Expanded Text Ads
De Resultaten

Expanded Text Ads: De Resultaten

Na de eerste Beta periode heeft Google sinds deze week de Expanded Tekst Ads live gezet voor iedere AdWords klant. Hiervoor was het alleen beschikbaar voor een select aantal klanten die in Google’s Beta mee mochten gaan. Achter de schermen zijn wij hier al voor wat klanten mee aan de slag gegaan. Na 31 januari 2017 zullen de de actieve ‘standaard tekstadvertenties’ blijven draaien, maar is het niet meer mogelijk om een nieuwe ‘standaard tekstadvertentie’ te maken.

Wat zijn nu precies de Expanded Tekst Ads en wat zijn onze resultaten hiervan?

Expanded Tekst Ads zijn een uitbreiding van de standaard advertenties in AdWords, zoals we ze afgelopen jaren hebben gebruikt. De nieuwe advertentievorm biedt bijna 50% meer tekst ruimte. Zo is er een nieuwe tweede kopregel beschikbaar met 30 tekens en mag je in 80 tekens invoeren bij de advertentietekst zelf. Deze tekstruimte biedt mogelijkheden om de advertenties aantrekkelijker te maken. Kort samengevat ziet dit er zo uit:

Schermafbeelding 2016-07-28 om 14.32.59

Het aantal tekens is dus flink toegenomen van 95 naar 140 tekens. Tekstruimte die je goed kunt gebruiken om je boodschap nog beter duidelijk te maken. Daarnaast houdt de zichtbare url nu automatisch het hoofddomein aan en dit telt nu niet mee in de tekens die je invoert.

De punten die in bovenstaande tabel verwerkt zijn, zien er nu zo uit bij het invoeren van de Expanded Tekst Ads in AdWords:

ExpandedTextAd-Invoer

Nu we een aantal weken verder zijn, vallen een aantal dingen op.

Ondanks de extra tekens in de 2e headline, zie je dat de 2e headline soms afgekapt wordt door Google zodra je op een desktop werkt, hieronder een voorbeeld:

GoogleVoorbeeld

Dit wil je natuurlijk niet en daarom adviseert Google nu ook dat je ondanks dat er 60 tekens in de headlines mogelijk zijn, je beter kunt beperken tot maximaal 33 tekens.

Tevens is het beter om aparte mobiele advertenties in te stellen. De Expanded Text Ads worden geoptimaliseerd voor mobiel, maar omdat je tekst ook voor desktop en tablet verkeer geschikt moet blijven kun je die niet optimaliseren met mobiele call to actions. Als je aparte advertenties maakt en de call to actions erin kunt verwerken die gericht zijn op mobiel is dit beter. Bijvoorbeeld als je de call to actions als  ‘Bel ons nu’ en ‘Bel ons nu en reserveer’ toevoegt in een mobiele advertentie, dan begrijpt de mobiele gebruiker direct dat je snel kunt reserveren als je op die advertentie call to action klikt. Kortom je kunt doelgerichter te werk gaan. Nu is er ook de mogelijkheid om apart te gaan bieden op mobiel en dat biedt toch wel een hoop kansen als jij je mobiele website ook goed hebt staan.

Wat doet dit met de zoekmachine resultaten?

Door de toegenomen tekstruimte zijn de getoonde advertenties bijna 2x zo groot. Ze vallen hierdoor niet alleen meer op, maar verdringen door hun grootte ook de organische zoekresultaten.

ExpandedTextAdsVoorbeeld

Standaard Tekst Advertenties versus Expanded Text Ads:
Hieronder zie je het verschil in beeld:

Afb. 1 : Standaard Tekst Advertentie

StandaardTextAds

Afb. 2: Expanded Text Ad

ExpandedTextAds

In dezelfde periode hebben de click through rates en conversie percentages een 50% verbetering laten zien voor de uitgebreide tekst advertenties t.o.v. standaard tekst advertenties.

Wat zijn nu de voordelen van Expanded Tekst Ads?

1. Betere en sterkere advertenties, je hebt tenslotte meer ruimte om de boodschap over te brengen. Let alleen wel goed op het eventueel afkappen van de tekens, waar nodig gebruik maximaal 33 tekens.
2. Hogere CTR
3. De advertenties zijn standaard geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
4. Responsive: de advertenties passen zich automatisch per apparaat aan.
5. Sterkere zichtbare url.

Dat de Expanded Tekst Ads een meerwaarde hebben voor je CTR in de meeste campagnes dat staat zo goed als vast en dat heeft Google ook aangekondigd wat zou gaan gebeuren. Tevens heeft het over een algemeen een positief effect op het conversiepercentage. Nu zijn er wel altijd uitzonderingen. Optimalisatie op de advertenties blijft belangrijk, dan zul je het verschil gaan zien en hier verder op optimaliseren.

Vanaf 26 oktober 2016 zullen de ‘oude’ standaard tekst advertenties niet meer aangemaakt kunnen worden in AdWords.

Invest Online
Miranda de Rijke
Auteur: Miranda de Rijke, Online Marketing Consultant

Plaats een reactie