Google gaat jouw website uitkleden

Wat gaat Google doen? In het geval van een trage mobiele internetverbinding zal Google inderdaad websites gaan uitkleden, zodat deze sneller geladen kunnen worden. In navolging op de ‘SERP lite version‘ is Google op dit moment aan het testen met een ‘faster and lighter version of mobile pages optimized for slow networks‘.

Hierdoor zal er bij mobiele gebruikers met een trage mobiele internetverbinding (2G / Edge / GRPS) een lichtere variant van een webpagina worden geladen. Hiermee wordt aanzienlijk veel data bespaard en worden pagina’s sneller geladen. Dit zorgt voor een flinke verbetering van de gebruikerservaring, een belangrijk speerpunt van Google. Op dit moment is de test alleen nog actief in Indonesië en alleen voor gebruikers van een Chrome of Android browser.

Wat wordt er getoond?

Google zorgt ervoor dat de meest relevante content van de pagina’s zal worden getoond. Een website zal er heel anders uitzien, door het ontbreken van opmaak en visuele elementen. Hoe Google bepaalt welke elementen relevant zijn en dus worden geladen, is nog niet geheel duidelijk. Logischerwijs zullen de zware/grote elementen (zoals bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s, scripts) van een pagina niet worden getoond. De gebruiker krijgt wel de mogelijkheid om de originele webpagina alsnog te laden. Hier moet dan wel even geduld voor worden opgebracht.

vieworiginal

Test de weergave

Ben jij benieuwd hoe Google websites uitkleedt als er sprake is van een trage mobiele internetverbinding? Je kunt het zelf testen met deze tool: http://icl.googleusercontent.com/?lite_url=[your_website_URL] Kopieer deze link en vul op de plek van [your_website_URL] de volledige url inclusief http:// in. Is de pagina nog goed te gebruiken en komen de belangrijkste onderdelen en boodschappen nog steeds over?

Test het verschil tussen het laden van de originele pagina en de uitgeklede pagina. Je ziet hier grote verschillen in laadtijd en gedownloade bytes. Uit verschillende testen bleek dat de uitgeklede versie binnen enkele seconden werd geladen, terwijl de volledige versie pas na enkele minuten minuten was geladen. Er waren verschillen tot wel ruim 96%! Bij sommige websites moet je wel jezelf afvragen of het origineel sowieso niet geoptimaliseerd moet worden, om de laadtijd te verbeteren.

Page Load Time

Uitsluiten uitgeklede versie

Je kunt ervoor zorgen dat pagina’s bij een trage verbinding niet worden uitgekleed door Google, door in de HTTP header “Cache-Control: no-transform” toe te voegen. Let wel op, want wanneer deze code is toegevoegd zal Google een label in de SERP tonen om aan te geven dat het langer kan duren om deze pagina te laden. Het tonen van dit label kan een negatieve invloed hebben op de CTR en wellicht dat Google op den duur dit ook zal meenemen in de rankings.

ResultatenDe eerste resultaten

Volgens Google zijn de pagina’s tot wel 4x sneller, is er 80% minder gebruik van data en zijn er 50% meer paginaweergaven. Deze cijfers zijn een vergelijking met resultaten van het bezoeken van standaard pagina’s op een trage mobiele internetverbinding. Verschillen in conversiepercentages zijn helaas niet bekend.

bron: http://googlewebmastercentral.blogspot.nl

Gevolgen voor Google Analytics

Om de pagina snel te houden, wordt op dit moment tijdens de test in Indonesië een bezoeker niet worden gemeten door Google Analytics. Er wordt gewerkt aan een oplossing om deze bezoeken via een trage mobiele internetverbinding wel te meten. Als deze gegevens wel bijgehouden gaan worden, zijn we natuurlijk erg benieuwd naar de resultaten en verschillen van beide varianten.

Advertenties op een uitgeklede pagina

Op de vraag of er advertenties worden geladen op een uitgeklede pagina is het antwoord natuurlijk ja! Een aantal advertentienetwerken worden ondersteund, waaronder AdSense. Er zullen maximaal 3 advertenties per pagina worden getoond, in volgorde van hoe ze worden geladen op de originele pagina.

Nog even op een rijtje de voorwaarden voor het laden van de ‘uitgeklede’ versie van een webpagina:

  • Mobiele gebruikers
  • Trage mobiele internetverbinding
  • Zoekopdracht via Chrome of Android browser (vanaf versie 2.3)
  • Website blokkeert lichtere versie niet

Hoe ziet jouw website er uitgekleed uit en wat was jouw eerste reactie?

Invest Online
Erik van der Linden
Auteur: Erik van der Linden, Teamlead CRO & Online Marketeer Als Online Marketeer houd ik mij dagelijks bezig met het optimaliseren van verkeer naar websites (Online Advertising, waaronder Google Search, Google Shopping, Bing Advertising en Prijsvergelijkers) en het verbeteren van websites voor de beste prestaties en rendement (Conversie Optimalisatie).

Plaats een reactie