Wat zijn backlinks?

Backlinks, ook wel externe linkbuilding genoemd, zijn links gemaakt van een andere webpagina naar jouw webpagina. In de beginjaren van Google was het belangrijk zoveel mogelijk backlinks te verzamelen ongeacht van welke pagina deze afkomstig waren. Tegenwoordig kijkt Google naar kwaliteit van de backlink en minder naar de kwantiteit. Uiteindelijk zullen kwalitatieve backlinks bijdragen aan een hogere positie. Google vindt de reputatie van de bron hierbij het belangrijkst. Dat wil zeggen dat wanneer de pagina waar de link vandaan komt een hoge reputatie heeft, door bijvoorbeeld een hoge page rank, dit voor jou een kwalitatieve link zal worden. Wanneer een webpagina een lage pagerank heeft en naar jou linkt zal dit weinig impact hebben voor jouw webpagina.

Hoe wel en hoe niet

Backlinks zijn op verschillende manieren te vergaren. Websites spreken soms onderling af om naar elkaar toe te linken. Dit heeft echter voor Google geen waarde als er geen overeenkomst of aanvulling is tussen beide artikelen. Daarnaast zijn er paid backlinks. hierbij betaal jij voor andere backlinks. Dit wordt sterk afgeraden omdat deze geen waarde voor Google hebben aangezien deze (vaak) geen gerelateerde inhoud bevatten.

Het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel is erg belangrijk, hierdoor zal Google je niet algoritmisch of handmatig straffen met een penalty. Een natuurlijk linkprofiel bouw je op door links te vergaren die relevantie hebben. Een website over fietsbanden plakken die linkt naar een website over fietsband onderdelen is relevant. Een website over fietsenbanden plakken die linkt naar een website over autobanden vervangen is logischerwijs niet relevant. Verder is het belangrijk om rekening te houden met de anchor text. Kies niet voor “klik hier” dit zegt niks over de pagina waar naar toe wordt gelinkt.

Social media

Google heeft aangegeven dat social media zeker belangrijke rol zal gaan vervullen als het gaat om linkbuilding. Hierdoor kunnen links vanuit social media een grote impact gaan krijgen. Dit dient dan wel frequent te gebeuren. Eenmalig een Facebook bericht met een link zal niet veel bijdragen. Maar worden er wekelijks of zelfs dagelijks berichten gepost (het liefst door anderen) dan zal dit zeker bijdragen. Er wordt hier door Google gekeken naar de kwaliteit van diegene die in zijn of haar bericht een link plaatst van jouw webpagina. Wanneer iemand op Twitter 10.000 volgers heeft en naar jouw webpagina linkt zal dat van grotere impact zijn dan iemand met 100 volgers.

Artikelmarketing

Bij artikelmarketing zal de link naar jouw website worden opgenomen door artikelschrijvers op bijvoorbeeld www.frankwatching.com of andere artikel pagina’s. Echter zou je zelf ook artikelen kunnen schrijven op dit soort sites en vervolgens, wanneer relevant, naar jouw webpagina kunnen linken. Houd hier rekening mee dat er ook hier relevante anchor teksten dienen gemaakt te worden.

5 Tips voor backlinks

  1. Zorg voor relevante backlinks die aansluiten op jouw website
  2. Kies relevante anchor teksten
  3. Zorg dat je gelinkt wordt vanuit websites met een hoge reputatie bij Google
  4. Zorg dat je kwalitatieve links ontvangt en voorkom irrelevante links
  5. Google je bedrijf, zijn er artikelen of teksten over jouw bedrijf maar geen link? Vraag of ze deze willen toevoegen

Geïnteresseerd in wat SEO en linkbuilding kan betekenen voor jouw website? Neem contact met ons op.

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.