E-mailmarketing: een aantal don’ts op een rij

E-mailmarketing is al jaren een bewezen kanaal in marketingland. Veel bedrijven communiceren, door de inzet van dit marketingkanaal met (potentiële) klanten. Bedrijven maken hiervoor gebruik van een e-mailmarketingplatform als Copernica, Mailplus of MailChimp. Dit is maar een kleine greep uit de platformen die beschikbaar zijn. E-mailmarketing is volop in ontwikkeling. Een eenvoudige e-mail versturen behoort tot het verleden, de opens op mobiel stijgen en segmentatie wordt steeds belangrijker. Essentieel voor een e-mailmarketeer om te weten is wat je juist NIET moet doen bij het versturen van een e-mail. Een aantal dont’s op een rij: 

E-mails niet testen

Als een e-mail niet getest is, dan zou deze eigenlijk niet verstuurd mogen worden. Er zijn namelijk zo veel verschillende e-mailprogramma’s (Gmail, Hotmail, Outlook, etc.), (mobiele) apparaten (bijvoorbeeld iPhone) en clients (Chrome, windows live, etc.), dat het niet testen van een e-mail clicks, opens en dus ook conversies kan kosten. Open voor het versturen de e-mail in verschillende e-mailprogramma’s, op diverse apparaten en op meerdere besturingssystemen en check of alles goed staat. Een veelgebruikte tool hiervoor is Litmus. Hierbij kun je alle bovenstaande variabelen visueel testen. Bij de meeste e-mailplatforms kun je bij de eerder verstuurde mails zien waar de opens op zijn geweest. Een andere optie is om in Google Analytics de gegevens van eerder verstuurde e-mails te analyseren. Wil je Google Analytics gebruiken? Ga dan als volgt te werk:

  • Ga in Google Analytics naar doelgroep/mobiel/apparaten;
  • Selecteer bij Secundaire dimensie: Bron/medium. Je kan bij gegevens van de vorige mailing zien op welke apparaten de e-mail is geopend;
  • Leer van eerder verstuurde e-mails.

Misleiden in subjectline

Veel e-mailmarketeers denken dat het helpt om bij een e-mail FWD: of RE: in de subjectline te zetten. Dit is een achterhaalde ‘truc’. Consumenten ervaren dit als misleidend en zullen de e-mail niet openen. Een belofte in een subjectline zetten en die vervolgens niet waarmaken in het bericht is ook misleidend. Beloof je bijvoorbeeld in de subjectline dat er een reis met korting wordt aangeboden, biedt deze reis dan ook met korting in de e-mail of op de landingspage aan. Misleidende subjectlines zullen uiteindelijk alleen maar tegen je werken, probeer daarom ergernis bij de ontvanger (doelgroep) te voorkomen.

IO_1

Geen beeld van je doelgroep

Een e-mail of nieuwsbrief is zo verstuurd, maar wie zegt dat de ontvanger zit te wachten op deze informatie? Het is daarom erg belangrijk om je te verdiepen in je doelgroep. Wie zijn ze, welke interesses hebben ze, waar zijn ze naar op zoek, welke informatiebehoefte hebben ze? Bouw profielen op, op basis van historisch klikgedrag of door het versturen van enquêtes. Hoe meer data hoe relevanter je kunt mailen.

No-reply e-mailadres

Door het gebruik van een no-reply e-mailadres geef je een verkeerd signaal af naar de ontvanger. Als ontvangers niet kunnen reageren op een e-mail, dan lijkt het alsof je niets doet met de feedback. Feedback van de ontvanger kan heel nuttig en waardevol zijn. Ook wil je de feedback onder controle kunnen houden. Bijvoorbeeld, een klacht die na een e-mail binnenkomt is beter dan een klacht via een blog waar je het bestaan niet van weet. Hoe eerder je een klacht afhandelt, hoe beter het is. Bovendien vinden spamfilters een @no-reply e-mailadres niet meer zo leuk anno 2015.

IO_2

Moeten inloggen in een account om je af te melden

Helaas komt het regelmatig voor dat de ontvanger eerst moet inloggen om zich te kunnen uitschrijven voor een nieuwsbrief. Dit wekt niet alleen irritatie op bij de persoon die zich probeert af te melden, maar het is juridisch gezien ook nog eens niet toegestaan. Daarnaast kan het bedrijf zo ook nog eens onnodige reputatieschade oplopen. Dat iemand zich afmeldt, wil nog niet zeggen dat hij of zij geen klant wil blijven. Maak het afmeldproces eenvoudig en zorg ervoor dat het geen langdurig proces is. Stuur je frequent je nieuwsbrief uit? Overweeg dan om de potentiële uitschrijver zijn of haar frequentie te kunnen laten aanpassen. Zo voorkom je dat ontvangers zich gaan uitschrijven omdat ze simpelweg te vaak mailtjes van je willen ontvangen.

 

Invest Online
Pieter Degen
Auteur: Pieter Degen, Online Marketing Consultant

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.