Geoptimaliseerde AdWords campagnes, wat is er allemaal aangepast? (deel 1)

Met de introductie van de Enhanced Campaigns, begin februari, stond de AdWords wereld even op zijn kop. Deze nieuwe campagnes waren namelijk één van de grootste aanpassingen aan het AdWords systeem sinds 5 jaar. Inmiddels zijn we ruim een maand verder en is het tijd om eens te kijken naar alle wijzigingen en nieuwe opties in de Enhanced Campaigns, oftewel in het Nederlands de geoptimaliseerde campagnes. In het eerste deel van vier kijken we naar de waarom en duiken we in de nieuwe campagne instellingen.

Waarom de aanpassingen?

Laten we eerst beginnen met de basis, de waarom. Waarom heeft Google grote veranderingen doorgevoerd aan het AdWords systeem?

De belangrijkste reden voor de aanpassingen ligt in het feit dat mensen continu online zijn met steeds meer verschillende apparaten. Internet beperkt zich natuurlijk al jaren niet meer tot de desktop in huis. Met de smartphone is internet altijd en overal bereikbaar. Zo geeft Google aan dat 90% van de consumenten dagelijks schakelt tussen verschillende apparaten. Google geeft daarbij aan dat het belang van het moment van de zoekopdracht en de locatie (werk, thuis of onderweg) zal toenemen. De context zal het belang van het apparaat overstijgen. Maar ook het steeds kleiner worden van de verschillen tussen smartphones, tablets en desktops door de technische verbetering is een belangrijke reden.

Over de introductie van de geoptimaliseerde campagnes zegt Google het volgende:

Dit is een eerste stap om u te helpen uw advertentiecampagnes overzichtelijker en gemakkelijker te beheren in de hightech wereld van tegenwoordig, waarin consumenten de hele dag schakelen tussen het ene apparaat en het andere.

Het promotie filmpje van Google laat goed zien wat ze met de ‘hightech wereld’ bedoelen:

‘Oude’ campagnes blijven gebruiken?

Wil je de geoptimaliseerde campagnes niet gebruiken? Dat kan, maar nog wel tot 22 juli. Want rond die datum worden alle ‘oude’ campagnes automatisch overgezet naar de nieuwe. Tot die tijd is er dus ruimte om te testen en je te verdiepen in de geoptimaliseerde campagnes!

Wat is er veranderd?

De belangrijkste wijzigingen van de geoptimaliseerde campagnes zijn:

  • Desktop / laptop en tablets zijn niet meer los van elkaar te targetten en een aparte mobiele campagne is niet meer mogelijk.
  • In één campagne verschillende biedingsmogelijkheden voor apparaten, locatie, dag van de week en tijd van de dag.
  • Het kunnen instellen van aparte advertenties en advertentie extensies voor mobiele apparaten op advertentiegroep niveau.
  • Nieuwe advertentie extensies en beter inzicht in de resultaten van deze extensies.

De geoptimaliseerde campagnes

aan de slag met de geoptimaliseerde campagnesOm alle wijzigingen en nieuwe opties te kunnen beschrijven gaan we kijken naar de volgende onderdelen:

  • Campagne instellingen
  • Advertentie instellingen
  • Advertentie-extensies
  • Display netwerk
  • Product Listing Ads
  • Account beheren in de AdWords Editor
  • Campagnes overzetten

Campagne instellingen

Een belangrijk doel van de geoptimaliseerde campagnes is het terugbrengen van het aantal campagnes. Dit proberen ze te realiseren door meer mogelijkheden op het gebied van locatie- en apparaat targetting en advertentieplanning. Met de nieuwe campagnes zijn onder het tabblad ‘Instellingen’ nieuwe tabbladen ontstaan.

Geoptimaliseerde campagnes - campagne instellingen -

Locaties

Waar eerst twee campagnes nodig waren voor het instellen van verschillende biedingen op locaties kan dit nu in één campagne. Zo is het mogelijk om meerdere locaties te targetten waarbij je het bod per locatie procentueel kan aanpassen. Het is dus mogelijk om gerichter locatie targetting toe te passen.

Als je binnen het tabblad instellingen klikt op locaties verschijnen de huidig ingestelde locaties. Een bod aanpassing kan simpel door op de streepjes in de kolom “bodaanpassing” te klikken. Er verschijnt een pop-up waarin procentueel het bod aangepast kan worden.Geoptimaliseerde campagnes - instellingen - locaties - bodaanpassen

Het toevoegen / verwijderen van nieuwe locaties kan via de groene button ‘locaties bewerken’ maar ook via de nieuwe optie ‘locatiegegevens’.  Heb je bijvoorbeeld een land of provincie toegevoegd is het via locatiegegevens mogelijk om de locaties te zien waar je advertentie vertoond is. Door het toevoegen van de conversie kolommen geeft dit een goed beeld of er kansen liggen om specifieke locaties toe te voegen zodat daarvoor het bod aangepast kan worden. Dit kan zowel voor het verhogen als het verlagen van het bod. Het toevoegen of uitsluiten van de locaties werkt op dezelfde manier als bij het toevoegen en uitsluiten van zoekwoorden. Wil je de locaties niet op plaats maar op bijvoorbeeld land of regio weergeven? Klik dan op ‘Weergeven: Plaats’ en kies voor de juiste weergaven.

