Belangrijke Update
Google Analytics

Belangrijke Google Analytics Update!

Breaking news in Google land, een Google Analytics Update! Google heeft weer eens een wijziging doorgevoerd, ditmaal in de terminologie binnen hun rapportages. Zo zijn de termen “Bezoeken” en “Unieke bezoekers” omgetoverd tot “Sessies” en “Gebruikers”. Op zich niet zo heel gek, want de termen “Bezoeken” en “Unieke bezoekers” hadden veel van elkaar weg.
Data_1

In bovenstaande screenshot zijn de veranderingen te zien. De belangrijkste reden voor deze aanpassing is dat Google de Bezoekers Web Metric en de Actieve Gebruikers App Metric heeft gebundeld onder dezelfde naam. Voor deze samenvoeging was het van belang om consistente terminologie te gebruiken zodat deze voor alle rapportages in Analytics te gebruiken is.

Google legt hiermee de focus meer op gebruikers en de sessies i.p.v. de alomoude bezoeken en bezoekers. Voorheen was het te gemakkelijk om je te concentreren op bezoeken, omdat dat vrijwel overal werd vermeld, en vaak werd gelijkgesteld aan het verkeer. Maar dat was iets te kort door de bocht. Met deze verandering voelen sessies iets (en terecht) gebagatelliseerd, terwijl de term gebruikers meer persoonlijk aanvoelt. Met andere woorden, de verandering in terminologie moet webmasters helpen zich meer richten op het verkrijgen van gebruikers i.p.v. het verkrijgen van het verkeer.

Wat verandert er voor mij?

Wellicht is het even wennen deze nieuwe termen te gebruiken, omdat we allemaal gewend zijn aan de oude terminologie. Maar deze aanpassing maakt het onderscheid tussen Sessies en Gebruikers wel makkelijker te begrijpen dan het onderscheid tussen bezoeken en bezoekers. Technisch gezien verandert er niet zo veel. Er zijn verder ook geen handelingen nodig om dit binnen je eigen omgeving om te zetten.

Een officiële post is vorige week op Google+ geplaatst

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Teamlead E-mail Marketing & Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie