De nieuwste
news feed updates

Facebook past news feed (tijdlijn) ingrijpend aan

De afgelopen weken is Facebook druk geweest met aanpassen van de news feed en het algoritme. Daarom hebben wij de belangrijkste updates op een rijtje gezet, want als merk of bedrijf zul je impact ondervinden van deze wijzigingen en je strategie moeten aanpassen.

Minder clickbait en nieuws

Tag jij je vrienden ook altijd in Facebook-posts? Wanneer je door Facebook scrolt, zul je meerdere keren deze type posts tegenkomen. Tot voor kort was dit een ideale manier om als pagina interactie te krijgen op je content en daarmee een grote bereik te creëren. Facebook is hier minder blij mee. Engagement bait wordt vaak ervaren als spam, wat zorgt voor een negatieve ervaring onder Facebook-gebruikers. Om dit te voorkomen past Facebook haar algoritme aan. Het gebruik van engagement bait wordt daarom bestraft met een verminderd bereik van je content.

Wat ziet Facebook precies als engagement bait?

  • Vote baiting: hierbij wordt gevraagd om met een ‘like’ of ‘love’ ergens op te stemmen.
  • React baiting: hierbij wordt naar een specifieke actie gevraagd, zoals het liken als je het ergens mee eens bent.
  • Share baiting: dit zijn de bekende deelacties om bijvoorbeeld iets te kunnen winnen.
  • Tag baiting: hierbij wordt gevraagd om vrienden te taggen in een reactie op een bericht.
  • Comment baiting: hierbij wordt een specifieke reactie gevraagd in de reacties.

Meer vrienden en familie

Afgelopen vrijdag kondigde Mark Zuckerberg aan dat Facebook haar news feed gaat updaten om meer betekenisvolle updates van vrienden en familie te tonen. Hierdoor keert Facebook terug naar haar oorspronkelijke doel: het verbinden van mensen.

Recentelijk ontving Facebook kritiek van haar community dat openbare content – berichten van bedrijven, merken en media – persoonlijke momenten verdringen, die ons ertoe brengen meer met elkaar in contact te komen. Momenteel bepaalt Facebook door de mate van betrokkenheid hoe hoog posts in de news feed verschijnen. Met deze nieuwe update zullen ze ook prioriteit gaan geven aan posts die zorgen voor interactie, zoals een post die leidt tot een discussie in de reacties. Hierdoor krijgen de posts van vrienden voorrang op content van uitgevers of bedrijven. Dit betekent echter niet dat de posts van pagina’s verdwijnen in de news feed, maar mogelijk zijn het er wel minder.

Links naar website met een lage kwaliteit zullen worden bestraft

Veel spam op het internet wordt gevoed door het verkeer uit social media kanalen. Facebook wil deze spam voorkomen door de posts die doorlinken naar websites met slechte web ervaringen te bestraffen. Ze hebben hiervoor 100.000 verschillende pagina’s gecontroleerd die gelinkt zijn vanuit Facebook. Vervolgens hebben ze een lijst met gemeenschappelijke kenmerken opgesteld, die erop kunnen wijzen dat een webpagina laagwaardige of spamachtige inhoud bevat.

Wat betekenen deze news feed updates voor bedrijven op Facebook?

Door deze update zullen bedrijfspagina’s hun bereik, weergavetijd en verwijzingsverkeer zien dalen. De impact varieert per pagina en houdt verband met het type inhoud dat ze delen. Pagina’s die posts delen waar mensen meestal niet op reageren of commentaar op geven, kunnen de grootste afname in hun bereik zien. Het gebruik van ‘engagement-bait’ om mensen te laten reageren op posts, is geen zinvolle interactie en zulke berichten worden bestraft worden met minder bereik.

Hoe ga je om met deze updates van het algoritme?

Het doel van je content strategie zou moeten zijn: een relatie opbouwen met je doelgroep die verder gaat dan een like, klik of aankoop. Zorg daarom voor content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Ook qua vorm, type en inhoud moet deze content afwisselend en onderscheidend genoeg zijn. Als je hierin slaagt, zal de betrokkenheid vanzelf moeten komen en is het vragen om een like, tag of share overbodig.

Daarnaast is het ook van belang dat je doorlinkt naar bestemmingspagina’s met hoge kwaliteit. Let daarbij op de volgende punten:

  • Je bestemmingspagina’s mogen geen storende, schadelijke of schokkende advertenties bevatten.
  • Zorg voor een goede laadsnelheid.
  • Plaats alleen interessante content.
  • Controleer je bouncepercentage en het aantal bekeken pagina’s per sessie. Als mensen vanaf je bestemmingspagina dieper op je site ingaan, is dit een goed teken.

Hoewel Facebook zelf niet in gaat op de commerciële consequenties van de updates, is het duidelijk dat pagina’s die meer bereik willen hebben echt moeten gaan investeren in hun berichten om daarmee een hoger bereik te creëren. Naast deze updates zien we al geruime tijd dat ook het organische bereik van news feed (tijdlijn) posts afneemt. Waardoor het van extra belang is dat jouw Facebook advertentie campagnes op de juiste wijze worden ingezet.

Wil jij met Facebook Advertising starten?

Benieuwd naar de mogelijkheden rondom Facebook Advertising? Of heb je hulp nodig met het opzetten van een goede contentstrategie? Wij helpen je daar graag bij.

Ja, dit wil ik!

Invest Online
Daisy en Pascale
Auteur: Daisy en Pascale, Social Media Specialisten Als Social Media Specialisten houden wij ons bezig met Social Startegie, Advertising en Content.

Plaats een reactie