Google introduceert Kenniskaart
(Knowledge Graph) in Nederland

Google introduceert Kenniskaart (Knowledge Graph) in Nederland

Dat Google de zoekresultaten steeds blijft optimaliseren voor de gebruikers is natuurlijk geen nieuws meer. Regelmatig zien wij dan ook nieuwe elementen in de zoekresultaten verschijnen. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende soorten rich snippets die je tegenwoordig steeds vaker ziet verschijnen in de zoekresultaten. Lees in dit blogartikel alles over het nieuwste element, de Kenniskaart (Knowledge Graph).

Google wordt steeds beter in het begrijpen van de pagina’s van alle website en zijn ze beter instaat om gedetailleerde informatie aan te bieden wat de gebruikers zal helpen bij specifieke zoekopdrachten. Recent zijn de zoekresultaten dus uitgebreid met een carrousel boven de zoekresultaten.

Deze carrousel is onderdeel van de reeds, in mei 2012, gelanceerde Knowledge Graph. Destijds was het alleen nog beschikbaar in de Engelstalige zoekmachines. Later volgde nog de talen Spaans, Frans, Duits, Portugees, Japans, Russisch en Italiaans. Sinds eind juni is de Knowledge Graph, of de kenniskaart zoals Google hem in Nederland noemt, ook bij ons in Nederland beschikbaar voor desktops, tablets en smartphones.

Wat is de Kenniskaart van Google?

De Kenniskaart is een grote database van Google met enorm veel informatie over personen, plaatsen en begrippen en is bedoeld om sneller antwoorden te kunnen geven op vragen. De Kenniskaart wordt weergegeven in verschillende vormen, de meest voorkomende is een informatieblok aan de rechterzijde van de zoekresultaten.

In sommige gevallen kan hierbij een carrousel boven de zoekresultaten verschijnen met aanvullingen op de zoekvraag. De carrousel boven aan de resultatenpagina biedt een completer beeld van het onderwerp waarop gezocht wordt. Denk hierbij aan zoekresultaten zoals: [bezienswaardigheden Amsterdam], [Efteling attracties] of zelfs op de naam van een attractiepark [Efteling]. Door deze mogelijkheden kan je rond een onderwerp sneller en uitvoeriger informatie achterhalen dan ooit tevoren. Het doel van de Kenniskaart is dus om de gebruikers sneller antwoord te geven op hun zoekvraag.

Uitleg Knowledge Graph in een video:

De Kenniskaart verbetert volgens Google het zoeken op drie manieren:

  • Vind snel de juiste dingen

Google begrijpt steeds beter het verschil van een zoekopdracht en kan je dus sneller de juiste resultaten tonen. Als je bijvoorbeeld zoekt op [Taj Mahal], bedoel je dan het Taj Mahal monument of de muzikant Taj Mahal?

Bij deze zoekopdracht geeft Google beide suggesties weer met meer informatie waardoor je met één klik op de knop door kan navigeren naar de informatie die jij zoekt.
taj mahal

  • Krijg de beste samenvatting

Met de Kenniskaart vat Google op een overzichtelijke manier alle belangrijke informatie rondom een onderwerp samen, inclusief alle feitjes over het onderwerp. Wanneer je bijvoorbeeld meer wilt weten over Frank de Boer, toont Google het volgende resultaat:

Kenniskaart Frank de Boer

Met één simpele zoekopdracht weet je dus gelijk de geboortedag, lengte, positie in het veld en de familiesituatie van Frank de Boer. Of Frank de Boer zelf ook blij is dat de namen van zijn vrouw en kinderen zo zichtbaar zijn, kan je je natuurlijk nog wel afvragen. De Kenniskaart toont je dus veel ‘nuttige‘ informatie in een tijdsbestek van 0,18 seconden.

  • Zoek dieper en breder

Het belangrijkste onderdeel van de Kenniskaart is dat je door het navigeren veel dieper en breder informatie krijgt rondom je zoekvraag en kan je allerlei nieuwe feitjes rondom je zoekvraag te weten komen.

