E-mail Marketing als marketingtool

E-mail marketing is vandaag de dag zeer populair als marketingkanaal.  Echter wordt het nog te vaak onderschat of inefficiënt en ongestructureerd ingezet. Succes vraagt om een professionele aanpak.

 

Steeds vaker gebruiken bedrijven e-mail marketing om te communiceren met hun klanten en prospects. Dat is ook niet zo heel gek, want de relatief lage  kosten, de zeer lage responstijd en de mogelijkheid om de respons te meten maakt het communiceren met e-mail aantrekkelijk voor bedrijven.

Waarom e-mail marketing?

De praktijk leert dat het versturen van e-mail campagnes niet vanzelfsprekend is. Het begrip e-mail marketing mag overigens niet worden verward met Direct Mail. Ondanks dat voor beide kanalen bepaalde principes hetzelfde zijn zult u merken dat e-mail marketing een totaal ander medium is. E-Mail marketing is hét medium om verschillende doelstellingen te behalen. Zo kan het worden ingezet om bijvoorbeeld de relatie met een klant te onderhouden, om kennis en informatie te delen, maar ook om uw winstgevendheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het genereren van leads
  • Directe verkoop
  • Enquêteren
  • Klantenbinding en up- en cross-selling
  • Retentie en loyaliteitcampagnes
  • Viral marketing

Vereist is wel, zoals eerder vermeldt, dat het medium correct wordt ingezet. Zeker in tijden waar de consument al talloze e-mails per dag ontvangt is de ‘spam’-knop al snel gevonden. Bovendien houdt ook de OPTA het mailgedrag van organisaties sterk in de gaten. Het is dus zaak om je e-mail campagnes zorgvuldig en dusdanig in te richten dat de ontvanger jou niet als spam ziet, of nog erger, dat je e-mail helemaal niet aankomt bij je ontvangers.

 

‘Meten = weten’

Binnen de e-mail marketing is het analyseren van data van wezenlijk belang. E-mail marketing evolueert constant. Het verzenden van je e-mail campagne op een woensdagavond in plaats van op donderdagmiddag kan een wereld van verschil in de CTR (click-through-rate) of het openingspercentage opleveren. Reden genoeg om continu campagnes te blijven testen en analyseren. Want wat gisteren nog werkte, kan vandaag niet meer werken.

 

E-mail marketing is niet alleen het frequent en gestructureerd versturen van e-mail campagnes, maar juist een stap verder denken. Waarom lezen bepaalde bezoekers je wekelijkse nieuwsbrief niet? Hoe moet er worden gepersionaliseerd en welke opvolgacties kunnen er worden uitgevoerd om succesvol te zijn met je campagnes? Door middel van de juiste kennis, de juiste e-mail marketing software en het commercieel blijven testen van je campagnes kan het inzetten van e-mail marketing je veel meerwaarde opleveren.

 

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.