Doelen instellen in
Google Analytics

Doelen instellen in Google Analytics

Een website opzetten gebeurt altijd met een bepaald doel. Dit kan zijn om producten te verkopen via een webshop of offerte aanvragen. Maar ook informatie bieden aan je bezoekers of zorgen voor inschrijvingen van een nieuwsbrief. Er zijn natuurlijk nog vele andere doelen te bedenken, toch hebben ze allemaal 1 doel en dat is dat er een ‘conversie’ plaats gedaan wordt.

Doelen in Google Analytics

Om je doelen van de website bij te houden biedt Google Analytics je een goede mogelijkheid om dit in te stellen. Hier kan je verschillende doelen instellen en meten wanneer een doel behaalt is, of juist niet. Daarnaast wordt er aan de hand van een trechterweergave mooi visueel weergegeven waar eventueel de bezoekers zijn afgehaakt.

Hoe stel je doelen in?

In veel gevallen komt het nog voor dat er nog geen doelen zijn ingesteld in het Google Analytics account. Om de verschillende doelen in te stellen ga je naar de instellingen van je Google analytics account. Deze vind je onder het tandwiel rechtsboven op de pagina. (zie afbeelding hieronder)

Google Analytics instellingen

Wanneer je bij de instellingen van je account bent ga je naar het tabblad “Profielen” (stap 1), en selecteer vervolgens het tabblad “Doelen” (stap 2).

Google Analytics tabbladen

Onder het tabblad “Doelen” kan je alle doelen instellen die je maar wilt. Klik op “+ Doel” om een nieuw doel toe te voegen. Er kunnen gemiddeld 20 doelen worden ingesteld per profiel. Wanneer je op het plusje hebt gedrukt kan je een nieuw doel toevoegen.
Begin met het doel een naam te geven. Bijvoorbeeld aanschaf uit webwinkel. Geef daarna het doeltype op. Dit kan zijn een URL, Tijd op site, Pagina/Bezoek of een gebeurtenis. In dit voorbeeld gaan we uit van een URL-bestemming.

Google Analytics doel aanmaken

Als de basis elementen van het doel zijn ingesteld komen er meer opties tevoorschijn om zo het doel te specificeren. Je begint met de ‘Doeldetails’. Wanneer is een doel geslaagd? Hiervoor moet een bezoeker een bepaalde URL hebben bezocht. In de meeste gavallen is dit een bedankpagina. Want wanneer de bezoeker op deze pagina komt, hebben ze hoogstwaarschijnlijk een bepaalde conversie gedaan. Vul dus bij de ‘Doel-url’ de URL van de bedankpagina in. Doe dit zonder de hele url van de website ervoor, dus alleen “/bedankt” of “/bedankt-voor-de-aanvraag.html”.
Voer daarna bij ‘Zoektype’ het juiste zoektype in. Hier kan je kiezen uit 3 opties. “Exact Zoekwoord” hier moet de URL exact overeenkomen met de opgegeven URL, is dit niet het geval en landt een bezoeker op “/bedankt-1” wordt het doel niet behaald.
Ook kan er gekozen worden voor “Kop zoeken“. Dit geef je aan wanneer de URL uit dynamische parameters bestaat en het einde van de bedankpagina-URL steeds anders is. In dit geval geef je alleen het statische gedeelte op. Stel dat de URL van de bedankpagina www.website.nl/bedankt.html?klant=1234 is en zo bij elke bezoeker verandert, dan heb je een dynamische URL. Geef dan bij het doel-url alleen het statische gedeelte van de URL op, dus bijvoorbeeld www.website.nl/bedankt.html
De laatste optie is “Overeenkomst reguliere expressie“. Het kan zijn dat de bedankpagina-URL per bezoeker totaal anders is. In dit geval wordt het meten van doelen iets ingewikkelder dan andere twee opties en zul je met reguliere expressies moeten gaan werken. Lees op het suport center van Google meer over reguliere expressies.

Tot slot kan je bij de doeldetails nog een doelwaarde toevoegen aan het doel. Dit is niet verplicht, maar kan in sommige gevallen handig zijn wanneer je een bepaalde waarde aan een doel wilt koppelen.

Doeltrechter instellen

Als laatste stap van het instellen van een doel in Google Analytics kan je nog verschillende stappen toevoegen. Dit zijn de stappen die een bezoeker moet afleggen om een bepaald doel te behalen. Denk bijvoorbeeld bij een webshop aan de stappen in een koopproces. 1. Winkelwagen >> 2. Gegevens invullen >> 3. Betalingsmethode kiezen >> 4. Afrekenen en dan gaan de bezoekers door naar de bedankpagina.
Deze stappen meestal per stap een andere URL. Deze voer je onder elkaar in om zo alle stappen goed te kunnen meten. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld.

Doeltrechter stappen

Ook bij de stappen kan het voorkomen dat de URL’s variable zijn. Maak dan ook hier gebruik van de reguliere expressies. Tot slot kan je nog aangeven of de stappen verplicht moeten zijn om een doel te behalen. Wanneer alles is ingevuld sla je alles op door op ‘Opslaan’ te klikken. Nu zijn de doelen ingesteld en is het tijd om data binnen te halen en te gaan meten.

Doelen analyseren vanuit Google Anlaytics

Nadat de doelen juist zijn ingesteld en er wat dagen/weken overheen zijn gegaan kan je de doelen al gaan analyseren.  Ga naar het tabblad ‘Standaardrapporten’ in Google Analytics en kies link in het menu onder aan voor ‘Conversies’. Wanneer het tabblad conversies is opengeklapt verschijnen er drie opties. Kies hier voor ‘Doelen’.

Doelen in Analytics

Bij het openen van ‘Doelen’ verschijnen er weer verschillende mogelijkheden. Overzicht, Doel URL’s, Omgekeerd doelpad en Trechterweergave. Bij het openen van de Trechterweergave verschijnt de trechter mooi visueel vormgegeven. Hierin woorden de gedefinieerde stappen weergegeven en is te zien bij welke stap de bezoekers eventueel de website hebben verlaten of naar een andere pagina zijn geweest. Onderstaand een voorbeeld van een trechterweergave van een webwinkel.
Doeltrechter - Google Analytics

Meer weten over doelen in Google Analytics?

Heeft u vragen over het instellen van doelen op uw website? Wij helpen u graag bij het instellen en analyseren van uw doelen. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier op onze website

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.