Zoek bijvoorbeeld op een naam van een acteur van je favoriete serie en kom alles te weten over de gespeelde rollen en overige castleden. Zoek bijvoorbeeld op “Claire Danes” (speelt Carrie Mathison in de serie Homeland) en krijg als resultaat de overige hoofdrolspelers van deze serie en daarbij alle andere films en tv-programma’s waarin Claire Dansen gespeeld heeft.

Kenniskaar Claire Danes

Overige voorbeelden van de Kenniskaart carrousel:

Bezienswaardigheden Parijs
Op zoek naar bezienswaardigheden in Parijs? De kenniskaart geeft je een mooi overzicht van de populairste bezienswaardigheden.
Kenniskaart Rafael vd Vaart
De kenniskaart is toch nog niet áltijd up to date. Zo is de kenniskaart nog niet op de hoogte van de relatiesituatie van Rafael van der Vaart, maar de nieuwsresultaten van Google al wel.
Lionel Richie kenniskaart
Er zijn ook leuke kenniskaart resultaten te vinden. Zoek maar eens op “Lionel Richie” en je krijgt bovenstaand resultaat.

Carousel voor lokale zoekresultaten

Na lanceren van de Knowledge Graph kwam Google al snel met een uitbreiding van de carrousel, de Local Results Carousel. Wanneer je op zoek bent naar bars, restaurants of hotels toont Google je verschillende lokale resultaten in de carrousel. Wanneer je klikt op één van de resultaten krijg je meer informatie zoals: foto’s, beoordelingen en adresgegevens. De local carousel is de grootste verandering aan Google’s lokale zoekresultaten sinds de invoering van de kaart in de organische zoekresultaten.

Google Local Carousel

Sommige iPad en Nexus tablet-gebruikers hadden in december al toegang tot deze nieuwe look van de zoekresultaten. Vanaf nu zal dit dus ook worden uitgerold voor de desktop gebruikers.

De lokale carrousel is nu nog alleen beschikbaar in het Engels en in de VS. Maar de kans is natuurlijk groot dat in verloop van tijd iedereen deze carrousel te zien krijgt bij lokale zoekresultaten.

Wat zijn de gevolgen van de Kenniskaart?

Het uitbreiden van de zoekresultaten met de Kenniskaart en de carrousel heeft natuurlijk ook invloed op ons zoekgedrag. Kan dit bijvoorbeeld de CTR op de bovenste posities verlagen? Momenteel verschijnt de carrousel voornamelijk alleen nog bij bezienswaardigheden, bekende personen, attracties, evenementen of sport teams. Voor nu zal het dan ook nog geen (of bijna geen) invloed hebben op de ‘normale’ websites. Daarbij wordt de Knowledge Graph aan de rechterkant weergegeven en zal dus ook geen invloed hebben op de huidige rankings.

Heatmap Google Local Carousel

Marketeer Matthew Hunt heeft onderzoek gedaan naar het klikgedrag van de gebruikers en hij ontdekte dat 48 procent van de ondervraagde zoekers klikte op de resultaten met een carrousel, terwijl slechts 14,5 procent op de kaart klikte. Uit een andere test die is uitgevoerd door Nifty Marketing is te zien hoe mensen reageren op wanneer ze zoekresultaten zien met een Google Local Carousel.

Google Carousel Heatmap

De Kenniskaart en de lokale carrousel kan dus zeker invloed hebben op het zoekgedrag van de gebruikers. Veel websites zullen nog geen ‘hinder’ ondervinden van deze aanpassingen. Toch is het verstandig om de ontwikkelingen op dit gebied te blijven volgen, want het blijft belangrijk om goed zichtbaar te zijn in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat de pagina’s goed zijn opgebouwd door middel van gestructureerde gegevens. In feite zal kan dit de vindbaarheid verbeteren en maak je de pagina relevanter voor Google. Dit alles heeft natuurlijk weer invloed op de CTR vanuit de zoekresultaten en uiteindelijk ook op de conversies.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Er is 1 reactie op dit artikel

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.