Geoptimaliseerde AdWords campagnes voor het Display Netwerk & PLA (deel 3)

In de eerste twee delen heb ik de nieuwe opties beschreven van de geoptimaliseerde campagnes binnen search. Nu is het de beurt aan het display netwerk van AdWords en de Product Listing Ad (productadvertenties) campagnes. Wat de nieuwe opties zijn binnen de geoptimaliseerde campagnes lees je in dit blog.

Heb je deel 1 & 2 nog niet gelezen? Lees deze dan hier:
–    Geoptimaliseerde AdWords campagnes, wat is er allemaal aangepast? (deel 1)
–    Nieuwe advertentie en extensie opties binnen de geoptimaliseerde AdWords campagnes (deel 2)

Het Display Netwerk

Een grote verandering die de geoptimaliseerde campagnes met zich meebrengen zijn de biedingsmogelijkheden voor locatie, advertentieplanning en apparaten.  Deze opties zijn niet alleen beschikbaar voor search campagnes maar ook voor de display campagnes. Het is dus mogelijk om in je display campagnes bijvoorbeeld een bodaanpassing te doen van +15% voor mobiel. Of bijvoorbeeld een bodaanpassing van -15% voor bezoek uit Amsterdam.

Bodaanpassingen geoptimaliseerde campagnes

Naast deze targetingtypen zijn er nog een aantal extra mogelijkheden die specifiek voor het Display Netwerk beschikbaar zijn. Deze zijn: gebruikers, geslacht, interesses, leeftijd, onderwerpen en plaatsingen. Veel verschillende manieren om je doelgroep te targetten binnen het Display Netwerk. Deze typen zijn echter niet nieuw in AdWords. Wat wel nieuw is, is de mogelijkheid om meerdere biedingsmogelijkheden toe te passen binnen één (geoptimaliseerde) campagne. Waar je in de ‘verouderde’ campagne biedingen kon instellen en aanpassen voor slechts één targetingtype.

De geoptimaliseerde campagne voor het Display Netwerk moet het mogelijk maken om met een slimme biedingsstrategie de meest waardevolle doelgroep te bereiken. Voor een slimme biedingsstrategie zijn er drie nieuwe biedfuncties.

Biedfuncties voor het Display Netwerk

De nieuwe biedfuncties die beschikbaar zijn voor het Display Netwerk, maken het mogelijk om aangepaste biedingen in te schakelen voor afzonderlijke targetingmethoden. Er zijn drie biedfuncties.

Bidmanagement display campagnes

Standaard biedingen
De standaard biedingen worden ingesteld op advertentiegroepniveau en werkt hetzelfde als het bieden in de ‘oude’ campagnes. Deze biedingen worden gebruikt wanneer er geen specifiekere aangepaste biedingen ingesteld is. Met een standaard bieding is het bijvoorbeeld niet mogelijk om voor een plaatsing het CPC bod te verhogen.

Aangepaste biedingen
Wanneer je voor één targetingmethode in een advertentiegroep een CPC bod wil aanpassen, kan je de aangepaste biedingen gebruiken. Met aangepaste biedingen is het bijvoorbeeld mogelijk om voor afzonderlijke plaatsing CPC biedingen te verhogen. Het verhogen of verlagen met aangepaste biedingen doe je op basis van CPC biedingen in euro’s.

Bodaanpassingen
Wil je meerdere targetingethodes gebruiken in een advertentiegroep dan kan je bodaanpassingen gebruiken. Op die manier kan je een bodaanpassing doen door het instellen van een procentuele wijziging. Dit werkt op dezelfde manier als bij het aanpassen van het bod voor locaties of voor mobiele apparaten. Een bodaanpassing voor de targetingmethoden kan ingesteld worden van -90% tot +900%. Met bodaanpassingen is het dus mogelijk om voor waardevolle doelgroepen meer te bieden.

Is je doelgroep bijvoorbeeld vrouwen in de leeftijd tussen 18 en 24 en weet je dat ze vaak nu.nl bezoeken. Dan is het mogelijk om voor deze drie targetingsmethode het bod te verhogen met bijvoorbeeld 10%. Mocht nu een vrouw tussen de 18 en 24 op nu.nl jouw advertentie zien dan zal het bod als volgt zijn:

Aangepast bod: € 1,00
Aanpassing voor leeftijd: € 1 x (+10%) = € 1,10
Aanpassing voor geslacht: € 1,10 x (+10%) = € 1,21
Aanpassing voor plaatsing Nu.nl: € 1,21 x (+10%) = € 1,33
Er zal dus € 1,33 geboden worden voor het weergeven van je advertentie.

Let wel op dat je het bod voor de individuele groepen verhoogt. Dus het bod voor bijvoorbeeld mannen in de leeftijd tussen 18 en 24 is ook verhoogd met 10%. Het is daarom ook aan te raden om ook goed naar de prestaties van de targetingmethode afzonderlijke van elkaar  te bekijken. Om de bodaanpassingen voor de verschillende targetingsmethoden goed in te stellen zijn er nieuwe rapporten beschikbaar in het display netwerk tabblad.

Nieuwe rapporten in Display Tabblad

Met de nieuwe rapporten is het inzichtelijk geworden hoe de verschillende demografische segmenten als geslacht en leeftijd presteren. Zo is er nu data te zien als klikken, vertoningen, CTR, kosten en conversies per groep binnen een advertentiegroep. Deze inzichten zijn natuurlijk erg handig voor het instellen van bodaanpassingen. Naast de nieuwe demografische rapporten is het plaatsingen rapport ook aangepast. In dit nieuwe rapport is er geen onderscheid meer tussen de automatische en zelfgekozen plaatsingen. Het is daarmee makkelijk om de prestaties van plaatsingen met elkaar te vergelijken en daarbij de biedingen aan te passen (te optimaliseren).

Nieuwe rapporten display campagne - GeslachtNieuwe rapporten display campagne - leeftijd

Product Listing Ads (productadvertenties)

De geoptimaliseerde campagnes bieden voor de Product Listing Ads campagnes een aantal opties. Zo zijn ook de biedingsmogelijkheden voor locatie, advertentieplanning en apparaten beschikbaar in de campagne instellingen. Daarnaast kondigde Google op 13 maart aan dat de productadvertenties ook op mobiele apparaten zullen worden weergegeven. Mits de campagne omgezet is naar een geoptimaliseerde campagne. Wil je niet dat de productadvertenties worden weergegeven op mobiele apparaten dan zal je net als bij de search en display campagnes bij de instellingen het bod voor mobiel moeten verlagen met 100%.

PLA op mobiele apparatenPLA op mobiele apparaten 2

 De belangrijkste wijzigingen op een rij:

  • De biedingsmogelijkheden voor locatie, advertentieplanning en apparaten zijn ook beschikbaar voor Display en PLA campagnes.
  • Met bodaanpassingen is het mogelijk om in display campagnes op basis van verschillende targetingsmethoden het bod in percentages te verhogen of te verlagen.
  • Nieuwe rapporten in het display netwerk tabblad geven inzichten in de prestaties op demografisch niveau.
  • Een geoptimaliseerde Product Listing Ad campagne wordt standaard ook weergegeven op mobiele apparaten.

Wat lees je in het 4e en laatste deel?

Dit was alweer deel drie van de serie over de geoptimaliseerde AdWords campagnes. In het laatste deel zal ik het volgende beschrijven:

  • Account beheren in de AdWords Editor
  • Campagnes overzetten
  • Conclusie: wat is de invloed op mijn campagnes?
Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.