E-mailtemplate: balans tussen mooi en functioneel

Afwegingen maken is altijd moeilijk. Dit geldt ook voor het maken van een e-mailtemplatedesign. Je hebt een prachtig ontwerp, het is uitstekend geprogrammeerd en je hebt de juiste software. Maar bereik je wel het optimale bij jouw doelgroep? Hoe zorg je voor een mooi ontwerp dat tegelijkertijd functioneel is? Een mooi design en functionaliteit gaan niet altijd een-op-een samen, tenzij je de juiste balans tussen deze twee aspecten weet te vinden. Lees hieronder waar je rekening mee dient te houden.

Dit artikel is reeds gepubliceerd op Twinklemagazine.nl

Optimaal resultaat
Vaak is nog te zien dat nieuwsbrieven volledig op zichzelf staan. Ze hebben nul samenhang met de website of webshop. Design blijft persoonlijk, maar probeer erachter te komen hoe je het optimale uit jouw doelgroep haalt door te testen, een vaste structuur voor je content te handhaven en slimmigheden in jouw template op te nemen.

Content

De nieuwsbrieflezer is een ‘snacker’. Hij snackt liever een lekker hapje, dan dat hij een compleet viergangendiner moet eten.

Het is voor de lezer essentieel dat een nieuwsbrief goed gestructureerd is. De nieuwsbrieflezer is een ‘snacker’. Hij snackt liever een lekker hapje, dan dat hij een compleet viergangendiner moet eten. Help je lezer bij het screenen van jouw nieuwsbrief. Schotel de lezer om te beginnen een duidelijk ontwerp voor. Gebruik daarvoor terugkerende contentblokken. Zorg ervoor dat boven de snijlijn belangrijke content en herkenning terugkomt. Dit kan voor elke e-mailcampagne verschillend zijn. Niet iedereen opent jouw e-mail of zal deze volledig lezen. Sommigen beperken zich tot een preview pane en sommigen lezen het razendsnel op hun mobiel. Bedenk voor jezelf goed hoe je met deze beperkte ruimte omgaat. Dit zal voor een informatieve nieuwsbrief logischerwijs anders zijn dan voor een e-commerce nieuwsbrief.

Header_blokblog_header

Visuele content
Een veelgehoorde gedachte is dat je verplicht veel tekst moet opnemen om de spambox te vermijden. Dit statement is enigszins achterhaald. Ja, afbeeldingen zorgen voor een hogere spamratio dan tekst. Maar als je alle andere e-mailmarketingaspecten goed op orde heeft, is er geen reden tot paniek. Mensen zijn visueel ingesteld en kijken dus liever naar afbeeldingen. Daarnaast heb je met tekst en design in afbeeldingen ook nog eens alle vrijheid. Geen fonts die niet worden ondersteund en ook geen onmogelijke background images. Probeer dus een goede balans te vinden tussen het gebruik van afbeeldingen en tekst. Omdat afbeeldingen vaak niet direct worden weergegeven is het zinvol om op elke afbeelding een alt-tekst te zetten.

Call-to-action
Een ontvanger heeft al de moeite genomen om jouw nieuwsbrief te openen. Binnen enkele seconden bepaalt de lezer vervolgens of die daadwerkelijk de nieuwsbrief gaat lezen en/of zal doorklikken. Zorg er dus voor dat de call-to-action (CTA) duidelijk zichtbaar is en opvalt. Wanneer er geen contrast is, wordt de CTA-button natuurlijk moeilijk vindbaar en zal dus niet worden aangeklikt.

Binnen enkele seconden bepaalt de lezer vervolgens of die daadwerkelijk de nieuwsbrief gaat lezen en/of zal doorklikken.

Engagement
De nieuwsbrief is al geopend, dus time to shine! Met vrijwel alle type nieuwsbrieven wil je engagement creëren. Of het nou inschrijven voor een seminar is, het sturen op het kopen van een product of het lezen van een artikel op jouw website. De lezer moet iéts gaan doen. Voeg elementen toe wat in jouw nieuwsbrief zal zorgen voor extra engagement. Stuur dus ook bij als je merkt dat dit momenteel ontbreekt. Voeg elementen toe waarbij de lezer zich getriggerd voelt om door te klikken. Stimuleer dit door foto’s van ‘look-a-likes’ van je doelgroep te gebruiken. Mensen voelen zich nou eenmaal snel aangetrokken door mensen die dichtbij hun zelf staan. Laat je dus niet altijd verleiden om prachtige stockfoto’s te gebruiken, maar richt je daadwerkelijk tot jouw doelgroep.

Header en footer
Nieuwsbrieflezers verwachten, door de vele nieuwsbrieven, een bepaalde structuur. Een webversie in je header en niet geheel onbelangrijk: de uitschrijflink in de footer. Mensen zijn hier naar op zoek, verstop deze niet in het design. De pre-header is absoluut iets waar rekening mee dient te worden gehouden in het design. De pre-header, ook wel snippet genoemd is als het ware een tweedesubjectline. E-mailcliënts zoals Windows Live en Gmail laten de eerste tekstregel in jouw e-mail achter de onderwerpsregel zien. Een perfecte ruimte, want een onderwerpsregel beperkt je al snel tot vijftig tekens. Het is niet direct het eerste waar je aan denkt bij een mooi design, maar het is zeer nuttig om je ontvangers te overtuigen de e-mail te openen. Eventueel zou je de kleur van de tekst kunnen veranderen naar de achtergrondkleur zodat de tekst niet zichtbaar is in jouw template.

Preheader in Gmail

Testen
Dit is de gebruikelijke open deur die toch nog een keer wordt ingetrapt omdat heel veel mensen hun e-mailnieuwsbrieven nog steeds niet testen. Zonder testen leer je niet en word je niet beter. Om erachter te komen wat werkt voor jouw design en doelgroep, kun je gebruikmaken van A/B-splitrun tests. Je stuurt dan twee verschillende versies naar twee testgroepen en gebruikt de versie met de beste click through rate (CTR) voor de volledige campagne.

Consistentie

Zorg ervoor dat jouw naam, website of logo direct zichtbaar is.

Je ziet een nieuwsbrief binnenkomen, maar je herkent niets. Waarom krijg ik een e-mail van deze organisatie? Ik heb me toch nooit ingeschreven? Niet iedereen herinnert zich waar hij zich voor heeft ingeschreven, ooit een aankoop heeft gedaan of heeft meegedaan met een prijsvraag. Zorg ervoor dat jouw naam, website of logo direct zichtbaar is. Dit voorkomt dat mensen direct op spam gaan drukken, iets wat je te allen tijde wilt voorkomen.

Aantal learning’s:

  • USP’s? Ga voor bullet points. Overdrijf niet, meer dan zes punten en je bent je lezer kwijt.
  • Gebruik sprekend beeldmateriaal voor je doelgroep.
  • Schroom niet om afbeeldingen in jouw huisstijl op te maken en daarin tekst op te nemen.
  • Plaats onder ieder item een duidelijke call-to-action.
  • Zorg voor een heldere structuur zodat lezers items kunnen terugvinden.
Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Teamlead E-mail Marketing & Online Marketeer

Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.