Geen 20% regel meer
voor Facebook

Geen 20% regel meer voor Facebook

Nog even in het kort; Facebook had de regel dat, als je een afbeelding gebruikt om mee te adverteren, je maar 20% van die afbeelding mag gebruiken om tekst in te zetten. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor een CTA. Onder tekst valt niet alleen letterlijk je tekst, maar ook een logo, getallen en een watermerk. Deze regel was ook van toepassing op een videominiaturen en je omslagfoto.

Een tijdje terug heeft Facebook al aangegeven dat deze regel niet meer geldig was voor je omslagfoto. En nu is de 20% tekstregel dus helemaal verdwenen.

Doei 20%, hallo strengere selectie

Ik hoor je al juichen, maar er zit natuurlijk een ‘addertje onder het gras’. Je advertentie wordt nu dus niet meer afgekeurd op basis van de hoeveelheid tekst die erin staat. Nu heeft de hoeveelheid tekst in de afbeelding direct invloed op je campagneresultaten. Hoe meer tekst, hoe minder bereik je krijgt en hoe hoger voor jou de CPC’s worden om jouw doelgroep toch te kunnen bereiken. Andersom is het dus, hoe minder tekst je gebruikt, hoe meer bereik en hoe lager de CPC.

Afbeeldingen zullen in vier categorieën worden ingedeeld:

  1. OK: Als je afbeelding weinig of geen tekst bevat.
    facebook-text-ad-images-guide-ok
  2. LAAG: Als je afbeelding een beetje tekst bevat, wordt je bereik licht beperkt.
    facebook-text-ad-images-guide-low
  3. GEMIDDELD: Je advertentiebereik ligt mogelijk veel lager dan normaal.
    facebook-text-ad-images-guide-medium
  4. HOOG: Je bereikt mogelijk niet je doelgroep.
    facebook-text-ad-images-guide-high

Voorheen kon je je image checken via de Rastertool van Facebook (onder andere). Hierin kon je blokken selecteren die aangaven hoeveel tekst tov je afbeelding er was. Nu kun je via dezelfde pagina een check doen om te kijken in welke categorie je valt. Dat heb ik voor bovenstaande afbeeldingen gedaan.

Uitzonderingen

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op deze regel. En dan bedoel ik uitzonderingen over wat Facebook vindt dat onder ‘tekst’ valt. De uitzonderingen zijn:

  • Comics & cartoons
  • Boeken en albumhoezen
  • Verpakkingen (alleen als het gehele product te zien is)
  • Affiches voor concerten, festivals, films, sportevenementen enzovoort
  • Screenshots uit bijvoorbeeld games of mobiele apps
  • Beleidsteksten

LET OP: Logo’s, getallen en watermerken worden door Facebook als tekst gezien. Houd hier dus rekening mee, want Facebook controleert de afbeeldingen goed. Dus ‘stiekem’ tekst op een product plaatsen gaat helaas niet werken.

Kortom

De 20% tekstregel is verdwenen, echter wordt het nu nog belangrijker om minder tekst in je beeld te gebruiken, vanwege de grote impact op je bereik en CPC’s om je doelgroep te bereiken.

Invest Online
Jessica Florentinus
Auteur: Jessica Florentinus, Online Marketeer Als Online Marketeer houd ik mij bezig met Online Advertising, waarbij de focus ligt op de dynamische wereld van Social Media Advertising. Dit loopt uiteen van advertentiecampagnes inrichten tot het uitdenken van strategieën om social media kanalen beter in te kunnen zetten.

Plaats een reactie