Wat betekent dit voor jou?

Facebook Pixelupdate: First Party Cookies

Vanaf vandaag gaat Facebook gebruik maken van ‘First Party Cookies’. Dit doen zij vanwege de introductie van Intelligent Tracking Prevention (ITP) vorig jaar. Tot nu toe heeft Facebook pixels gebruikt, mogelijk gemaakt door Third Party Cookies, voor website analyse, advertentie targeting en advertentie metingen.  Deze nieuwe optie helpt adverteerders, uitgevers en ontwikkelaars om nog steeds nauwkeurige analyses te ontvangen over verkeer naar hun website.

Wat is het verschil tussen First Party Cookies en Third Party Cookies?


Cookies zijn kleine stukjes code die worden opgeslagen op je computer om onderscheid te maken in bezoekers van een website. Deze twee cookies verschillen van elkaar op basis van wie de eigenaar is en dus verantwoordelijk is voor het vergaren van data.

  • First Party Cookies zijn eigendom van de website waar deze op geplaatst zijn
  • Third Party Cookies zijn eigendom van ‘derden’, ofwel van een externe website die gegevens wil verzamelen op de desbetreffende website.

 

Intelligent Tracking Prevention 2.0

Vorig jaar juni introduceerde Apple ‘Intelligent Tracking Prevention’. Dit is een privacy functie die kan worden gezien als een cookie blokkade (van Third Party Cookies). Externe partijen (waaronder adverteerders) krijgen geen toegang meer tot belangrijke gebruikersinformatie. Dit maakt het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties niet meer mogelijk.

 

Gevolgen voor Adverteerders

De ITP 2.0 heeft voor adverteerders grote gevolgen. Naast de gepersonaliseerde targeting die hierdoor niet meer mogelijk is, wordt het hierdoor ook onmogelijk om vanuit Safari post view conversies toe te kennen aan Facebook advertentiecampagnes. Dus besluit iemand niet direct een product af te rekenen, maar deze op een later moment te bestellen via een andere kanaal? Dan zijn de impressie en uiteindelijke conversie niet meer aan elkaar te linken door ITP 2.0.

Facebook heeft na aanleiding van ITP 2.0 maatregelen getroffen: zij gaan over op First Party Cookies. De aanpassingen van Apple zullen dus geen consequenties hebben voor het doormeten van conversies of het inzetten van retargeting.

 

Wat moet je doen?

Facebook geeft aan dat vanaf 24 oktober het gebruik van zowel first party als van derden de standaardoptie wordt voor alle Facebook pixels. Wil je geen gebruik maken van First Party Cookies, dan kun je dit eenvoudig wijzigen door in de Facebook Business Manager, naar gebeurtenisbronnen te navigeren.

Met deze verandering is het ook verstandig om het cookie/privacy beleid van je website aan te passen. Hierin hoor je te vermelden dat er via First Party Cookies nu ook gegevens worden uitgeleverd aan Facebook. Je bent als organisatie/website bent namelijk vanaf 24 oktober verantwoordelijk voor wat Facebook met deze gegevens doet.

Heb je hulp nodig met het installeren van de Facebook Pixel, of weet je niet welke cookie-instelling het beste is voor jouw organisatie?  Wij helpen je daar graag bij.

Ja, dit wil ik!

Invest Online
Daisy
Auteur: Daisy, Online Marketeer Als Online marketeer houd ik me bezig met Online Advertising, waaronder Google Shopping, Google Search, Bing Advertising en Social Media Advertising.

Plaats een reactie