Deliverability van email campagnes!

Tot grote verbazing van menig ontvanger en email marketeer belandt de ene nieuwsbrief in de inbox, waarna de dag daarop dezelfde nieuwsbrief in de spambox belandt. De spelregels van email providers worden continue veranderd.

Onlangs heeft onder andere Gmail het afleveren van emails moeilijker gemaakt. Het is lastig te zeggen wat er precies is veranderd, maar dat zal de tijd ons leren. Het optimaliseren van je mailings is niet meer voldoende. Ook al krijgt de email template een minieme spamscore mee, bevat het vrijwel geen HTML fouten en doe je geen andere ongebruikelijke zaken die de deliverability zouden kunnen beïnvloeden dan bestaat nu alsnog de kans dat de mail in de spambox komt. Is alle bovenstaande moeite om templates te optimaliseren dan vergane glorie? Nee, zeker niet! Blijf dit vooral doen, dit heeft nog steeds invloed op het correct afleveren van je email campagnes.

Alles wordt tegenwoordig slimmer, verfijnder en geavanceerder. Zo ook de email providers. Waar in het verleden voornamelijk werd gekeken naar het gedrag van de verzender wordt nu ook de ontvanger meegnomen in dit proces. Het open- en klikgedrag van een ontvanger hebben invloed of de mail voortaan in de mailbox of de spambox belandt.

Als we verder naar deze nieuwe ontwikkeling gaan kijken betekent dit dus dat het aantal spamklachten en ongelezen emails invloed heeft op de aflevering van je email campagnes. Dit houdt in dat het lezen of klikken in een email, het markeren van spam of juist het goedkeuren van een email de aflevering in de toekomst bepaalt. Niet alleen die van jou zelf, maar ook bij andere ontvangers! Ook kijken email providers naar het gedrag van de afzender.

Om je openratio zo hoog mogelijk te krijgen en het aantal spamklachten zo laag mogelijk, ben je onder andere afhankelijk van een goede aflevering. Hoe meer de inbox wordt bereikt, hoe hoger het openratio wordt tenslotte. Dit beïnvloed uiteindelijk weer positief je reputatie bij email providers. Dit is een cyclus die continu moet worden blijven gemonitord. Dit maakt het mogelijk snel te kunnen schakelen zodra de resultaten gaan veranderen.

Maar hoe zorg je dan voor een goede email deliverability?

Alhoewel spamfilters hun regeltjes regelmatig veranderen zijn er een aantal zaken die de aflevering altijd ten goede komen. Door aan een aantal randvoorwaarden te voldoen vergroot je de kansen om campagnes correct te kunnen afleveren.

Zorg voor zo min mogelijk HTML fouten in je email template, verwerk je bounces en abuses correct en richt je techniek op een correcte en consistente manier in. Maar de belangrijkste les wij hier allemaal meekrijgen blijft toch wel, blijf scherp! Spamfilters blijven hoe dan ook veranderen. Richt je campagnes dusdanig in dat de ontvangers je mailings relevant gaan vinden en aansluiten op de wensen en voorkeuren.

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Teamlead E-mail Marketing & Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.