Geoptimaliseerde campagnes - instellingen - locaties - land streek plaats

Voorbeeld
Je hebt een schoenen winkel met een vestiging in Apeldoorn. Het kan daarom interessant zijn om voor Apeldoorn (eventueel +5km) het bod met 15% te verhogen. Dit doordat je weet dat je naamsbekendheid daar groter is en mensen daardoor meer bereid zijn om een aankoop bij jou te doen. Of dat mensen eerder een aankoop doen omdat ze de mogelijkheid hebben om in de winkel in Apeldoorn de schoenen indien nodig te kunnen ruilen. Met de nieuwe locatie opties is dit makkelijk door te voeren in je campagnes. Uiteraard zal na een tijdje je bod verhoging geëvalueerd moeten worden of deze wel het gewenste effect heeft.

Advertentieplanning

Het instellen van aparte biedingen voor een bepaalde dag of tijdstip is niet nieuw en kon via de campagne instellingen al ingesteld worden.  Maar met het tabblad ‘Advertentieplanning’ is het iets overzichtelijker geworden. Daarnaast kan met de kolom bod aanpassing sneller een aanpassing gedaan worden.

Geoptimaliseerde campagnes - instellingen - advertentieplanning

Door de functie ‘Planningsgegevens’ is het mogelijk om snel inzicht te krijgen in de prestaties per dag of uur van de dag. Met het toevoegen van de conversie kolommen in het overzicht geeft het een goed beeld. Helaas is het niet mogelijk om, zoals dat bij locaties wel kan, een dag of uur te selecteren en direct toe te voegen en het bod aan te passen.

Voorbeeld
Je richt je op het repareren van printers die gebruikt worden binnen bedrijven en je repareert deze alleen tijdens kantooruren. Met het instellen van een advertentieplanning kan je ervoor zorgen dat je campagnes alleen vertoond worden op het moment dat jij in de gelegenheid bent om de printer te repareren. Op die manier stel je de campagnes zo efficiënt mogelijk in.

Apparaten

Één van de belangrijkste wijziging van de geoptimaliseerde campagne is de verandering in de apparaat targetting. Desktop / laptop en tablet zijn dus samengevoegd en een aparte mobiele campagne is niet meer mogelijk. Wel is het mogelijk om voor mobiele apparaten een bod aanpassing te doen. Dit doe je bij het tabblad ‘Apparaten’ om vervolgens op +0% te klikken. Er verschijnt een pop-up waarin procentueel het bod aangepast kan worden. Om mobiele apparaten uit te sluiten, kies je voor ‘verlagen met’ en vul je 100% in. Een bod verhogen kan maximaal tot 300%.

Geoptimaliseerde campagnes - instellingen - apparaten

Dit tabblad geeft op campagne niveau weer wat de prestaties zijn voor de verschillende apparaten. Overigens is het wel jammer dat de conversie data bij dit tabblad niet in te laden is in de kolommen. Dit overzicht beperkt zich dus tot algemene klik en kosten data. Wil je toch de conversie data zien op apparaat niveau dan zal je dit nog steeds op advertentiegroep niveau moeten bekijken via het inladen van de segmenten.

Als een mobiele bezoeker een waardevolle bezoeker is, kan het interessant zijn om je bod voor mobiele apparaten te verhogen.

Voorbeeld
Je webshop is op een desktop / laptop en tablet goed te bezoeken maar op mobiel niet? Met het verlagen van het bod met 100% is het mogelijk om je advertenties niet te vertonen op mobiel om zo de kosten te kunnen besparen.

[Update 10 april]: Mobiele bodaanpassingen op advertentiegroep niveau

Gisteren kondigde Google aan dat vanaf half mei het mogelijk zal zijn om op advertentiegroep niveau bodaanpassingen in te stellen voor mobiele apparaten. Binnen de geoptimaliseerde campagnes kan dat nu alleen op campagne niveau. Deze optie geeft dus de mogelijkheid om op de advertentiegroepen die op mobiel goed presterende meer te bieden. De details van deze nieuwe optie zullen binnenkort duidelijk worden.

 Wat lees je in de volgende delen?

Zoals in de inleiding aangegeven zullen we alle wijzigingen en opties van de geoptimaliseerde campagnes beschrijven in meerdere blogposts. De planning is als volgt:

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie