Facebook Pages of Google+ Pages?

Sinds vorige week is het bij Google Plus ook eindelijk mogelijk om een pagina aan te maken voor bedrijven (eerder was dit alleen mogelijk voor personen). Nu komt Google dus eindelijk met “Google+ pages”, de manier om als bedrijf of organisatie ook actief te worden op Google+.

Een slimme stap van Google, want Facebook (de grootste concurrent op social media gebied) heeft al geruime tijd de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken. Nu Google plus ook de mogelijkheid heeft om bedrijfspagina’s aan te maken wordt het tijd om deze twee eens langs de meetlat te leggen. Wat kan de één wel, wat de andere niet kan?

 

Facebook pagina Invest OnlineGoogle Plus pagina Invest Online

 

De verschillen

Om te kijken wat wel en niet mogelijk is hebben we een aantal (belangrijke) factoren naast elkaar gezet. Natuurlijk zijn er naast de onderstaande onderdelen nog vele andere te bedenken, maar de onderstaande factoren geven toch een goede indicatie van de verschillen tussen bedrijfspagina’s bij Google Plus en Facebook.

 

 

Facebook PagesGoogle+ Pages
Foto’s en Video’s uitwisselen JAJA
Updates in nieuwsoverzicht JAJA
Berichten sturen naar fans JA (Alleen via updates) JA (Via Hangouts)
Google index Langzaam JA
Zoekmachine vriendelijke URL JANEE (nog niet)
Statistieken JANEE
Pagina uitbreiden JANEE
Fan’s categoriseren NEE JA
Meerdere beheerders JA NEE

Zoals in de bovenstaande tabel te zien is zijn er niet hele grote verschillen tussen de pagina’s op Google+ en op Facebook. Toch wil ik er een paar interessante verschillen uitlichten.
Direct Connect; Eén van die belangrijkste verschillen is Google+ Direct Connect. Direct Connect betekend dat de nieuwe bedrijvenpagina’s worden geïntegreerd in de zoekresultaten van Google. Door te zoeken op een bedrijf met de bedrijfsnaam en een +-teken kom je direct op de Google+ pagina (nog niet in NL mogelijk). Dit is iets wat met de Facebook bedrijfspagina’s nog niet mogelijk is. Verschillende onderzoeken tonen zelfs aan dat veel ondernemingen met een Facebook bedrijfspagina’s niet goed gevonden worden in Google met hun Facebook bedrijfspagina.
Bedrijfspagina uitbreiden; Waar Facebook weer een groot voordeel heeft ten opzichte van Google+ is dat de bedrijfspagina kan worden uitgebouwd met meerdere pagina’s. Bij de Facebook pagina kan je dus extra pagina’s aanmaken (in bijvoorbeeld een iFrame) om hier extra content in te zetten. Denk hierbij aan een contactformulier, actiepagina voor de fans of zelfs een deel van je webshop om zo ook nog verkoop te realiseren via Facebook. Iets wat Google+ nog niet heeft.

Welk bedrijfspagina gaan we in de toekomst gebruiken?

Omdat Google+ Pages nog vrij nieuw is zijn er nu nog veel bedrijven aan het testen of het voldoet aan de wensen van een berdijfspagina. Bedrijven die al een Facebook pagina hebben zullen niet zo snel de overstap doen naar Google+. Helemaal niet gezien de mogelijkheden die Facebook op dit moment nog heeft.
Toch is Google+ niet een speler op de markt die even genegeerd kan worden. Google is de laatste tijd flink bezig met het pushen van Google+. Kijk bijvoorbeeld naar de zoekresultaten en Adwords advertenties. Je komt tegenwoordig bijna net zo vaak een ‘+1 button’ tegen als een ‘Like-button’. Daarnaast gaat de indexatie van een Google+ pagina beter dan dat van een Facebook pagina. Wie weet heeft dit in de toekomst ook nog invloed op de ranking van je website. Je weet maar nooit…
Toch zal het nog wel enige tijd duren voordat Google+ zicht heeft gesetteld in het social media landschap van Nederland.

 

Heeft u vragen over een bedrijfspagina op Facebook of Google+? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

 

PS. Wil je weten hoe je een bedrijfspagina aanmaakt bij Google Plus? Lees dan de handleiding op Marketingfacts.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.