Google gaat Instagram achterna met ‘Shoppable Ads’

Consumenten die op Google een afbeelding zoeken, kunnen artikelen uit die afbeelding rechtstreeks aanschaffen, want Google test op dit moment met ‘Shoppable Images’ in Amerika. Al eerder was het mogelijk om shopping advertenties te plaatsen bij de afbeeldingen in Google. Deze worden dan boven de afbeeldingsresultaten getoond in Google Images.

‘Een recente studie toont aan dat Google de eerste plaats is waar Amerikaanse consumenten een nieuw merk of product vinden’, verklaart Surojit Chatterjee, vice president product management bij Google Shopping. ‘Daarnaast hebben we gezien dat 50 procent van de online shoppers een aankoop wil doen nadat ze een afbeelding van het product hebben gezien.’

Wat houden Shoppable Images in?

Shoppable Images is een nieuwe advertentievorm dat het mogelijk maakt om producten te highlighten in een gesponsorde afbeelding tussen de resultaten van de Google afbeeldingen. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar “home office ideas” en Google Afbeeldingen selecteert om meer ideeën rondom dit onderwerp op te zoeken, zal degene door de afbeeldingen scrollen en met de muis over de afbeeldingen heen bewegen. Bij de sponsored ads zullen hier dan tags bij de betreffende producten worden weergegeven met de prijs, het merk en bijvoorbeeld een USP. Door hierop te klikken komen ze vervolgens rechtstreeks in de webwinkel uit waar ze het product kunnen kopen. Deze proef wordt de komende maanden verder uitgerold naar meer categorieën en beschikbaar voor meer retailers.

Google Afbeeldingen onderdeel van het Google Zoeknetwerk


Google Afbeeldingen is een visueel aantrekkelijk platform dat dagelijks door miljoenen consumenten wordt gebruikt als belangrijk onderdeel van hun aankooptraject. Daarom zal Google vanaf eind maart Google Afbeeldingen integreren in het algemene zoeknetwerk voor Shopping-advertenties. Dit betekent dat Shopping-advertenties zoals je ze nu kent automatisch in aanmerking komen voor weergave in de resultaten van Google Afbeeldingen. Dit kan zorgen voor 3 tot 10% meer verkeer tegen lagere kosten per klik en vergelijkbare conversiepercentages. Hiervoor is het niet meer nodig om het netwerk van zoekpartners aan te vinken wanneer je je Shopping-advertenties wil weergeven in Google Afbeeldingen. Wanneer je op dit moment al advertenties hebt draaien in het netwerk van zoekpartners, zul je straks waarschijnlijk een verschuiving zien van het verkeer in het netwerk van zoekpartners naar het zoeknetwerk. Dit komt omdat Google Afbeeldingen eerder deel uitmaakte van het netwerk van zoekpartners.

Of deze updates ook daadwerkelijk zullen zorgen voor een verbetering in de resultaten moeten nog blijken, maar wij zijn in ieder geval heel erg benieuwd!

Invest Online
Daisy
Auteur: Daisy, Online Marketeer Als Online marketeer hou ik me bezig met Online Advertising, waaronder Google Shopping, Google Search, Bing Advertising en Social Media Advertising.

Plaats een reactie

Invest Online is verkozen tot hét beste full-service internetbureau van Nederland