Eerste indruk van de nieuwe AdWords Shopping Campagne

Eind vorige maand introduceerde Google een nieuw AdWords campagnetype, namelijk de ‘shopping campaign’ of in het Nederlands ‘winkel campagne’. Dit campagnetype is speciaal gemaakt voor de Product Listing Ads (PLA) / productadvertenties en moet zorgen voor het beter en makkelijker kunnen beheren van deze advertenties. Momenteel is het nog in Bèta, maar we hebben voor een paar klanten er al toegang tot gekregen. In dit blog een overzicht van deze nieuwe campagne.

Dit artikel is al eerder op Marketingfacts.nl verschenen.

Als je ook toegang hebt tot deze nieuwe campagne of nadat de update uitgerold is kan je door op +Campagne te klikken, kiezen voor dit nieuwe campagnetype (Winkelen). Vervolgens zal de instellingenpagina verschijnen. Bij het instellen van de nieuwe winkelcampagne vielen een aantal punten op, hieronder een overzicht.

Koppeling met Google Merchant Center

Nadat je de campagne een naam gegeven hebt, zal je de campagne moeten koppelen aan het id van het Google Merchant Center-account. Dit gebeurde eerst vanuit de product-extensie, maar dit tabblad is niet meer zichtbaar in de nieuwe campagne. Daarnaast is het maken van de koppeling bij instellingen ook veel logischer. Tevens zal het land gekozen moeten worden waarin geadverteerd gaat worden. Handig om te weten: land van verkoop is later niet meer te wijzigingen en uiteraard moeten de producten voldoen aan de eisen van het land.

Koppeling GM shopping campagne

Campagneprioriteit instellen

Onder de geavanceerde instellingen in het mogelijk om de campagne een prioriteit mee te geven, door te kiezen voor laag, normaal of hoog. Een interessante instelling. Deze optie  maakt het mogelijk om Google te vertellen welke campagne voorrang moet krijgen indien er een product in meerdere campagnes valt. Bijvoorbeeld wanneer er een ‘alle producten’ campagne (bod €0,50) en ‘lage marge producten’ campagne (bod €0,25) is. Bij de oude campagne zal de campagne ‘alle producten’ voorrang krijgen o.b.v. het bod. Met de prioriteit instelling is het mogelijk om de ‘lage marge producten’ campagne voorrang te geven t.o.v. de ‘alle producten’ campagne.

Shopping campagne geavanceerde instellingen

Voorraadfilter

Onder de geavanceerde instellingen is het mogelijk om de feed te filteren, zodat er alleen voor de juiste producten geadverteerd wordt. Het filteren is bijvoorbeeld mogelijk op standaard productkenmerken als: categorie, merk, id of producttype. Maar het is ook mogelijk om te filteren op 5 aangepaste labels, dit is een nieuwe optie in deze nieuwe shopping campagne en de vervanger voor ‘adwords_grouping’ en ‘adwords_labels’. Labels die aan producten mee gegeven kunnen worden zijn bijvoorbeeld lage / hoge marge, actie product, uitverkoop of seizoensgebonden.

Deze nieuwe labels zijn zeer interessant, gezien het mogelijk is om producten te categoriseren / filteren op één of  meerdere labels. Je bent dus beter in staat om campagnes op te bouwen voor specifieke producten.

Filtervoorbeeld shopping campagne

Productgroepen

In plaats van zoekwoorden of productdoelen stel je bij de nieuwe winkelcampagne productgroepen in. Voor deze productgroepen stel je ook de CPC bieding in. De producten die in de feed staan kan je onderverdelen op productkenmerken als: categorie, producttype, merk, id of de aangepaste labels. Voor elk productgroep is het mogelijk om een aparte bieding in te stellen, zo heb je een goede controle over de verschillende biedingen. Per productgroep zijn alle statistieken inzichtelijk, zo is er een goed overzicht van de prestaties en kunnen de biedingen daar op aangepast worden indien nodig.

Productdoelen shopping campagne

Concurrentiestatistieken

Het tabblad productgroepen is niet alleen de plaats voor het instellen van de groepen en het overzicht van de prestaties, maar er worden ook benchmark statistieken vertoond. Zo zijn er twee kolommen beschikbaar die inzicht moet geven in de prestaties van jouw groepen t.o.v. die van de concurrent. De statistieken die gegeven worden zijn: CTR benchmark en Maximum-CPC benchmark.

Het kan maximaal 2 dagen duren vanaf het moment dat een veiling plaatsvindt voordat de benchmarkgegevens worden weergegeven in dit tabblad.

concurrentiestatistieken shopping campagne

De nieuwe shopping campagne biedt een aantal interessante nieuwe opties die het makkelijker maakt om producten te categoriseren met de daarbij behoorde biedingsstrategie.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats een reactie