Een korte sales pitch voor webpagina's

Wat zijn meta descriptions?

De meta description is een korte beschrijving van de inhoud van een webpagina. Deze is te vinden in de zoekresultaten onder de title tag en de URL van jouw website.

Het gebruik van meta descriptions

Het is belangrijk om voor iedere pagina op je website een relevante description tag te maken. De meta description tag geeft de bezoeker een indruk over wat ze kan verwachten op je webpagina. Door te zorgen voor een aantrekkelijke description tag trek je sneller bezoekers naar jouw webpagina toe. Je vertelt in de description tag waarom hij of zij verder moet kijken op je website.

Zorg ervoor dat je belangrijke zoekwoorden, waar je graag op gevonden wilt worden, verwerkt in je description tag. Google zet de woorden waarop gezocht wordt dikgedrukt in de meta descriptions binnen de zoekresultaten. Dit trekt dus extra de aandacht! Let wel op dat je op jouw webpagina niet teveel onnodige zoekwoorden plaatst, dit wordt namelijk aangezien voor spam.

Houd in de gaten dat de meta description een bepaalde lengte-eis heeft, voor een goede weergave in Google. De aanbevolen lengte van een meta description ligt ongeveer tussen de 140 en 160 tekens. Zorg voor genoeg tekens (minimaal 140) om ervoor te zorgen dat Google ziet waar je webpagina over gaat,  wanneer je teveel gebruik (maximaal 160) dan wordt je tekst afgekapt.

Meta descriptions en social media

Wanneer jij voor jouw website een meta description schrijft en een bezoeker deze URL deelt op zijn of haar persoonlijke social media, dan wordt jouw originele meta description vertoond. Het heeft dus ook voor social media een toegevoegde waarde.