veel aanwijzingen gegeven over de waarde van links. Maar welke positie is nu het beste voor een links zodat hij de meeste waarde krijgt? Is dat in het menu, sidebar of toch de footer? Vandaag de dag zijn links vanuit de content toch het meest waardevol.

Natuurlijk linkprofiel
Links, en dan vooral externe links, zijn nog altijd een van de belangrijkste rankings factoren. Zorg er dus voor dat het linkprofiel op een natuurlijke wijze wordt opgebouwd. Teveel links vanaf een website in een kort tijdsbestek is toch verdacht. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit links vanaf relevante merken websites, deep links, nofollow links en ook links van lage kwalitatieve sites.

Deeplink ratio
Met de aankomende panda update voorspellen de deskundige dat sites zonder externe inkomende links het zwaar kunnen krijgen. Tot nu toe waren alleen links naar de homepage al voldoende. Zorg er in de toekomst voor dat er ook externe sites linken naar dieper liggende pagina’s. Allemaal met het belang voor de long tail.

Dit was een rijtje met de meest onderschatte rankings factoren. Binnenkort zullen wij een rijtje plaatsen met de meest overschatte rankings factoren.

Natuurlijk zijn er nog vele ander factoren die van belang zijn voor de ranking in de zoekresultaten. Wilt je dat wij je website ook eens langs de meetlat leggen en hem beoordelen aan de hand van een grondige SEO Analyse, neem dan contact met ons op.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.