Google AdWords
verbeteren

Google AdWords verbeteren

Google AdWords verbeteren begint bij een goede opzet van de campagnes. Als je een goede basis hebt staan, dan ben je ook beter in staat Google AdWords te verbeteren. Hieronder staan een aantal tips om je AdWords account zo goed mogelijk op te bouwen en om zodoende beter in staat te zijn je Google AdWords te verbeteren.

AdWords account als afspiegeling van je website

Zorg in je Google AdWords account altijd voor een goede afspiegeling van je website/webshop. Dit vereenvoudigt je monitoring en je wijze van optimaliseren. Het maakt ook dat je eenvoudiger bezoekers naar de juiste plek in je website kan sturen vanuit de AdWords resultaten. Is je webshop verdeeld in drie categorieën (bijvoorbeeld Heren, Dames en Kinderen)? Zorg er dan ook voor dat je minimaal deze categorieën als campagnes in je account terug kan vinden.

Maak advertentiegroepen zo specifiek mogelijk

Bouw altijd meerdere campagnes met nog meer advertentiegroepen. Helaas zien we nog te vaak AdWords accounts voorbij komen met 1 campagne en daarin 1 advertentiegroep en een lange lijst van zoektermen. Dat is helaas geen juiste opbouw. Zorg er namelijk voor dat je advertentiegroepen zo specifiek mogelijk zijn. Zo zorg je ervoor dat je rondom gerelateerde zoektermen een specifieke advertentie kan schrijven. Dit vereenvoudigt hoe je je Google AdWords kunt verbeteren

Specifieke advertentiegroepen hebben twee grote voordelen. Enerzijds kan je de bezoeker naar de meest gerelateerde plek in je website/webshop sturen waardoor de bezoeker zo min mogelijk kliks hoeft te doen voordat het bij zijn doel is. Is een bezoeker bijvoorbeeld op zoek naar Philips 37PFL7675, dan wil je hem ook laten landen op de pagina waar ze direct dit type TV-toestel zien staan. De bezoeker hoeft dan niet meer te zoeken en de kans dat men afhaakt in het conversieproces is afgenomen. Aan de andere kant is het grote voordeel dat je een advertentie op maat kan maken rondom gerelateerde zoektermen binnen die advertentiegroep. Je kan ook daadwerkelijk het typenummer opnemen in de advertentietekst in plaats van dat je moet communiceren met algemene teksten als ‘Koop nu je Philips LED TV’. Zie bijgevoegde plaatje waarin je in het groen een goed voorbeeld ziet en in het rood een verkeerd voorbeeld.

Google AdWords verbeteren

Bijkomend voordeel van een gespecificeerde wijze van opbouwen van je campagnes/advertentiegroepen is, dat je op een zeer efficiente en snelle manier je voorraadbeheer kan doorvoeren in je advertenties. Is de Philips 37PFL7675 nu bijvoorbeeld niet voorradig, dan is met slechts een paar drukken op de knop deze advertentiegroep gepauzeerd en worden advertenties niet getoond. Je koopt dus geen bezoekers meer in op een zoekterm/product waar de kans op conversie drastisch is verlaagd vanwege de voorraadstatus.

Zorg dat Zoeken- en Inhoudsnetwerk van elkaar gescheiden zijn

Een goede tip die wij (helaas) nog (te) vaak geven om je AdWords te verbeteren, is je campagnes te scheiden. Zorg ervoor dat je niet 1 campagne target op zowel het Zoeken-netwerk van Google als het Inhoudsnetwerk. Een gevolg van targetten van advertenties in het Inhoudsnetwerk is dat je veel vertoningen realiseert, maar weinig kliks. Dit zorgt voor een hele lage CTR (doorklikratio van je advertenties) en dat kan weer zorgen voor een lagere kwaliteitsscore van je zoekwoorden. Wat op zijn beurt weer zorgt voor een lagere gemiddelde positie van je advertentie of een relatief hogere CPC (gemiddelde prijs per klik) die je moet betalen. Je haalt bij het gelijktijdig targetten op zowel Inhoudsnetwerk als Zoeken-netwerk dus eigenlijk je kwaliteitsscore naar beneden van je zoekwoorden. En dat is zonde. Meer uitleg over de kwaliteitsscores van zoekwoorden en hoe je deze kan verbeteren volgt in een later blogbericht.

Daarnaast verschillen vaak de resultaten van Zoeken-netwerk en Inhoudsnetwerk enorm van elkaar. Dit zorgt ervoor dat je in je toewijzing van je budget hier ook rekening mee moet houden. Ook dat is een reden om de campagnes verschillend van elkaar te targetten in plaats van in 1 campagne.

Niet te breed, ook niet te exact beginnen

Bij het opbouwen van je campagne moet je rekening houden met dat je data wilt vergaren om je AdWords campagnes te verbeteren. Je wilt op den duur weten welke zoektermen interessant zijn en welke niet. Daarom is het aan te raden om in het begin niet te exact in te kopen. Te breed is ook niet goed. Daarom gebruiken wij bij Invest Online eigenlijk bij alle campagnes de modifier. De modifier is een optie in AdWords waarmee je eigenlijk wel breed adverteert op de ingevoerde zoekwoorden, maar toch met enige restricties. Je geeft met ‘+’-jes voor je zoekwoorden aan welke zoekwoorden sowieso moeten voorkomen in de zoekterm van de bezoeker. Als deze woorden niet voorkomen, wordt er ook niet gematcht en dus ook de advertentie niet weergegeven. Welke woorden voor, tussen of na de verplichte woorden worden gebruikt, doet er niet toe. En daar zit juist de lering. Je kan bij het verbeteren van je AdWords kijken hoe de bezoekers daadwerkelijk zijn binnengekomen via AdWords en met welke zoektermen. Die kan je dan gaan toevoegen of uitsluiten.

Begin met meerdere advertenties

Om je AdWords te kunnen verbeteren gaandeweg, is het aan te raden om met meerdere advertenties in je advertentiegroep te starten. Zo kan je zien welke advertentietekst de betere CTR (doorklikratio) realiseert, maar ook welke advertenties uiteindelijk de meeste conversies realiseren. Op basis van o.a. die data kan je advertenties uitzetten en nieuwe advertenties erbij zetten om mee verder te testen. Test ook het gebruik van KeyWord insertion in je advertenties. Je CTR is weliswaar vaak hoger bij die advertenties, maar je conversies hoeven dat niet te zijn. En daar draait het toch om.

Het verbeteren van je AdWords account is een dagelijks proces en vergt veel tijd. Wanneer je begint met een goede basis, is het verbeteren van je AdWords al een stuk eenvoudiger. Bovenstaande verbeterpunten zijn er slechts een paar voor als je een goede (nieuwe) basis wilt leggen. Daarmee ben je er nog niet. Mocht je meer willen weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op!


Invest Online uw AdWords verbeteren? Neem contact op!

Invest Online
Marco Zweekhorst
Auteur: Marco Zweekhorst, Directeur Dagelijks zijn wij bezig om voor onze klanten successen te behalen. Meer bezoekers, stijging van conversies en groei van opbrengsten. Dit doen wij met ons team van vakidioten die op een resultaatgedreven en transparante wijze een succesvolle samenwerking met onze klanten aan gaan!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.